Tema mjeseca

PROLJETNI TEST DJEČIJIH AUTOSJEDALICA 2020.G.

Samo jedna sjedalica dobila odlične ocjene

Ove godine testirani su svi elemnti bitni za izbor najkvalitetnijih sjedalica – sigurnost, jednastavnost korištenja, ergonomija i štetnost materijala ugrađenih u sjedalicu

Kada prevozite dijete u vozilu bez obzira na brzinu kojom se krećete, bez obzira na dužinu vožnje, ispravno smještanje djeteta u odgovarajuću i adekvatno postavljenu autosjedalicu je obavezno, jer je to jedini sistem pasivne sigurnosti koji može zaštiti dijete u slučaju naglog kočenja ili saobraćajne nezgode.
S obzirom da se na tržištu može naći veliki broj autosjedalica, a kako bi roditeljima olakšali posao pri odabiru odgovarajuće, ADAC je u saradnji sa nekoliko evropskih auto klubova, uključujući i BIHAMK, i ove godine proveo opsežno testiranje dječijih autosjedalica.Testirane su ukupno 33 dječije autosjedalice svih pettežinskih grupa, u skladu sa stepenom tjelesnog razvoja djeteta, od onih namjenjenih najmanjima, tek rođenoj djeci, do autosjedalica namjenjenih starijoj djeci. Na testu se nije ispitivalo samo da li sjedalice odgovaraju zakonskim obavezama, već su se u obzir uzimali kriteriji poput sigurnosti, jednostavnog korištenja, ergonomije, te štetnost sastava materijala od kojih su izrađene sjedalice.

Sigurna dječija autosjedalica maksimalno će zaštiti dijete prilikom naglih usporavanja uzrokovanih naglim kočenjem ili sudarom, posebno od prednjeg (frontalnog) i bočnog udara, pa tako svesti rizik od povreda na minimum.

Brojne studije su pokazale da se dječija autosjedalica često postavi nepropisno, odnosno pogrešno, što pri kočenju ili sudaru može uzrokovati ozbiljne povrede kod djece. Jednostavnost postavljanje i montiranja razlikuje dobru od loše autosjedalice, utiče na funkciju autosjedalice, pa samim tim i na rizik povrede djeteta.
Ergonomičnost autosjedalice jedan jeod ključnih faktora kada je u pitanju sigurnost djeteta u motornom vozilu. Samo kada dijete sjedi u udobnom i opuštenom položaju, pojasevi i bočna zakrilca mogu razviti svoj puni zaštitni potencijal. Pored toga neophodno je da dijete ima potreban prostor, i u slučaju kad je dijete „krupnije“.
Pored navedenog i ove godine izvršena je kontrola štetnih materija dijelova autosjedalice s kojim dijete dolazi u kontakt. Obzirom da dijete provede dosta vremena u autosjedalici nedozvoljene materije ugrađene u autosjedalice mogu dovesti do štetnih posljedica po zdravlje djeteta.
Čišćenje je vrlo bitna stavka kod autosjedalica. Ukoliko nije jednostavno skinuti presvlake na autosjedalici, nije je moguće u potpunosti ni očistiti što takođe može dovesti do zdravstvenih problema kod djeteta.

Imamo pobjednika, ali i dva gubitnika

Testiranje je pokazalo kako je ovog puta samo jedna autosjedalica zaslužila najvišu ocjenu “odličan”, ali je čak 22 modela autosjedalica dobilo preporuku kluba sa zasluženom ocjenom“vrlo dobar”. Osam sjedalica dobile su srednju ocjenu “dobar”, jedna jedva prolaznu ocjenu “zadovoljavajuće” (Osann Flux Plus), dok su preostale dvije autosjedalice (Tex Baby Eris i-Size i Babyauto Buddy i-Size) pale na testiranju i ocijenjene su najgorom mogućom ocjenom – “loše”, prva zbog neučinkovite zaštite od frontalnog udara (pukla kopča integrisanog pojasa), a druga zbog sadržaja štetnih materija u tkanini presvlake.

