Sigurnost
Bosanskohercegovački auto-moto klub BIHAMK kao društveno odgovorna organizacija koja se bavi svim segmentima cestovnog saobraćaja, značajnu pažnju posvećuje i zaštiti životne sredine kroz različite projekte i priključivanje različitim aktivnostima na globalnom nivou.
Projekat "Aanaliza uticaja cestovnog saobraćaja na kvalitet životne sredine u Kantonu Sarajevo sa prijedlogom mjera za poboljšanje"
Tokom 2015 godine BIHAMK je uz podršku Ministarstva prostornog uređenja, građenje i zaštite okoliša Kantona Sarajevo realizovao projekat „Analiza cestovnog saobraćaja na kvalitet životne sredine u Kantonu Sarajevo sa mjereama za poboljšanje“. Projekat je imao za cilj da utvrdi koliki udio u zagađenju životne sredine u Kantonu Sarajevo zauzimaju cestovna motorna vozila i time ukaže na sve veće probleme, kako sigurnosne tako i ekološke, koje uzrokuje porast obima transportnih kapaciteta.
S tim u vezi prikupljeni su relevantni podaci (ukupan broj registrovanih motornih vozila po općinama, kategoriji, starosnoj strukturi, po vrsti pogonskog goriva i Euro normi; frekvencija saobraćaja na pojedinim dijelovima KS tokom dana, periodima vršnih opterećenja; količina prodate nafte i naftnih derivata, kao i LPG) i napravljena analiza koja je pokazala da cestovni saobraćaj ima značajan udio u zagađenju.
Utvrđeno je da je saobraćaj glavni zagađivač zraka azotnim oksidom NOx sa 55,58%, dok je kod zagađenja zraka ugljendioksidom CO2 (49,35%), ugljikohidratima NH3 (30,14%) i N2O (33,33%) odmah iza stambenog sektora. Također, utvrđeno je da saobraćaj značajno učestvuje u zagađenju zraka i česticama prašine PM10, sumpordioksidom SO2, kao i ugljenmonoksidom CO.
Sektor |
Polutant (t/god) |
||||||||
SO2 |
NOx |
CO2 |
CO |
NH3 |
N2O |
CH4 |
NMVOC |
PM10 |
|
Stambeni |
1415 |
401 |
298294 |
23298 |
29 |
21 |
1796 |
3129 |
992 |
Javni sektor i industrija |
150 |
549 |
289.171 |
866 |
2,9 |
0,5 |
68 |
201 |
827 |
Saobraćaj |
54.9 |
1188.5 |
290874.8 |
1533.5 |
12.51 |
10.5 |
22.8 |
303.8 |
106.7 |
Ukupno |
1619.9 |
2138.5 |
589457.971 |
25697.5 |
41.51 |
31.5 |
1886.8 |
3633.8 |
1925.7 |
Postotak saobraćaj (%) |
3.39 |
55.58 |
49.35 |
5.97 |
30.14 |
33.33 |
1.21 |
8.36 |
5.54 |
Ukupne emisije pojedinih sektora po polutantima na području KS
Predložene mjere
Dio projekta su i mjere za poboljšanje, koje bi u narednom periodu mogle poslužiti kao osnova za projektovanje saobraćajnica, parking prostora, kao i donošenje i primjenu svih mogućih akcija i mjera s ciljem redukcije emisije izduvnih gasova motornih vozila.
Poseban značaj imaju mjere za poboljšanje protočnosti saobraćaja na području Kantona Sarajevo, u koje spada:
- Uvođenje jedinstvenog informacijskog sistema, za nadzor, kontrolu i upravljanje saobraćajem - Centar za upravljanje saobraćajem .
- Sinhroniziranje sistema kontrole saobraćaja (semafori i drugi svjetlosni uređaji) kako bi se izbjegla bespotrebna zaustavljanja („signalni lijevak“), a ujedno postigle i značajne uštede u potrošnji goriva do 10%.
- Ugradnja sistema za osiguravanje prednosti prolaska vozilima javnog prijevoza na raskrsnicama;
-Uspostavljanje određenih ograničenja za teretna/dostavna vozila u užem gradskom jezgru u određenim vremenskim periodima.
- Uvođenje eko zona u Sarajevu, što podrazumijeva zabranu ulaska određenim vozilima u uže gradsko jezgro primjenom jednog od dva najčešće primijenjivanih modela u velikim evropskim gradovima. Prvi model podrazumjeva kupovinu ekoloških vinjeta pri registraciji vozila (vinjete su različitih cijena i boja u zavisnosti od vrste motora) i zabranu ulaska konvencionalnim i vozilima sa Euro 1 motorom u zaštićenu zonu.
Drugi model podrazumijeva naplatu ulaska svim vozilima u određenu zaštićenu zonu u određenom vremenskom periodu. Vozila hitnih služni, JP i vozila sa alternativnim gorivom bi bila oslobođena plaćanja ekološke takse, dok bi stanari imali određeni popust i plaćali neku simboličnu cijenu. Ova mjera podrazumijeva kaznene odredbe, a prihodi prikupljeni na ovaj način trebali bi biti usmjereni u Fond koji bi finansirao dalje očuvanje životne sredine, npr. nabavku autobusa JP na alternativna goriva.
