Aktuelno

INTELIGENTNI SISTEMI POMOĆI U VOZILIMA

Sistem za pomoć pri parkiranju: Dobar trik ili koristan dodatak?  Statistička istraživanja o saobraćajnim nezgodama provedena tokom proteklih godina potvrdila su da je u više od 90% slučajeva ljudski faktor uzrok izazivanja saobraćajnih nezgoda. Iz tog razloga proizvođači automobila započeli su sa razvojem inteligentnih sistema pomoći vozaču s jasnim ciljem poboljšanja na polju cestovne sigurnosti.  Jedan od tih naprednih sistema pomoći u vozilu je i sistem za pomoć pri parkiranju koji posljednjih godina svi prozvođači motornih vozila nude ili kao standardnu opremu ili opremu uz doplatu.

Bosanskohercegovački auto-moto klub BIHAMK u saradnji  sa njemačkim auto klubom ADAC testirao je pouzdanost, jednostavnost i tačnost korištenja navedenog sistema pomoći kod sedam modela vozila. Prilikom odabira vozila za testiranje  birana su vozila različitih klasa, od malih porodičnih automobila niže klase do skupih sportskih automobila, kako bi se utvrdilo da li cijena diktira pozdanost, tačnost i kvalitet prozvoda. Minimalan zahtjev za odabir testiranih automobila bio je taj da imaju ili sisteme koji automatski preuzimaju zadatke i naredbe za okomito i paralelno parkiranje i/ili da se mogu parkirati daljinskim upravljanjem.  U tabeli 1. prikazani su testirani modeli vozila, sistemi pomoći pri parkiranju koji koriste i cijena opreme.


Tabela1. Testirana vozila s cijenama opreme sistema za parkiranje

Rezultati testiranja

Svi testirani sistemi pouzdano su parkirali vozila u skladu sa svojim raspoloživim funkcijama. Međutim, parkiranje bi trebalo uvijek da je odgovornost vozača. Preporuka je da se postupak autonomnog parkiranja nadgleda jer u nekim slučajevima senzorima vozila teško je uočiti visoke ivičnjake ili tanke metalne šipke, a popravke felgi ili prednjih branika mogu biti izuzetno skupe. Takođe, kod prepoznavanja izuzetno uskih parking mjesta, kod svih testiranih marki vozila uočeni su određeni problemi i postoji prostor za poboljšanje.
Sistemi za parkiranje ne moraju biti skupi i mogu se naći čak i u kompaktnim automobilima kao što je Ford Focus. Iako ima manje funkcija od sistema u skupljim automobilima, Focus parkira precizno, brzo i autonomno, ne zahtjevajući od vozača da predhodno temeljno proučava uputstvo (slika 1.). Isto važi i za Aiways U5 Premium, koji se standardno isporučuje sa automatskim sistemom za pomoć pri parkiranju. U ovom slučaju, mane su nedostatak uputstva, glasovno navođenje samo na engleskom jeziku i netačna referenca na parking mjesta (okomita umjesto paralelna) na displeju (slika 2.), pa u tom pravcu treba uraditi i poboljšanja sistema.

  Slika1: Jasna, direktna uputstva za Ford Focus

Slika2: Paralelno mjesto za parkiranje je netačno označeno na displeju vozila Aiways U5

Ukoliko želite sistem koji može parkirati automobil naprijed ili unazad putem daljinskog upravljanja, onda biste trebali detaljnije pogledati model KIA Sorento 2.2 CRDI AWD Platinum. Zaključak je jasan: praktični sistemi ne moraju biti komplikovani i ne trebaju nikakve aplikacije za pametne telefone. Samo tri dodatna dugmeta ugrađena u ključ su dovoljna za jednostavno parkiranje vozila na uska parking mjesta ili izlazak iz istih. BMW serije 5 ima isti raspon funkcija daljinskog upravljanja. Međutim, u ovom slučaju, za daljinsko upravljanje vam je potreban BMW-ov glomazan i težak ključ sa displejom. Prednost ovog digitalnog ključa je displej koji prikazuje informacije o bitnim koracima ili upozorenjima. Budući da Kia ovo nema, preporučujemo da pročitate uputstvo kako biste razumjeli potrebne korake. U suprotnom, rukovanje sistemom može izazvati frustraciju jer vozilo ne prikazuje nikakve povratne informacije.


