TEST AUTOSJEDALICA – JESEN 2018
SIGURNA AUTOSJEDALICA MAKSIMALNO ŠTITI DIJETE
Posebna pažnja posvećena je kriterijumima sigurnosti, jednostavnosti korištenja, ergonomije, te štetnosti sastava materijala od kojih su izrađene sjedalice.
Kada prevozite dijete u vozilu, bez obzira na brzinu kojom se krećete i udaljenost vožnje, ispravno smještanje djeteta u odgovarajućoj i adekvatno postavljenoj autosjedalici je obavezno jer je to jedini sistem pasivne sigurnosti koji može zaštititi dijete u slučaju naglog kočenja ili saobraćajne nezgode.
Obzirom da se na tržištu može naći veliki broj autosjedalica, a kako bi roditeljima olakšali posao pri odabiru odgovarajuće, ADAC je u saradnji sa nekoliko evropskih auto klubova, uključujući i BIHAMK, i ove jeseni proveo opsežno testiranje dječijih autosjedalica. Testirane su ukupno 24 dječije autosjedalice svih pet težinskih grupa, u skladu sa stepenom tjelesnog razvoja djeteta, od onih namjenjenih najmanjima, tek rođenoj djeci, do autosjedalica namjenjenih starijoj djeci, do 36 kilograma ili visine do čak 150 centimetara, tj. sjedalice iz gripe 0, 0+, I, II i III (UN ECE regulativa br. 44) i sjedalice odobrene prema i-Size standardima (UN ECE regulativa br. 129). Na testu se nije ispitivalo samo da li sjedalice odgovaraju zakonskim obavezama, već su se u obzir uzimali kriteriji poput sigurnosti, jednostavnog korištenja, ergonomije, te štetnost sastava materijala od kojih su izrađene sjedalice.
Sigurna dječija autosjedalica maksimalno će zaštiti dijete prilikom naglih usporavanja uzrokovanih naglim kočenjem ili sudarom, posebno od prednjeg (frontalnog) i bočnog udara, pa tako svesti rizik od povreda na minimum.
Brojne studije su pokazale da se dječija autosjedalica često postavi nepropisno, odnosno pogrešno, što pri kočenju ili sudaru može uzrokovati ozbiljne povrede kod djece. Jednostavnost postavljanje i montiranja razlikuje dobru od loše autosjedalice, utiču na funkciju autosjedalice, pa samim tim i na rizik povrede djeteta.
Ergonomičnost autosjedalice jedan je od ključnih faktora kada je u pitanju sigurnost djeteta u motornom vozilu. Samo kada dijete sjedi u udobnom i opuštenom položaju, pojasevi i bočna zakrilca mogu da razviju svoj puni zaštitni potencijal. Pored toga neophodno je da dijete ima potreban prostor, i u slučaju kad je dijete „krupnije“.
Pored navedenog, i ove godine izvršena je kontrola štetnih materija dijelova autosjedalice s kojim dijete dolazi u kontakt. Obzirom da dijete provede dosta vremena u autosjedalici, nedozvoljene materije ugrađene u autosjedalice mogu dovesti do štetnih posljedica po zdravlje djeteta.
Čišćenje je vrlo bitna stavka kod autosjedalica. Ukoliko nije jednostavno skinuti presvlake na autosjedalici, nije je moguće u potpunosti ni očistiti što također može dovesti do zdravstvenih problema kod djeteta.
Nema pobjednika, ali ima gubitnika
Testiranje je pokazalo kako ni ovog puta nema pobjednika, ali je čak 15 modela autosjedalica dobilo preporuku sa zasluženom ocjenom “dobar”, što je samo korak do maksimalnog “vrlo dobar”. Tek tri sjedalice (ChiccoAround U i-size, Nania i-Max SP isofix, Nania i-Max SP isofixFerrari) dobile su srednju ocjenu i “zadovoljavaju”, dok je preostalih šestautosjedalica (Jané Koos i-Size + iPlatform, Jané Koos i-Size, Nachfolger Hy5 TT, Foppapedretti Uniko i-Size, Graco Turn2Reach i Osann Fox) palo na testiranju i ocijenjeno ocjenom – “loše”, uglavnom zbog sadržaja štetnih materija u tkanini presvlake, dok je Foppapedretti Uniko i-Size podbacio i u oblasti sigurnosti kod frontalnog udara i možemo slobodno reći da se pokazao kao najlošiji.
