eCall sistem u Evropskoj uniji
SPAŠAVANJE ŽIVOTA KOMUNIKACIJSKIM TEHNOLOGIJAMA
eCall (emergency call – hitni poziv) je naziv za evropsku inicijativu koja ima za cilj povećanje sigurnosti u cestovnom saobraćaju aktiviranjem telekomunikacijske usluge automatskih hitnih poziva u slučaju saobraćajne nezgode. Ovaj sistem, koji je zvanično definisan kao „Panevropski automatski hitni pozivni sistem u vozilima“, uključuje ugradnju uređaja u vozilo koji kombinuje GSM i GPS funkciju te u slučaju nezgode, na osnovu signala senzora sudara i aktivacije zračnih jastuka automatski šalje hitni poziv na broj 112. GPS modul uređaja prikuplja informacije o položaju vozila i šalje ih putem GSM modula lokalnom dispečerskom centru za hitne slučajeve. Uređaj, osim prenosa podataka o lokaciji vozila i aktivaciji zračnih jastuka, treba da posjeduje funkciju koja omogućava komunikaciju dispečera sa unesrećenim u vozilu.
Inače, broj 112 je jedinstveni broj za hitne slučajeve općeprihvaćen od svih članica EU i od Švicarske, koji je definisan od strane EU odlukom EEC i kao takav je besplatan, bez obzira na mobilnog ili fiksnog telefonskog operatera.
2.500 spašenih života godišnje
Motivacija za uvođenje e-call sistema jeste smanjenje posljedica prometnih nezgoda u EU. Statistika EU za 2007. godinu bilježi 40.000 poginulih osoba, preko 1,2 miliona ozlijeđenih osoba, dok godišnji ekonomski gubici uzrokovani prometnih nezgodama iznose 160 milijardi €. Prema nekim procjenama, upotreba eCall sistema bi skratila vrijeme odziva hitnih službi za više od 40 % u urbanim, a za 50 % u ruralnim područjima čime bi na godišnjem nivou u EU bilo moguće spasiti živote 2.500 ljudi i uštedjeti 26 milijardi €.
Od 2015. u svim vozilima
Evropska komisija planira da se u potpunosti razvijen i testiran sistem pusti u širu upotrebu u EU 2015. godine. To podrazumijeva da sva novoproizvedena putnička i laka dostavna vozila od 2015. godine imaju ugrađen uređaj koji će aktivirati hitne službe u slučaju saobraćajne nezgode.
Puna primjena eCall sistema zahtjeva saradnju javnih službi, automobilskih kompanija i operatora mobilne telefonije te usklađenost eCall sistema svih članica EU. Jednostavno rečeno, eCall sistem u vozilu koje dolazi iz Njemačke i koje učestvuje u prometnoj nezgodi u Italiji, treba da je u mogućnosti da pošalje hitni poziv 112 lokalnom dispečerskom centru u Italiji kako bi se što je moguće prije pružila pomoć unesrećenim.
Iz tih razloga, Evropska komisija je 2010. godine pokrenula HERO projekat (Harmonized eCall European Pilot) koji će trajati tri godine s ciljem pripreme za uvođenje eCall sistema. Ovaj projekat treba da razvije i testira kako eCall uređaje, tako i kompletan sistem usklađivanja eCall sistema između članica EU. Projekat se provodi u devet evropskih zemalja i to: Grčkoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Finskoj, Švedskoj, Češkoj Republici, Italiji, Rumuniji i Hrvatskoj.
Neki od svjetski poznatih proizvođača vozila (BMW, PSA, VOLVO, itd.) već ugrađuju sopstvene eCall sisteme koji rade na principu SMS poruka. Tako naprimjer, kod BMW vozila u slučaju nezgode, eCall uređaj koji je ugrađen u vozilo, automatski šalje SMS poruku s ključnim informacijama prema BMW pozivnom centru. Nakon prijema poruke, operater BMW-ovog pozivnog centra pokušava da uspostavi komunikaciju s vozilom putem GSM mreže i procjeni o kakvom tipu hitnog slučaja se radi.
Međutim, ova usluga zavisi od tržišta, tj. države i podliježe plaćanju naknade. Vlasnici vozila koji posjeduju ovaj sistem trebaju da se pretplate na godišnjem nivou za korištenje ove usluge.
U Bosni i Hercegovini hitni pozivi na čekanju
U BiH broj za hitne pozive, tj. sistem hitnih poziva 112 je definisan okvirnim zakonom o zaštiti i spašavanju ljudi i materijalnih dobara. Na osnovu ovog zakona izrađen je „Pravilnik o organizaciji, uvjetima i načinu funkcionisanja operativno-komunikacijskog centra Bosne i Hercegovine – 112“. Međutim, do danas ovaj centar nije u funkciji s obzirom da se pozivom na broj 112 aktivira automatska sekretarica koja daje informacije o telefonskim brojevima hitnih službi. Kako je jedan od osnovnih preduvjeta za uvođenje eCall sistema postojanje i funkcionisanje sistema hitnih poziva 112, koji podrazumjeva dispečerski centar koji prima hitne pozive, obrađuje podatke i vrši koordinaciju sa hitnim službama, dolazi se do zaključka da u BiH još ne postoje ni najosnovniji preduvjeti za korištenje eCall uređaja u budućnosti.
Napomena o autorskim pravima
Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.