U mjere za poboljšanje uvršteno je i provođenje zakonske obaveze mjerenja količine izduvnih gasova pri registraciji vozila te izmjene minimalnih mjera koje se moraju zadovoljiti pri uvozu korištenih vozila u našu zemlju u pogledu emisionih standarda.
- Tu su i sljedeće mjere:
- Uvrštavanje programa eko vožnje u okviru osposobljavanja kandidata za vozače.
-Poboljšanje javnog saobraćaja (zamjena dotrajalih vozila novim vozilima na alternativni pogon, kao i zamjena autobusa minibusima u periodu smanjenog broja putnika).
-Unapređenje biciklističkog saobraćaja u Kantonu Sarajevo što podrazumijeva izgradnju biciklističkih staza i parkirališta za bicikle, kao i mogućnost iznajmljivanja bicikala.
- Dozvola korištenja žute trake vozilima sa 3 ili više putnika - CAR POOLING.
-Mjere "zelene" javne nabave vozila u vlasništvu kantonalnih, općinskih i državnih organa, kao i vozila javnog prevoza - nabavka vozila s pogonom na alternativna goriva.
Mjere za vlastita i komercijalna vozila bi osim već ranije predloženih mjera naplate ulaska u visokozagušene dijelove grada obuhvatale i mjere stimulisanja nabavke vozila na alternativna goriva. Po uzoru na veliki broj evropskih zemalja Fond za zaštitu okoliša bi u saradnji sa Ministarstvom okoliša i turizma trebali donijeti odluku o stimulaciji nabavke eko vozila (hibridnih, hibridnih plug-in i električnih vozila.
Set predloženih mjera podrazumijeva i program informativno-propagandnih aktivnosti, a u sklopu projekta je odštampana i brošura " Učinimo automobile zelenim/ekološkim" u tiražu od 5.000 primjeraka koja je podijeljena vozačima s ciljem podicanja na ekološko razmišljanje.
22. Septembar - Europski dan bez automobila
22. septembar obilježava se kao Europski dan bez automobila. Ideja o Europskom danu bez automobila nastavak je akcije Svjetski dan bez automobila. Ta ekološka akcija se raširila ne samo u zemljama članicama Europske unije, već i u zemljama kandidatima, kao što je naša zemlja.
Osnovna namjera pokretača akcije bila je skrenuti pažnju građana na problem prevoza automobilima, povećati osjetljivost javnosti na gorući problem zagađenja zraka u velikim gradovima, te ponuditi zamjenski i masovni prevoz.
Europski dan bez automobila je zamišljen tako da se na taj dan dijelovi grada zatvore za automobile s ciljem da se građanima ukaže na značaj zaštite životne sredine i potakne ih se na pješačenje, vožnju biciklom ili korištenje javnog prijevoza, kako bi pridonijeli boljem i zdravijem načinu života, te ukazali na preveliki broj prevoznih sredstava čiji izduvni gasovi pridonose zagađenju zraka.
BIHAMK je tokom 2015. godine u navedeni projekat uključio i grad Sarajevo i realizovao kampanju pod pokroviteljstvom Grada Sarajeva, za čiju realizaciju je dobio takođe i podršku Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo, MUP-a KS, Sarajevo osiguranja i Biciklističkog kluba "Trek Team".
Kampanja "22. septembar/rujan - dan bez automobila" je realizovana 22. septembra/rujna 2015. godine u vremenu od 17.00 - 20.00 sati, kada je u užem jezgru grada bila na snazi obustava saobraćaja, radi bezbjednosti učesnika u manifestaciji.
U okviru iste realizovana je rekreativna vožnja jednoobrazno obučenih biciklista kroz grad (Vječna vatra- Skenderija -Vjećnica- Vječna vatra), a zatim i kratki program na platou ispred Vječne vatre, gdje su se djeca - učenci osnovnih škola takmičili u vožnji bicikla na poligonu spretnosti i crtanju likovnih radova. Troje najboljih i u jednoj i u drugoj kategoriji su adekvatno nagrađeni:
U konkurenciji vožnja bicikla na poligonu ispit spretnosti
Za osvojeno III mjesto nagradu komplet priručnik + testovi "Poznavanje saobraćaja" dobio je Benjamin Bilalović
Za osvojeno II mjesto nagradu štitnici za ruke i noge dobio/la je Ahmed Musić
Za osvojeno I mjesto nagradu bicikl dobio/la je Mima Trgo
U izradi likovnih radova:
Za osvojeno III mjesto nagradu priručnik + testovi "Poznavanje saobraćaja" dobio/la je Sara Alađuz
Za osvojeno II mjesto nagradu poklon paket BIHAMK-a dobio/la je Tajra Dortbučuk
Za osvojeno I mjesto nagradu roleri dobio/la je Iman Tanović