Savjeti

Pripremite vozilo za zimske uvjete vožnje

Kako na niskim temperaturama ne bi došlo do velikih oštećenja, trebalo bi da svoje vozilo adekvatno pripremite za zimske uvjete.

Za početak, prije zime treba popraviti sva oštećenja na limu, kako ne bi došlo do većih oštećenja i korozije. Obavezno provjerite i po potrebi obnovite zaštitu donjeg dijela vozila koja se zbog posipnog materijala zimskih službi brže razara.

S obzirom da rijetki imaju potreban alat, ali i znanje za provjeru svega što je potrebno, preporučujemo pregled vozila u provjerenom servisu.

Jedna od najosnovnijih kontrola je provjera stanja akumulatora, koji je jedan od najčešćih razloga otkazivanja starta motora. Provjerite napon akumulatora, sruje punjenja, te očistite i zategnite kablove i polove. Ukoliko je moguće dopuniti tekućinu u ćelijama akumulatora, treba je dopuniti destilovanom vodom. Ako je akumulator stariji od tri godine, zamijenite ga novim.

Promjena i kontrola rashladne tekućine jedna je bitnijih stvari koje treba uraditi prije zime. Manjak antifriza, odnosno njegova slaba koncentracija prilikom niskih temperatura mogu uzrokovati smrzavanje tekućine u bloku motora, što za posljedicu ima njegovo pucanje. Prosječan vijek trajanja antifriza je oko tri godine.

Pored rashladne tekućine, vrlo je važno napuniti posudu za tekućinu za pranje vjetrobrana tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Također, provjerite u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamijenite. Prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana.

Montaža i balansiranje zimskih guma je obavezna u pripremi automobila za zimsku vožnju. Zimske gume mekše su od ljetnih i bolje prijanjaju uz tlo i zahvaljujući specifičnom sastavu ostaju elastične i na temperaturama ispod 7°C. Provjerite da li gume imaju dovoljnu dubinu profila, koja ne bi smjela biti manja od 4 mm. Redovno provjeravajte pritisak zraka u gumama, koji zimi treba biti veći za 0,15 bara. Povećajte pritisak u gumama do vrijednosti koju preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila.

Provjerite kompletnu svjetlosnu signalizaciju. Svakom vozaču jasno je da je dobra vidljivost jedan od osnovnih preduvjeta za sigurnu vožnju, stoga je neophodno provjeriti da li su sva svjetla na automobilu ispravna.Zamijenite neispravne sijalice i osigurače. Također, provjerite podešenost farova.

Premda se motorno ulje, u zavisnosti od uputstva proizvođača, mijenja svakih 10.000 do 20.000 kilometara, zima je period kada je motorima potrebno manje viskozno ulje. Niske temperature dodatno će zgusnuti viskozno ulje, zbog čega ono neće jednako dobro kružiti kroz rashladni sistem te će motor, barem u početku, dok ne dosegne radnu temperaturu, dobiti znatno manje potrebnog podmazivanja.

Preporučuje se da tokom zime nivo goriva u rezervoaru ne smanjujete ispod polovine kako biste izbjegli eventualna smrzavanja. Po potrebi preventivno zamijeniti filter goriva.

Planirajte svoje putovanje

-Pravovremeno se informirajte o vremenskim uvjetima i stanju i prohodnosti cesta na kojima ćete voziti
-Provjerite imate li zimsku opremu u skladu sa važećim propisima
-Neka vam rezervoar goriva uvijek bude pun, nikad ne znate koliko ćete eventualno čekati u koloni ili zastoju prometa
-Očistite stakla i ogledala prije nego krenete, obavezno nosite strugač leda i tečnost za odleđivanje brava
-Kad vozite budite svjesni da zbog mogućnosti pojave iznenadne poledice uvijek usporite na izloženim dionicama ceste:
-Područjima sa šumom
-Pustijm područjima (visoravni)
-Ispod i na mostovima i vijaduktima
-Na ledu zaustavni put može biti i do deset puta duži nego na suhoj cesti. Smanjite brzinu vožnje, odstojanje između vozila neka bude dovoljno dugo da vam ostavi prostora za usporavanje i zaustavljanje u nepredviđenim uslovima vožnje

10 pravila za vožnju u zimskim danima

1. Kod poledice nježno postupajte sa upravljačem i nožnim komandama, nikad istovremeno volanom i kočnicom. Ako osjetite da više ne upravljate vozilom pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte upravljačem okrenuti vozilo u željenom smjeru.
2. Kočenje na zaleđenoj cesti je praktično „zabranjeno“, a ako bez kočenja ne može onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nježno
3. Uključivanje nižeg stepena prenosa gotovo je jednako kočenju. Najbolje je „šaltati“ sa međugasom.
4. Blokirani točkovi slabo koče i onemogućavaju upravljenje vozilom. Zanosi li automobil nogu odmah sklonite sa kočnice. Na poledici je glavni vozačev pomoćnik-volan. Blagim okretom volana, uz oduzimanje gasa i nježno kočenje pokušajte vozilo vratiti u željenu putanju.
5. Ako ne možete izbjeći prepreku radije se sklonite sa ceste.
6. Ponašanje stražnje strane automobila vozač osjeća leđima u naslonjaču sjedala, a ponašanje prednje strane rukama na volanu. Preduslov za to je pravilno držanje ruku i leđa uprta u naslonjač.
7. Slabi amortizeri i loše podešene kočnice najbolje pokazuju „zube“ na poledici.
8. Gume, bez obzira kakve, moraju imati najmanje 4 mm profila. Pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara.
9. Želite li u opasnim okolnostima s osjećajem upravljati volanom i nožnim komandama morate biti prikladno odjeveni.
10. Zimska vožnja traži staloženost i čvrste živce. Ne vozite umorni ili uzbuđeni.

Zapamtite!

-Zimske gume (kao uostalom i ljetne), treba po mogućnosti mijenjati svake dvije godine, pošto nakon toga gube svoju elastičnost.
-Nikada ne kupujte „odležale“, protektirane ili polovne gume, jer nikada niste sigurni što kupujete.

Zimska oprema

Posjedovanje zimske opreme zakonski je obavezno od 15.11. tekuće godine do 15.04. naredne godine.


Saobraćajno obrazovno takmičenje

E-testovi

Vrijeme

Sarajevo

  • Ponedjeljak
  • Utorak
  • Srijeda