Proizvodi
|
Proizvođač i model |
Odobrenje |
|
||
1 |
Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size + i-Size Base |
i-Size: 40cm do 83cm, <13kg |
2 |
Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size + i-Size Flex Base |
i-Size: 40cm do 83cm, <13kg |
3 |
CBX Shima + Shima Isofix Base |
do 13kg (0+) |
4 |
Hauck Comfort Fix + Comfort Fix Isofixbase |
do 13kg (0+) |
5 |
Jané Koos i-Size + iPlatform |
i-Size: 40cm do 83cm |
6 |
Joie i-Level |
i-Size: 40cm do 85cm |
7 |
Bébé Confort Cabriofix + Familyfix Basis |
do 13kg (0+) |
8 |
Maxi-Cosi Cabriofix + Familyfix Basis |
do 13kg (0+) |
|
||
9 |
Chicco Around U i-Size |
i-Size: 40-105cm, <16.5kg |
10 |
Foppapedretti Uniko i-Size |
i-Size: 40-95cm, <18kg |
11 |
Graco Turn2Reach |
do 18kg (0+ I) |
12 |
Nachfolger Hy5 TT |
do 18kg (0+ I) |
13 |
Osann Fox |
do 18kg (0+ I) |
|
||
14 |
Britax Römer Dualfix M i-Size |
i-Size: 61cm do 105cm, <18kg |
15 |
Britax Römer Swingfix M i-Size |
i-Size: 61cm do 105cm, <18kg |
|
||
16 |
Cybex Pallas S-Fix |
9 to 36kg (I, II, III) |
17 |
Nania I-Max SP Isofix |
9 to 36kg (I, II, III) |
18 |
Osann I-Max SP Isofix Ferrari |
9 to 36kg (I, II, III) |
|
||
19 |
Cybex Solution S-Fix |
15 do 36kg (II, III) |
Tabela 1: Testni proizvodi
Kriterij sigurnosti
Uzmu li se u obzir posebni kriteriji, tad četiri sjedalice odskaču kad je riječ o sigurnosti koja je u njihovom slučaju na maksimalnom nivou. Riječ je o sjedalicama istog proizvođača, BritaxRömera, čiji proizvodi Baby-Safe 2 i-SizeFlex Base, Baby-Safe 2 i-Size Base i Swingfix M i-Sizepružaju maksimalnu zaštitu u slučaju sudara. U istom društvu našla se i autosjedalica Jané Koos i-Size, koja je po ovom kriteriju dobila najveću ocjenu “vrlo dobar”. Jané Koos i-Size, BritaxRömerBaby-Safe 2 i-SizeFlex Base i Baby-Safe 2 i-Size Base namijenjeni su djeci od 40 do 83 centimetra visine ili do otprilike godinu i po dana, namještaju se u smjeru suprotnom od smjera vožnje te nude vrlo nizak rizik od ozljeda pri frontalnom sudaru, dok je pri bočnom udaru rizik nešto malo veći. Kod Britaxovih proizvoda izvrsno se može namjestiti i pojas kojim ćete vezati dijete prilikom stavljanja u sjedalicu, a i stabilnost sjedalice prilikom njezina namještanja na sjedalo automobila je veoma dobra. BritaxRömerSwingfix i-Size, namijenjen za djecu od 40 do 105 centimetra ili do otprilike 4 godine, također nudi izuzetnu sigurnost i dobro namještanje pojasa.
Kada je riječ o sigurnosti, na dnu ljestvice se našao na našem tržištu poprilično nepoznat proizvod, FoppapedrettiUniko i-Size, namijenjen za djecu do 4 godine. Autosjedalica je u potpunosti zakazala na testu, posebno kod frontalnog udara gdje postoji veoma veliki rizik od ozljeda, pa se te dječije sjedalice jednostavno ne mogu nikako preporučiti.
Jednostavnost rukovanja i ergonomičnost
Samo ispravno postavljena autosjedalica može zaista zaštititi svoje putnike. Stoga je jednostavna upotreba vrlo važan kriterij u procjeni kvaliteta autosjedalica.U uporednom testu jednostavnosti korištenja ni jedna autosjedalica se nije isticala. Od svih testiranih sjedalica, 17 ih je ocijenjeno ocjenom “dobar”, a preostalih 7 ocjenom ”zadovoljavajuće”.
Najbolje rezultate u ovom kriteriju postigla je autosjedalica Joie i-Level jer se brzo i lako može montirati na pripadajuću bazu, što je definitivno prednost u svakodnevnoj upotrebi. Naslon za glavu i integrisani pojas se podešavaju sinhronizirano putem centralne kopče za podešavanje, tako da se može jednostavno mijenjati visina sjedalice kako dijete raste. Procedura vezivanja novorođenčadi i zategnutost integrisanog oklopa u tri tačke je jednostavna, te je ukupna jednostavnost korištenja Joie i-Levela ocijenjena "dobrom" ocijenom.
