ISPRAVAN POLOŽAJ VOZAČEVOG SJEDIŠTA I VOZAČA TOKOM VOŽNJE
Svim iskusnim vozačima jasno je da su položaj vozačevog sjedišta kao i sam položaj vozača od velike važnosti za udobnu, ali prije svega sigurnu vožnju. Obzirom da danas gotovo svi savremeni automobili pružaju izvrsnu ergonomiju vozačima prosječnih gabarita, ali i oni koji su viši ili niži od prosjeka mogu pronaći optimalan položaj zahvaljujući brojnim mogućnostima podešavanja položaja sjedišta i volana, veoma je lako i jednostavno zauzeti pravilan položaj za upravljačem. Pravilnim položajem za upravljačem smanjuje se vrijeme reakcije u opasnim situacijama, sprečava se nastanak povreda nastalih usljed nepravilnog sjedenja, ali je i vožnja ugodnija jer je kontrola nad vozilom potpuna tj. manje je naglih pokreta.
Naravno, pored optimalnog položaja ne treba zanemariti ni elementarne stvari poput vožnje u laganoj i prozračnoj odjeći, te prikladnoj obući. Zimi je uvijek bolje skinuti jaknu ili kaput te zagrijati unutrašnjost automobila, dok ljeti ni u kojem slučaju ne treba voziti u japankama, papučama i sl. Isto se odnosi i na vožnju u cipelama s visokom potpeticom. Takođe, prije početka vožnje iz džepova treba izvaditi sve predmete koji mogu uticati na položaj sjedenja.
Savjeti za pravilan položaj sjedenja vozača tokom vožnje
Kako su istraživanja pokazala da 75% vozača ima nepravilan položaj tokom vožnje, BIHAMK vam u nastavku nudi savjete kako pravilno zauzeti položaj sjedenja u automobilu:
1. Prije nego pokrenete vozilo podesite sjedište tako da njegova ivica bude nekoliko centimetara od udubljenja koljena. Noge trebaju biti u polusavijenom položaju, kako biste imali pravilan pritisak stopala na papučice. Noge ne smiju biti ni pod pravim uglom, a opet ni totalno ispružene, jer tako će vam trebati više snage i vremena da pritisnete papučicu, a postoji i opasnost da vam noga u odsudnom trenutku sklizne s papučice;
2. Ruke moraju biti u takvom polažaju da, kada se potpuno odgurnete od volana, laktovi ne smiju biti potpuno ispravljeni. Ukoliko su vam ruke skroz ispružene za 30% ćete sporije zaokrenuti upravljač, a ako samo stotinku sekunde zakasnite nećete biti u mogućnosti vratiti kontrolu nad vozilom;
3. Visina sjedišta treba da bude podešena tako da imate dobru preglednost na prednji dio automobila, kao i na instrumente na kontrolnoj tabli. Savjet je da vam oči budu na sredini vjetrobranskog stakla;
4. Ugao između sjedišta i naslona mora biti nešto veći od 90 stepeni, odnosno po preporuci stručnjaka oko 100 stepeni;
5. Ramena moraju u svakom trenutku biti postavljena uz naslon sjedišta, u suprotnom će njihovo odvajanje sigurno dovesti do povijenosti naprijed;
6. Kao što će pravilnim držanjem ramena gornji dio leđa biti pripijen uz naslon, isto tako je potrebno da što dublje sjednete u sjedište kako bi vam i lumbalni dio bio dobro fiksiran uz naslon;
7. Upravljač se drži sa obje ruke u položaju sata ‘petnaest do tri’ sa palčevima okrenutim vertikalno. Ovo je važno, jer ako palčevi obuhvataju volan može doći do njihovog preloma prilikom udesa. Sa ovim položajem ruku vozač ima najbolju kontrolu i vrijeme reakcije, a u slučaju sudara i aktiviranja zračnog jastuka pruža optimalnu zaštitu;
8. Udaljenost između upravljača i grudnog koša bi u idealnom slučaju trebao da bude između 25 i 30 centimetara;
9. Gornji ili dijagonalni dio sigurnosnog pojasa mora ići preko ramena, dok donji mora da bude postavljen preko kukova. Česta greška je da pojas ide preko vrata i stomaka – što u slučaju saobraćajne nezgode dovodi do ozbiljnih povreda vrata i unutrašnjih organa.