Kriterij sigurnosti

Uzmu li se u obzir posebni kriteriji, tad dvanaest sjedalica odskače kad je riječ o sigurnosti koja je u njihovom slučaju na maksimalnom nivou. Riječ je o sjedalicama istih proizvođača Bébé Confort Coral i Coral + FamilyFix3, Maxi-Cosi Coral i Coral + FamilyFix3, Silver Cross Dream i Dream + Dream i-Size Base, Nuna Pipa Next i Next + Pipa Next Base, Joie i-Snug i i-Snug + i-Base Advance, Besafe iZi Twist i iZi Twist B koje pružaju maksimalnu zaštitu u slučaju sudara.
Bébé Confort Coral i Coral + FamilyFix3, Maxi-Cosi Coral i Coral + FamilyFix3, Silver CrossDream i Dream + Dream i-Size Base, Nuna Pipa Next i Next + Pipa Next Base, Joie i-Snug i i-Snug + i-Base Advance namijenjene su djeci od 40 do 85 centimetra visine ili do otprilike godinu i po dana, namještaju se u smjeru suprotnom od smjera vožnje te nude vrlo nizak rizik od ozljeda pri frontalnom sudaru, dok je pri bočnom udaru rizik nešto malo veći. Kod Silver Cross proizvoda, kao i kod Bébé Confort Coral, i Maxi-Cosi Coral izvrsno se može namjestiti i pojas kojim ćete vezati dijete prilikom stavljanja u sjedalicu, a i stabilnost sjedalice prilikom njezina namještanja na sjedalo automobila je veoma dobra. Besafe iZi Twist i iZi Twist B, namjenjeni za djecu od 40 do 105 centimetra ili do otprilike 4 godine, također nude izuzetnu sigurnost i dobro namještanje pojasa.

S druge strane, kad je riječ o sigurnosti, na dnu ljestvice se našao, na našem tržištu poprilično nepoznat proizvod, Tex Baby Eris i-Size, namjenjen za djecu do 4 godine. Ova autosjedalica je u potpunosti zakazala na testu posebno kod frontalnog udara, pa se nikako ne može preporučiti.

                             Slika 1. Raspadanje kopče kod Tex Baby Eris i-Size

Jednostavnost rukovanja i ergonomičnost

Samo ispravno instalirana autosjedalica može zaista zaštititi svoje putnike, pa je jednostavna upotreba vrlo važan kriterij u procjeni kvaliteta autosjedalica. Stoga je od presudnog značaja da sjedalica bude jednostavna za instalaciju, a broj koraka pri instaliranju minimalan.

Iznenađujuće, ni jedna se autosjedalice nije isticala u uporednom testu jednostavnosti korištenja. Od svih testiranih sjedalica 22 su ocijenjene ocjenom “vrlo dobar”, 8 ocjenom “dobar”, a preostale 3 ocjenom ”zadovoljavajuće”.

Najbolje rezultate u ovom kriteriju postigle su autosjedalice Bébé Confort Core i Core Pro, kao i Maxi-CosiCore i Core Pro jer su pri ispitivanju pokazale dobro ili izvrsno namještanje pojasa, stabilnost sjedalice u automobilu, jednostavno zakopčavanje, jednostavnu montažu, lako razumljiva uputstva i upozorenja.
Ergonomija je još jedan ključni faktor kada je u pitanju siguran prevoz djece u motornim vozilima. Samo ako dijete sjedi udobno i u opuštenom položaju, pojasevi i bočna zakrilca mogu razviti svoj puni zaštitni potencijal.

Kriterij za ergonomski test uključuje sjedište, mjesto za sjedenje i udobnost za dijete, kao i prostor u vozilu koji zahtjeva DSS. Autosjedalica Chicco Fold&Go i-Size ostvarila je najbolje rezultate po ovom kriteriju i zaslužila ocjenu “odličan”. 30 modela DSS postigli su "vrlo dobre" ocjene za ergonomiju, dok su Bébé Confort Beryl i identično dizajnirani Maxi-Cosi Beryl ocjenjen ocjenom „dobar“.

Dvije najlošije rangirane autosjedalica Bébé Confort Beryl i i Maxi-Cosi Beryl pokazali su lošije ocjene u skoro svim podkriterijima. Tako ukoliko želite instalirati ove sjedalice u vašem vozilu za nju ćete trebati veći prostor u vozilu kako zbog njenih dimenzija, tako i zbog prostora za djetetove noge. Pored toga navedene sjedalice su poprilično tijesne za veću djecu, prostor za noge je ograničen, pa su ove autosjedalica ocjenjena sa ocjenom “dobar” i po pitanju udobnosti.