Rizik od pogrešne montaže
U kriteriju jednostavnosti korištenja nije bilo apsolutno loših kandidata s najnižom ocjenom, ali se ranije pomenuti model Foppapedretti Uniko i-Size pokazao takođe kao najkomplikovaniji za postavljanje i rukovanje i zaradio je jedva prolaznu ocjenu. Pored navedenog, njegovi minusi su, između ostalih, povećan rizik od pogrešne montaže te komplikovano zakopčavanje pojasa.
Ergonomija je još jedan ključni faktor kada je u pitanju siguran prijevoz djece u motornim vozilima. Samo ako dijete sjedi udobno i u opuštenom položaju, pojasevi i bočna zakrilca mogu razviti svoj puni zaštitni potencijal.
Kriterij za ergonomski test uključuje sjedište, mjesto za sjedenje i udobnost za dijete, kao i prostor u vozilu koji zahtjeva CRS. 23 modela CRS postigli su "dobre" ocjene za ergonomiju, dok je Graco Turn2Reach ocijenjen sa ocijenom "zadovoljavajuće".
Kad govorimo o udobnosti koja podrazumjeva materijal – jastučiće, oslonac za noge i pogled iz vozila – možemo reći da je većina autosjedalica ostvarila ocjenu “dobar”.
Jedina lošije rangirana autosjedalica, Graco Turn2Reach, pokazala je lošije ocjene u svim podkriterijima. Ukoliko želite instalirati ovu sjedalicu u vašem vozilu, za nju ćete trebati prostor koji zauzimaju dvije odrasle osobe, jer ćete je, zbog toga što dozvoljava nosivost djeteta do 10 kg u ležećem položaju, morati postaviti bočno u odnosu na sjedište vozila. Pored toga, navedena sjedalica je poprilično tijesna za veću djecu, prostor za noge i pogled djeteta su ograničeni, pa je dobila ocjenu “zadovoljavajuće” i po pitanju udobnosti.
Važni i materijali
I za kraj, posljednji kriterij ili količina štetnih materijala upotrijebljenih pri izradi auto sjedalice: 14 modela autosjedalica su ovdje dobili visoke ocjene “vrlo dobar”, što znači da je kontaminacija uglavnom vrlo niska, odnosno štetnih sastojaka ili nema ili su u minimalnim količinama. Kod 4 modela ta ocjena je nešto niža – “dobar”, dok je, nažalost, 6 modela autosjedalica ocijenjeno s neprolaznim ocjenama zbog izmjerene vrijednosti pojedinih štetnih materija.
Naime, presvlake kod autosjedalica Foppapedretti Uniko i-Size, Jané Koos i-Size + iPlatform, Jané Koos i-Size, Nachfolger Hy5 TT, Graco Turn2Reach i Osann Fox sadrže veću koncentraciju štetnih materija od dozvoljene pa nisu preporučene za korištenje.
Budući da se ne može nadoknaditi boljim ocjenama u drugim kriterijima, slaba ocjena u pregledu štetnih materija direktno utiče na preporuku kluba.
Sjedalica uvijek i svuda
Preporuka BIHAMK-a roditeljima, vozačicama i vozačima, je da prije kupovine dječije autosjedalice prikupe sve potrebne informacije o dostupnim proizvodima i uvjere se u njihov kvalitet. Pored toga, prilikom kupovine treba provjeriti i kompaktnost potencijalne dječije sjedalice u odnosu na vozilo u kojem bi se ona nalazila, o čemu također ovisi sigurnost djeteta.
Nakon kupovine odabrane autosjedalice upoznajte se sa rukovanjem, jer je ispravno postavljanje neophodno za maksimalnu zaštitu djece u saobraćajnoj nezgodi. Apsolutno se uvjerite da su pojasevi čvrsto zategnuti i da je sjedalica u stabilnom položaju. Također, pojasevi i nasloni se trebaju redovito prilagoditi veličini kako dijete raste.