10. I na kraju, naslon za glavu mora biti postavljen što visočije, do te mjere da vam glava lijepo naliježe, tako da u maksimalnom kontaktu sa njim imate dobar pogled na cestu ispred sebe. U slučaju da naslon podesite suviše nisko glava će vam biti blago savijena i prirodan pogled će biti usmjeren ka gornjem dijelu vjetrobranskog stakla, a u slučaju sudara usljed trzaja može doći do povrede vratnog dijela kičme.
Ukoliko pratite ova pravila, budite sigurni da ćete sebi dosta olakšati vožnju – imaćete bolju preglednost, imaćete bolju koncentraciju, moći ćete blagovremeno da reagujete na iznenadne situacije na cesti i bićete odmorniji nakon duže vožnje, što će značajno uticati na vašu sigurnost i sigurnost vaših saputnika.
Opasnost od nepravilnog položaja sjedenja u vozilu
Kada upravljate automobilom trebali biste izbjegavati slijedeće položaje sjedenja:
„Spajalica“: Vožnja u skučenom položaju u blizini upravljača jako je zamorna, a mala udaljenost od upravljača onemogućava brze manevre izbjegavanja i kontrolu nad vozilom. U nesreći ste preblizu zračnom jastuku, koji neće dati željene rezultate, neće vas sačuvati od povreda, već postoji i opasnost od dodatnih povreda.
„Ronioc“: U "ležećem" položaju za vožnju leđa gube dosta kontakta sa naslonom i udaljenost od naslona za glavu opasno se povećava. Brzi manevri upravljanja u izvanrednim situacijama postaju gotovo nemogući. U slučaju sudara opterećenja kičme znatno su veća. Prema provedenoj studiji njemačkog auto kluba ADAC, ronioc postaje "ronioc" ispod pojasa. Uz to, dijagonalni sigurnosni pojas nije dovoljno zategnut, pa se u slučaju sudara gornji dio tijela kreće više prema naprijed bez zadržavanja. Ako iznenada trebate zakočiti pritisak na papučicu možda neće biti dovoljan. Površina naslona neće dati protutežu jer se vozač odgurne sa sjedišta.
Vozač jednom rukom: Ukoliko vozite jednom rukom na donjem ili gornjem rubu upravljača, svaki iznenadni manevar izbjegavanja pretvara se u nebrojeno veslanje bez preciznosti cilja. U slučaju ako vam guma iznenada tokom vožnje pukne, nećete moći držati upravljač punom snagom kako biste zadržali automobil pod kontrolom. Pored toga, postoji opasnost da se ruka s punom snagom katapultira u lice ako se zračni jastuk aktivira kad se volan drži na 12 sati. U tom slučaju zaštitni zračni jastuk postaje opasnost. U ovom položaju upravljača ručica pokazivača pravca je takođe daleko tako da ukoliko je želite koristiti morate pustiti volan.
UPOZORENJE:
- Ne prilagođavajte položaj vozačevog sjedišta tokom vožnje.
To bi moglo dovesti do toga da vozač izgubi kontrolu nad vozilom.
- Ne postavljajte jastuk između vozača ili suvozača i naslona sedišta.
Jastuk može spriječiti postizanje pravilnog držanja i smanjiti efikasnost sigurnosnog pojasa i naslona za glavu, povećavajući rizik od smrti ili ozbiljnih povreda vozača ili suvozača.
- Ne stavljajte ništa ispod prednjih sedišta.
Predmeti postavljeni ispod prednjih sjedišta mogu se zaglaviti u vodilicama sjedišta i spriječiti da se sjedište zaključa na svoje mjesto, što može dovesti do nezgode. Takođe, predmeti postavljeni ispod sjedišta mogu se i otkotrljati do papučica i blokirati ih, što može prouzrokovati saobraćajnu nezgodu.
Zapamtite da ispravan položaj sjedenja za volanom automobila mora postati rutina, jer je je to jedan od prvih preduslova za sigurnu vožnju. Zato izbjegavajte nepravilno sjedenje u vozilu i držite se naprijed navedenih pravila i upozorenja.
Napomena o autorskim pravima
Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.