PROJEKAT RADAR PREDSTAVLJA IZVJEŠTAJ O STANJU CESTOVNE SIGURNOSTI U 10 DRŽAVA DUNAVSKE REGIJE
Procjena rizika na cestama Dunavske regije- Projekat RADAR
U 2017. godini 4,077 smrtno stradalih u saobraćaju je cijena koja je plaćena radi mobilnosti u deset država Dunavske regije. Smrtni slučajevi i teške povrede prouzrokovane saobraćajnim nezgodama, ne bi trebale biti cijena koju moramo plaćati radi naše mobilnosti. Postavlja se pitanje zašto i dalje prihvatamo oko 25.000 smrtnih slučajeva i 135.000 teških povreda prouzrokovanih saobraćajnim nezgodama, u Europskoj uniji, svake godine? Prema najnovijoj studiji Europske komisije, eksterni troškovi saobraćajnih nezgoda procjenjuju se na 300 milijardi eura godišnje. John Dawson, direktor odbora EIRA-EuroRAP-a izjavio je: “Ovo moramo tretirati kao ozbiljan javni zdravstveni problem. Ne bismo prihvatili da više od milion ljudi globalno smrtno strada od bilo koje druge bolesti”.
Ovo je međunarodni fenomen. Najnoviji podaci Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) pokazuju da na godišnjemnivou 1,35 miliona osoba pogine u saobraćaju - što je prosječno više od 3.000 smrtnih slučajeva svaki dan. Saobraćajne nezgode su trenutno osmi najčešći uzrok smrti na svijetu i najčešći uzrok smrti među mladim osobama (5-24 godina starosti). WHO predviđa da će saobraćajne nezgode postati peti najčešći uzrok smrti na globalnom nivou do 2030. godine. Povećanje stepena motorizacije u svijetu dovelo je do porasta broja smrtnih slučajeva, a shodno povećanju saobraćaja, očekuje se još i veći porast.
Bliži se kraj Dekade akcije sigurnosti u saobraćaju, a tako smo daleko od cilja
U 2018. godini, 28 članica Europske unije prijavilo je Europskoj komisiji oko 25.100 smrtnih slučajeva koje su se dogodile na cestama. To je smanjenje od 21 % u odnosu na 2010. godinu. Prošle godine prosječna stopa smrtnosti u 28 država članica EU iznosila je 49 poginulih u saobraćajnim nezgodama na milion stanovnika, što predstavlja smanjenje od 1 % u odnosu na prethodnu godinu. To znači da je cilj Dekade akcije sigurnosti u saobraćaju, da se broj smrtnih slučajeva prepolovi do 2020.godine daleko od ostvarivanja. Ferry Smith, predsjednik EuroRAP-a i direktor EIRA-e, izjavioje da: “Ukoliko želimo da se vratimo na put prema cilju smanjenja smrtnih slučajeva i teških povreda na cestama Europe za 50% do 2020. godine, mi kao stručnjaci cestovne sigurnosti, moramo hrabro istupiti u društvu i zalagati se za sigurnije ceste.”
Dekada akcije sigurnosti u saobraćaju je program koji finansiraju UN, a koji poziva vladajuće organe širom svijeta na provedbu mjera sigurnosti u saobraćaju s ciljem postizanja smanjenja saobraćajnih nezgoda sa smrtnim posljedicama za 50% do 2020. godine. Vladajuće strukture u više od 120 zemalja obavezale su se ispuniti taj izazov.
Sve visokorazvijene zemlje usvojile su mjere sigurnosti na cestama. Između ostalog poduzete su mjere educiranja stanovništva o važnosti i poštivanju protokola o sigurnosti na cestama, regulacije ograničenja brzine, odvajanja ranjivih korisnika od motorizovanog saobraćaja, pokretanja kampanja za podizanje svijesti i mjera za sigurnost cestovne infrastrukture. Sigurnija cestovna infrastruktura dio je akcionog plana u stvaranju istinskog "sigurnog sistema" za sve korisnike cesta.
Ceste sa ocjenom od 3 zvjezdice ili više za sve korisnike saobraćaja
U savršenom svijetu sve ceste bi bile ocjenjene sa 5 zvjezdica (najsigurnije ceste) za sve skupine cestovnih korisnika. 5 zvjezdica za pješake, 5 zvjezdica za bicikliste, 5 zvjezdica za motocikliste i 5 zvjezdica za putnike u vozilima i javnom prevozu. Iako postoji želja za ulaganjem u sigurnije ceste, svijet sa 5 zvjezdica na svim cestama za sve korisnike saobraćaja za sada je želja za budućnost.
Iako je ekonomski moguće podići visoko opterećene ceste na nivo od 5 zvjezdica, ceste sa 3 zvjezdice ili više za sve korisnike cesta predstavljaju realan cilj koji nacionalne i regionalne vlade, kao i nadležna tijela za ceste mogu ispuniti.
Poboljšanja infrastrukture i mjere smirivanja saobraćaja najučinkovitiji su načini za postizanje cesta sa ocjenom od 3 zvjezdice ili više za sve korisnike. Kada finansijska ulaganja nisu lako dostupna ili su ograničena, značajna poboljšanja mogu se postići kombinacijom jeftinijih infrastrukturnih poboljšanja kao što je horizontalna signalizacija i smanjenje brzine na najopasnijim dijelovima ceste. Nakon takvih ulaganja sigurnost ceste se može mjeriti i upravljati.
Stopa smrtnih slučajeva i povreda obično se smanjuje za 50 % sa svakim postepenim poboljšanjem u ocjeni zvjezdicama. Dovođenje cesta na standard od 3 zvjezdice ili više spasit će ljudske živote. Prema nedavnim zaključcima EuroRAP-a, ulaganje od 0,1% međunarodnog BDP-a u sigurnije ceste u periodu od 10 godina moglo bi spasiti 40.000.000 osoba od smrtnih slučajeva i teških povreda u saobraćaju u roku od 20 godina.
Detaljnije informacije možete pogledati OVDJE
Napomena o autorskim pravima
Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.