Kočioni sistem u nuždi – spriječavanje višestrukog sudara
Crash testovi koji se sprovode u posljednje vrijeme usmjereni su isključivo na pojedinačni događaj sa fokusom na zaštitni potencijal vozila. Međutim, istraživanja kao i statistički podaci su pokazali da preko 25 % prometnih nezgoda uključuju višestruke ili naknadne nezgode. Ovo znači da postoji velika vjerovatnoća da će nakon primarne nezgode doći do dodatnih nezgoda između vozila koje učestvuje u nezgodi i drugih učesnika u prometu.
Tipični primjeri ovakvih nezgoda su najčešće prisutni na autocestama i magistralnim cestama kod nezgoda uzrokovanih odbijanjem vozila od bočnu zaštitnu ogradu ceste, na mjestima grananja i sl.
Ovi efekti mogu biti ublaženi primjenom naprednog kočionog sistema „kočioni sistem u nuždi – kočioni sistem za spriječavanje višestrukog sudara“ (emergency brake system – multi-collision brake system ili MBS). MBS kombinuje upotrebu ESP-a (elektronska stabilnost vozila) i zračnih jastuka. U slučaju da dođe do aktivacije zračnog jastuka, ova informacija se proslijeđuje u ESP koji je zadužen za stvaranje pritiska u kočionoj instalaciji usljed čega dolazi do automatskog kočenja vozila.
a)
b)
Slika 1 – Udar vozila u bočnu ogradu a) bez MBS-a b) s MBS-om
Kako povećati sigurnost?
Crash testovi vrlo pozivitno utiču na razvoj pasivne sigurnost vozila i na povećanje sigurnosti putnika. Primjena novih materijala i unaprijeđenih konstrukcija karoserije vozila doprinosi povećanju sigurnosti putnika koji se nalaze u vozilu. Također, primjena inteligentnih sistema pasivne sigurnosti i njihov stalni razvoj dodatno doprinose sigurnosti putnika.
Medutim, stvarne situacije koje se događaju na cesti ne dovode obavezno do zaustavljanja vozila na mjestu nezgode. Najčešće one vode u dodatnu nezgodu, tj. sekundarnu nezgodu koja se dešava nakon prvobitne. U slučaju bočnog udara/klizanja u zaštitnu ogradu na cesti gdje vozilo ima relativno visoku brzinu dolazi do aktiviranja zračnih jastuka, što dovodi do dezorijentisanosti vozača i gubitka kontrole nad vozilom. Brzina udara, ugao udara, odnosi masa i ostali uticajni faktori su odgovorni za niz mogućih scenarija naknadnog udara, tj. nezgode.
Sistem koji spriječava višestruke sudare ušao je u komercijalnu upotrebu, a za potrebe testiranja odabrano je vozilo VW Golf sedme generacije koje posjeduje ovaj sistem. MBS kombinuje upotrebu ESP-a i inteligentnih sistema pasivne zaštite, tj. sigurnosne pojaseve i zračne jastuke. U situacijama kada se registruje nezgoda, putem aktivacije zračnih jastuka, ESP automatski koči vozilo i na taj način se spriječava naknadni udar ili se minimizira intenzitet naknadnog udara.
Kako bi se ocjenila efikasnost MBS-a koji je ugrađen u vozilo VW Golf 7, simulirana je prometna nezgoda na raskrsnici kao što je prikazano na slici 2.
Slika 2 – Scenario simulacije prometne nezgode
Testiranje je obuhvatilo provođenje dva testa. U prvom testu je korišteno vozilo s MBS-om, dok je u drugom testu korišteno vozilo bez MBS-a.
Slika 4 – Simulacija prometne nezgode na raskršću sa brzinom udara od 60 km/h
U prvom testu za testno vozilo je korište VW Golf sedme generacije koji je opremljen sa MBS-om. Zračni jastuk suvozača je deaktiviran radi boljeg pogleda u unutrašnjost vozila, a Dummy lutka je postavljena na vozačevo sjedište. Ukupna masa vozila testnog vozila je iznosila 1285 kilograma.
Slika 5 – VW Golf 7
U drugom testu korišteno je vozilo VW Golf pete generacije koji nije opremljen sa MBS-om i čija je masa iznosila 1320 kilograma.
Slika 6 – VW Golf 5 bez MBS-a
Prvi test je obuhvatio udar testnog vozila Golf 7 u vozilo koje se nalazi na raskrsnici. Vozilo brzinom od 60 km/h udara u vozilo koje je u stanju mirovanja u poprečnom položaju u odnosu na pravac kretanja vozila koje se kreće. Sistem zaštite putnika, zatezač pojasa i aktivacija zračnog jastuka uzrokuju da MBS reaguje. Nakon 200 ms od udara oba vozila se odvajaju jedno od drugog, a udareno vozilo se okreće skoro za skoro 1800 u odnosu na početnu poziciju, dok vozilo koje udara (Golf 7) zadržava prvobitnu putanju skoro nepromijenjenu. Vozilo koje udara zaustavlja se 20 metara od inicijalnog udara uslijed aktivacije MBS-a.
U drugom testu vozilo Golf 5 se kreće u pravcu poprečno postavljenog vozila brzinom od 60 km/h i nakon 210 ms od početnog kontakta oba vozila se odvajaju jedno od drugog. Nakon udara, vozilo koje je udaralo nastavilo se kretati brzinom od 34 km/h i nakon 30 metara udara u betonski blok i to brzinom od 25 km/h. U ovom testu, vozilo se nastavilo kretati zbog ne postojanja MBS-a.
Slika 7 – Hronološki pregled događaja u trenutku i nakon udara
Ukoliko se uporede činjenice dobijene kroz ova dva testa, može se primjetiti da se vozilo s MBS-om zaustavilo prije betonske barijere koja je predstavljala vozilo na drugom kraju raskrsnice, dok se vozilo Golf 5 bez MBS-a nastavilo kretati bez redukcije brzine i u konačnici je udarilo u betonsku barijeru.
a)
b)
Slika 8 – Krajnji položaji vozila koji su korišteni u oba testa a) Golf 5 bez MBS-a b) Golf 7 s MBS-om
Napomena o autorskim pravima
Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.