Tema mjeseca

ADAC je u saradnji sa nekoliko europskih auto klubova (među kojima je i BIHAMK) i ove godine proveo opsežno testiranje dječijih autosjedalica. Testiranja su obuhvatila četrnaest različitih autosjedalica svih težinskih grupa, uključujući i pet autosjedalica grupisanih po veličini sjedalice. 

Kriteriji prilikom odabira testiranih autosjedalica su:
-proizvodi koji obavezno zadovoljavaju ECE R44/04 ili ECE R129 standarde
-proizvodi isporučeni od prošlog ispitivanja
-najbolje prodavani proizvod
-izmjenjeni proizvodi od zadnjeg ispitivanja
-proizvod zatražen od strane naših ispitnih partnera

Glavni kriteriji prilikom ocjenjivanja i testiranja su:
-sigurnost pri prednjem i bočnom udaru
-jednostavnost korištenja, čišćenje i obrada
-ergonomičnost
-prisustvo štetnih materija.

Sigurna dječija autosjedalica će maksimalno da štiti dijete prilikom naglih usporavanja, koja mogu biti uzrokovana naglim kočenjem ili sudarom. Pod sigurnosti se podrazumijeva zaštita od prednjeg (frontalnog) i bočnog udara, odnosno svesti rizik od povreda na minimum. Dječiji vrat je najranjivije mjesto, te sjedalica mora obezbjediti adekvatnu zaštitu. Prilikom udara, autosjedalica mora spriječiti pomjeranje trupa i glave djeteta u autosjedalici.

Brojne studije su pokazale da se dječija autosjedalica često postavi nepropisno, odnosno pogrešno, a to direktno može uzrokovati ozbiljne povrede. Jednostavno postavljanje i montiranja razlikuje dobru od loše autosjedalice. Instrukcije i upustva o postavljanju autosjedalice izuzetno utiču na njenu funkciju, odnosno smanjuju rizik povrede djeteta.

Ergonomičnost autosjedalice je jedan od ključnih faktora kada je u pitanju očuvanja sigurnosti djeteta u motornom vozilu. Samo kada dijete sjedi u udobnom i opuštenom položaju, pojasevi i bočna zakrilca mogu da razviju svoj puni zaštitni potencijal. Pored toga neophodno je da dijete ima potreban prostor, i u slučaju kad je dijete „krupnije“.

I ove godine kao i predhodne godine izvršena je kontrola štetnih materija, dijelova autosjedalice s kojim dijete vjerovatno dolazi u kontakt. Dijete provede dosta vremena u autosjedalici što znači da nedozvoljene materije ugrađene u autosjedalice mogu dovesti do štetnih posljedica.

Čišćenje je vrlo bitna stavka kod autosjedalica. Ukoliko nije jednostavno skinuti presvlake na autosjedalici, nije moguće u potpunosti očistiti autosjedalicu što može dovesti do zdravstvenih problema kod djeteta.

Ispitivani primjerci su nabavljeni od maloprodajnih trgovaca ili putem pošte od određene kompanije.

ECE R 129 i ECE R44 su europske odredbe (propisi) koji govore o standardu sigurnosti dječije autosjedalice. Dakle ovim standardima su i propisani minimalni uslovi koje autosjedalica mora da zadovolji kako bi dobila tipsko odobrenje.

Ključne razlike ECE R129 poredeći sa ECE R44 su:
-Proizvod mora proći ispitivanje bočnog sudara za tipsko odobrenje.
-Proizvodi se više ne razvrstavaju po unaprijed zadanim težinskim skupinama. Umjesto toga, proizvođači mogu odrediti za koji raspon visine je njihova autosjedalica najpogodnija, npr. od 67 do 105 cm.
-Djeca starosne dobi do 15 mjeseci moraju se smjestiti licem prema nazad (ova i ostale tačke se odnose na dječije sjedalice odobrene na osnovu nove odredbe – ne za proizvode odobrene pod ECE R44 odredbom!).
-Svaka dječija sjedalica ECE R44 odobrena sa potpornim krakom mora sadržavati listu svih vozila za koje proizvođač omogućuje korištenje takve dječije autosjedalice. Da bi se dječije autosjedalice odobrile za njihovo korištenje u vozilima, proizvođači su dužni provoditit testove postavljanja u vozilo. Jer će se na taj način uvjeriti da potporni krak stoji pouzdano na podu vozila i da se autosjedalica uklapa u vozilo.
-Nova odredba definiše područje u kojem potporni krak dječije autosjedalice može stajati, kao i raspon podešavanja u svrhu odobrenja. Ukoliko dječija autosjedalica posjeduje odobrenje, takva sjedalica se može postavi na sjedište vozila koje je posebno označeno za takvu upotrebu (“i-Size odgovarajuće”) u tom slučaju popis vrsta nije potreban. Da bi se dobila ova posebna etiketa, vozilo mora ispuniti određene uslove, tj. dno vozila (pod) mora biti dovoljno stabilno da apsorbira opterećenja od potpornog kraka.

U tabeli su prikazane testirane dječije autosjedalice i ostvareni rezultati.

Dječija autosjedalica treba da obezbjedi stabilno i zategnuto postavljanje, odnosno smještaj u vozilo. Kod starijih vozila duge kopče pojasa mogu spriječiti da autosjedalica ne bude u zategnutom i stabilnom položaju. Dječije autosjedalice trebaju da osiguravaju optimalnu potporu, te da se pojasevi kreću ravno i da ne dopuštaju uvijanja. U slučaju ‘buster’ autosjedalica opremljenih sa naslonom može se dogoditi da se sigurnosni pojas ne povuče kada se dijete nagne prema naprijed. Ako je to slučaj poželjno je odabrati autosjedalicu čiji je položaj vodilice pojasa bolje prilagođen geometriji pojasa vozila.

Dobivanje dobrih savjeta u specijaliziranoj trgovini takođe je vrlo korisno jer pogrešnim korištenjem autosjedalice dovodite sigurnost djeteta u pitanje. Stručnjaci savjetuju da se u kupovinu autosjedalice ide sa vozilom u kojem će se sjedalica montirati i djetetom koje treba sjedalicu isprobati.

Nakon kupovine upoznajte se sa rukovanjem autosjedalicom. Ispravno postavljanje autosjedalice je neophodno za maksimalnu zaštitu djece u nesreći. Apsulutno se uvjerite da su pojasevi zategnuti.

Ovogodišnjim testom dječijih autosjedalica nijedna autosjedalica nije ostvarila maksimalni rezultat i ponijela titulu autosjedalica ‘odlikaš’, odnosno nijedna autosjedalica nije dobila maksimalnu ocjenu, samim tim i preporuku. Iz tog razloga BIHAMK preporučuje da prije odabira autosjedalica za svoje mališane pažljivo pogledate rezultate testiranja. Na osnovu rezultata vidljivo je da se u svakoj težinskoj grupi može pronaći više dobrih modela autosjedalica.


Saobraćajno obrazovno takmičenje

E-testovi

Vrijeme

Sarajevo

  • Ponedjeljak
  • Utorak
  • Srijeda
X