Roditelji ne smiju zaboraviti da u automobilu bez autosjedalice, koja je uostalom obavezna i prema Zakonu o sigurnosti saobraćaja na cestama, nikad ne prevoze dijete. Čak i najlošija sjedalica bolja je od nikakve i njenim korištenjem značajno se smanjuje mogućnost zadobivanja teških povreda u saobraćajnoj nesreći. Dječiju autosjedalicu treba koristiti uvijek i bez izuzetka, pa čak i na najkraćem putovanju. Statistika pokazuje kako se najveći broj saobraćajnih nesreća i događa upravo na kratkim relacijama unutar nekoliko kilometara od kuće. Držanje djeteta u rukama nije siguran način putovanja, jer prilikom sudara pri brzini od samo 50 km/h dijete teško 5 kilograma postaje teško 20 puta više ili čak 100 kilograma, i ne postoji mogućnost da ga zadržite u naručju. Saobraćajne nesreće jedan su od glavnih uzroka smrti djece ispod 14 godina, a procjenjuje se da bi 80 posto djece preživjelo ili izbjeglo ozbiljnije povrede da su bili vezani u odgovarajućoj sjedalici.
(Detaljnije informacije vezane za rezultate ovog testa i eventualne preporuke mogu se dobit pozivom Trening centra BIHAMK-a na tel. 033/777-105)
Marka/model |
Cijena (€) |
Odobrenje |
Isofix |
Preporuka |
Ocijena |
Sigurnost |
Jednostavnost rukovanja |
Ergonomičnost |
Štetne materije |
do cca. 1/2 godina |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size + i-Size Flex Base |
370 |
40-83cm |
x |
+ |
1.7 |
++ |
+ |
+ |
++ |
Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size + i-Size Base |
350 |
40-83cm |
x |
+ |
1.7 |
++ |
+ |
+ |
++ |
Joie i-Level |
300 |
40-85cm |
x |
+ |
1.7 |
+ |
++ |
+ |
++ |
Bébé Confort Cabriofix |
N/A |
-13kg |
|
+ |
2.1 |
+ |
+ |
+ |
++ |
Maxi-Cosi Cabriofix |
140 |
-13kg |
|
+ |
2.1 |
+ |
+ |
+ |
++ |
Hauck Comfort Fix + Comfort Fix Isofixbasis |
220 |
-13kg |
x |
+ |
2.1 |
+ |
+ |
+ |
+ |
CBX Shima |
N/A |
-13kg |
|
+ |
2.2 |
+ |
O |
+ |
++ |
CBX Shima + Shima Isofix Base |
N/A |
-13kg |
x |
+ |
2.3 |
+ |
+ |
+ |
++ |
Hauck Comfort Fix |
120 |
-13kg |
|
+ |
2.4 |
+ |
O |
+ |
+ |
Bébé Confort Cabriofix + Familyfix Basis |
N/A |
-13kg |
x |
+ |
2.5 |
O |
+ |
+ |
++ |
Maxi-Cosi Cabriofix + Familyfix Basis |
310 |
-13kg |
x |
+ |
2.5 |
O |
+ |
+ |
++ |
Jané Koos i-Size + iPlatform |
370 |
40-83cm |
x |
– |
4.9 |
+ |
+ |
+ |
– |
Jané Koos i-Size |
210 |
40-83cm |
|
– |
4.9 |
++ |
O |
+ |
– |
do cca. 4 godine |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chicco Around U i-Size |
450 |
40-105cm |
x |
O |
3.0 |
O |
O |
+ |
+ |
Nachfolger Hy5 TT |
350 |
-18kg |
|
– |
4.9 |
O |
O |
+ |
– |
Foppapedretti Uniko i-Size |
N/A |
40-95cm |
x |
– |
5.0 |
– |
O |
+ |
– |
Graco Turn2Reach |
N/A |
-18kg |
x |
– |
5.5 |
O |
O |
O |
– |
Osann Fox |
189 |
-18kg |
x |
– |
5.5 |
Θ |
O |
+ |
– |
cca. 1 do 4 godine |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Britax Römer Swingfix M i-Size |
500 |
61-105cm |
x |
+ |
1.7 |
++ |
+ |
+ |
++ |
Britax Römer Dualfix M i-Size |
470 |
61-105cm |
x |
+ |
2.1 |
+ |
+ |
+ |
++ |
cca. 1 do 12 godina |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cybex Pallas S-Fix |
300 |
9-36kg |
x |
+ |
2.1 |
O |
+ |
+ |
++ |
Nania I-Max SP Isofix |
139 |
9-36kg |
x |
O |
2.7 |
O |
+ |
+ |
+ |
Osann I-Max SP Isofix Ferrari |
134 |
9-36kg |
x |
O |
2.7 |
O |
+ |
+ |
++ |
cca. 4 do 12 godina |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cybex Solution S-Fix |
190 |
15-36kg |
x |
+ |
1.7 |
+ |
+ |
+ |
++ |
Tabela 2: Rezultati testa (N/A = ne dostupno u Njemačkoj)
Napomena o autorskim pravima
Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.