Dva automobila iz VW grupe, VW Touareg i Porche 911, impresivno pokazuju koje su trenutne mogućnosti dostupne za funkcije parkiranja. Sistemi mogu izvršiti gotovo sve manevre parkiranja koji postoje putem kontrole na putnom računaru ili aplikaciji za pametni telefon. Međutim, da bi imali mogućnost korištenja ovog širokog spektra funkcija, zainteresovani kupci moraju naručiti opremu vrijednu više hiljada eura. Što se tiče VW Touarega, neophodan je najmanji nivo opreme Atmosphere plug-in hibrida, plus posebna oprema u iznosu od 5.270,00 EUR da bsite mogli koristiti navedenu aplikaciju. Za Porche 911 cijena je 4.432,75 EUR. Uprkos širokoj lepezi funkcija, stabilnost aplikacije za pametni telefon nije uvijek bila pouzdana ni za jedno od ova dva vozila. U nekim je slučajevima aplikaciju trebalo ponovo pokrenuti nekoliko puta ili ponovo instalirati kako bi se izveo postupak parkiranja. Iz tog razloga, sistemi koji su zasnovani na aplikacijama nisu prikladni za svakodnevnu upotrebu, jer njihovo korištenje zahtjeva previše koraka, a pri tome ne funkcioniše pouzdano.


Sistemi za pomoć pri parkiranju Mercedesa S-klase i BMW-a serije 5 najbliži su „autonomnom parkiranju“. Nakon zelenog svjetla za parkiranje, sistemi automobile parkiraju kao nekom magijom. Svi ostali sistemi zahtjevaju da se tokom izvođenja parkiranja aktiviraju određene „sigurnosne opcije u slučaju nesreće“.
Kod Mercedesa i BMW-a u okviru sistema za pomoć pri parkiranju postoji i mogućnost upravljanja zadnjom osovinom, omogućavajući na taj način automobilima da manevrišu na paralelnim parking mjestima koja su samo oko 1 m duža od samih vozila. Automobili Aiways U5 se takođe može parkirati na veoma uska parking mjesta, dok je za ostala vozila potreban prostor koji premašuje dužinu vozila za približno 1,1 m (1,3 m za VW Touareg). Kad je u pitanju okomito parkiranje, Ford Focus se ističe jer mu treba dodatni prostor veći samo za 0,85 m od širine vozila, dok je njegovim konkurentima potrebno između 1,0 m i 1,1 m dodatnog prostora. Porsche 911 je najbolji pri parkiranju sa daljinskim upravljanjem jer treba samo 0,6 m dodatnog prostora pored širine vozila, dok ostala vozila trebaju dodatno 0,7 m ili 0,8 m u protivnom odbijaju ulazak u uske prostore. Neki od testiranih vozila uspjeli su da uoče parking pri brzini od 40 km/h, sli zbog prevelike brzine kretanja nisu imali dovoljno vremena za reakciju. Stoga je preporučena maksimalna brzina kretanja 20 km/h.

Zahtjevi za proizvođače automobila
 Nastaviti dalji razvoj sistema. Oni predstavljaju važan korak na putu ka autonomnoj vožnji.
 Sistemi moraju biti intuitivni u pogledu upotrebe i pouzdanog parkiranja automobila. To ć povećati njihovo prihvatanje od strane vozača automobila.
 Kontrolne aplikacije moraju biti stabilne, a za izvršavanje željenih funkcija bi trebalo da postoji samo par koraka.
 Prepreke poput ivičnjaka moraju se pouzdano uočiti kako bi se vozačima automobila uštedjele skupe popravke (felge, prednji spojleri,...).
 Sistemi za pomoć pri parkiranju koji automatski koče, čak i tokom manuelnog upravljanja, moraju spadati u standardnu opremu.

Savjeti za potrošače

 Isprobajte sisteme u vašem auto salonu i zamolite ih da vam objasne kako sistem funksioniše.
 Isprobajte sisteme za pomoć pri parkiranju u zonama slabog saobraćaja.
 U svakom slučaju obavezno nadgledajte i ukoliko je potrebno prekinite postupak parkiranja jer će vozač automobila, a ne proizvođač, biti odgovoran.
 Prljavi senzori mogu značajno narušiti funkcionalnost sistema.
 Sistemi se ne smiju ugroziti druge učesnike u saobraćaju (npr. blokirati ih)

Iako iskusni vozači obično parkiraju automobil brže u odnosu na dostupne tehnologije, što je i zaključak provedenog istraživanja, manje iskusni vozači koji imaju problem sa parkiranjem ne bi se trebali dvoumiti da li trebaju početi korisiti ove sisteme, već se mogu osloniti se na njihovu pomoć u svakodnevnoj vožnji.

Prednosti i mane sistema testiranih vozila

Napomena o autorskim pravima

Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Povezane vijesti