  Slika 2. Viša djeca skučena u Bébé Confort Beryl

Rizik od pogrešne montaže

U kriteriju jednostavnosti korištenja nije bilo apsolutno loših kandidata s najnižom ocjenom, ali su se modeli Osann Flux Plus, Bébé Confort Beryl i identično dizajnirani Maxi-Cosi Beryl pokazali kao najkomplikovaniji za postavljanje i rukovanje i zaradili su jedva prolaznu ocjenu. Pored navedenog minusi su, između ostalih, povećan rizik od pogrešne montaže te komplikovano zakopčavanje pojasa.

    Slika 3. Maxi-Cosi Beryl ugrađen na stražnje sjedište vozila

Važni i materijali

I za kraj, posljednji kriterij - količina štetnih materijala upotrijebljenih pri izradi auto sjedalice. 22 modela autosjedalica su ovdje dobili visoke ocjene “odličan”, što znači da je kontaminacija uglavnom vrlo niska, odnosno štetnih sastojaka ili nema ili su u minimalnim količinama. Kod 9 modela ta ocjena je nešto niža - “vrlo dobar”, što znači da otkrivene koncentracije štetnih materija vrlo vjerovatno neće predstavljati neposredan rizik za djecu.
Ispitivanjem „Mifold Hifold Fit and Fold Booster“ otkrivena je manja količina plastifikatora, stoga je sjedalica ocijenjena ocjenom"dobar" za štetne materije, što nije uticalo na ukupnu preporuku.

Tkanina presvlaka kod Babyauto Buddy i-Size sadrži usporivač plamena u količinama koje prelaze granice utvrđene Direktivom 2014/79 / EU koje se primjenjuju na dječje igračke. Za štetne materije ocijenjena je sa “nezadovoljavajuće”.Budući da se ne može nadoknaditi boljim ocjenama u drugim kriterijima, slaba ocjena u pregledu štetnih materija direktno utiče na preporuku kluba.

Sjedalica uvijek i svuda

Preporuka Bosanskohercegovačkog auto-moto kluba (BIHAMK-a)roditeljima, vozačicama i vozačima, je da prije kupovine dječje autosjedalice prikupe sve potrebne informacije o dostupnim proizvodima i uvjere se u njihov kvalitet. Pored prikupljenih informacija koje se odnose na sigurnost autosjedalice, prilikom kupovine na licu mjesta treba provjeriti i kompaktnost potencijalne dječije sjedalice u odnosu na vozilo u kojem bi se ona nalazila, o čemu takođe ovisi sigurnost djeteta.

Nakon kupovine odabrane autosjedalice, upoznajte se sa rukovanjem iste. Ispravna instalacija je neophodna za maksimalnu zaštitu djece u saobraćajnoj nezgodi. Apsolutno se uvjerite da su pojasevi čvrsto zategnuti i da je sjedalica u stabilnom položaju. Također pojasevi i nasloni se trebaju redovito prilagoditi veličini kako dijete raste.

Naravno, bilo koja autosjedalica bolja je od nikakve. Uostalom, ona je i obavezna prema Zakonu o sigurnosti saobraćaja na cestama koji propisuje obavezu korištenja dječje autosjedalice u automobilu kako bi dijete bilo što sigurnije u saobraćaju. Djeca koja u vozilu nisu propisno vezana u odgovarajućoj autosjedalici imaju sedam puta veće izglede da u slučaju saobraćajne nesreće zadobiju ozbiljne, pa i po život opasne povrede od djece koja se prevoze u sjedalici i u njoj su pravilno vezana.
Roditelji ne smiju zaboraviti da u automobilu bez autosjedalice nikad ne prevoze dijete. Čak i najlošija sjedalica bolja je od nikakve i njenim korištenjem značajno se smanjuje mogućnost zadobivanja teških povreda u saobraćajnoj nesreći. Dječiju autosjedalicu treba koristiti uvijek i bez izuzetka, pa čak i na najkraćem putovanju. Statistika pokazuje kako se najveći broj saobraćajnih nesreća i događa upravo na kratkim relacijama unutar nekoliko kilometara od kuće. Držanje djeteta u rukama nije siguran način putovanja, jer prilikom sudara pri brzini od samo 50 km/h dijete teško 5 kilograma postaje teško 20 puta više ili čak 100 kilograma i ne postoji mogućnost da ga zadržite u naručju. Saobraćajne nesreće jedan su od glavnih uzroka smrti djece ispod 14 godina, a procjenjuje se da bi 80 posto djece preživjelo ili izbjeglo ozbiljnije povrede da su bili vezani u odgovarajućoj sjedalici.

Detaljne informacije i rezultate provedenog testa možete pogledati OVDJE.

Napomena o autorskim pravima

Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Povezane vijesti