Autorski tekstovi

MATCHBOX vs HOT WHEELS: Šarm realizma protiv uzbuđenja fantazije

Brojna su rivalstva u svijetu četverotočkaša, a naš saradnik piše o onom najvećem među autićima, između brandova – Matchbox i Hot Wheels.

Autor: Adis Nadarević

U svijetu četvorotočkaša brojna su rivalstva, a neka od njih ušla su i u historiju popularne kulture. Sjetimo se, naprimjer, samo borbe za prestiž između BMW-a i Mercedesa i njihovih međusobnih ''bockanja'' reklamama, a koje se već izučavaju kao primjeri kvalitetnog ''negativnog marketinga'' korisnog za obje strane.

Sjetimo se i nezaboravnih rivalstava između ekipa u Formuli 1 poput onog Ferrarija i McLarena prije dvadesetak godina, ili onog u utrkama Le Mansa koje je Ferrari imao sa Fordom. Taj clash je ovjekovječen na velikom platnu filmom doslovnog naslova Ford vs. Ferrari, a kad smo već kod Forda i filma ne možemo ne spomenuti ''borbu mišića'' između Fordove perjanice Mustanga i Dodgeovog Chargera u onoj neponovljivoj utrci u filmu Bullitt.

Međutim, u svijetu automobila postoje i neka rivalstva koja promiču čovjekovoj pažnji, ili se dešavaju na manjoj skali. Jedno od njih se baš bukvalno dešavalo na manjoj skali, i to na onoj razmjera 1:64 u odnosu na dimenzije stvarnih automobila.

Da, riječ je o autićima i rivalstvu između njihovih najvećih brandova – Matchbox i Hot Wheels.

Minijature u kutijama šibica

Matchbox je na tržište igračaka došao već 1953. godine. Ovaj brand je lansirala britanska kompanija Lesney, a ime duguje tome što su se Matchbox autići prodavali u pakovanjima koja su i izgledom i dimenzijama podsjećala na kutije šibica. U tim kutijama su se nalazili autići koji su u najvećoj mogućoj mjeri ličili na stvarne automobile tog vremena – najprije one domaće britanske, a potom i one iz Francuske, Njemačke i Amerike, budući da se pokazalo kako na svakom tržištu najbolje prolaze modeli domaće proizvodnje koji su i najbliži kupcima.

Matchbox autići ime duguju prvobitnom pakovanju koje je ličilo na kutiju šibica

Uprkos tako malim dimenzijama, u izradi ovih minijatura se pažnja poklanjala i sitnim detaljima kako bi one bile što bliže izgledu originalnih automobila. Zbog toga su dizajneri izrađivali stotine fotografija automobila, ili su od proizvođača dobijali originalne nacrte pa je takva kvalitetna izrada u kombinaciji sa praktičnim pakovanjem i pristupačnom cijenom osigurala da britanski Matchbox pokori tržište sa obje strane Atlantika.

Ubrzo su za svoje kupce počeli proizvoditi i igračke poput benzinskih pumpi, automehaničarskih radionica i drugih, te su doslovno pomeli konkurenciju. Bilo je pokušaja drugih proizvođača da pariraju Matchboxu, ali su oni redom bili neuspješni dok u priču nije ušao američki gigant u proizvodnji igračaka Mattel.

Poligon za maštu

Umjesto kopiranja pristupa koji je imao Lesney, Mattel je izradi autića pristupio na drugačiji način. Za razliku od Matchboxa koji je insistirao na vjernom kopiranju realnih automobila, dizajneri autića sa oznakom Hot Wheels imali su puno više slobode da puste mašti na volju.

Ustvari, dobar dio Mattelovih dizajnera na ovom projektu bili su ljudi sa iskustvom u auto-industriji kojima je dosadilo kreirati obična vozila. Radeći na Hot Wheels autićima dobili su slobodu da dodaju svoje vizije, da rade tunning postojećih modela ili da kreiraju potpuno nove aute, često futurističkog izgleda.

Rezultat su bili autići koji su unijeli revoluciju na tržište, a i djeca i odrasli su poludjeli za modelima koji su više ličili na custom ili hot rod automobile i koje su krasile žive boje, izmijenjeni odbojnici, napuhane haube, veće gume, naglašeni hladnjaci ili dodani superpunjači poput onih u filmovima... Čim su se pojavili 1968. godine Hot Wheels modeli su bili momentalni uspjeh, a u prve dvije godine na tržištu se našlo  šezdesetak modela koji danas imaju veliku kolekcionarsku vrijednost.

   Ford Bronco kako ga vide Matchbox (ispod) i Hot Wheels (iznad)

Realizam protiv fantazije

Matchbox autići su u početku bili inspiracija za Hot Wheels – ideju o vlastitom brandu je vlasnik Mattela Elliot Handler dobio gledajući svog sina kako se igra Lesneyevim. Međutim, zaokret u konceptu kojeg je donio Hot Wheels kasnije je inspirirao i Matchbox i druge konkurente da unesu više mašte u dizajn.

Razlog je više nego logičan – autići su prije svega igračke. Umjesto da kopiraju svijet i smanjuju njegove dimenzije, igračke trebaju stvarati nove svjetove i otvarati nove dimenzije. Sa svojom posvećenosti realizmu, Matchbox nije imao šanse protiv šarenila i napucanosti koje su donijeli Hot Wheels.

Osim samog dizajna, Mattelovi autići su bili i ''tehnološki'' bolje pripremljeni za igru. To što se nisu morali truditi da slijede izvorni dizajn omogućilo je kreatorima da naprave vozilice sa nižim težištem i širim točkićima koji su – umjesto Matchboxom gumenih – bili plastični, zbog čega je trenja bilo manje pa su Hot Wheels išli brže od Matchboxa.

Isto tako, za razliku od krutih staza, te malih benzinskih pumpi i radionica koje je Matchbox prodavao uz svoje autiće a koje su oponašale realno okružennje, Mattel je lansirao poznate narandžaste staze od meke i fleksibilne plastike. Uz njih su prodavani futuristički dodaci poput ''ispaljivača'' koji su ubrzavali autiće ili kružno uvijenih elemenata na kojima su mali modeli pobjeđivali zakone fizike. Sve u svemu, Hot Wheels su bili daleko funkcionalniji i zabavniji za igru, a Matchbox su realističnije izgledali na tepisima dječjih soba.

  Staza za Hot Wheels autiće sa dodatkom – mostom

Borba na policama trgovina

Matchbox je na vrijeme zauzeo vodeću poziciju na tržištu tako što je pedesetih i početkom šezdesetih pravio kvalitetnije i realističnije modele od konkurencije. Međutim, vremena su se promijenila i kasne šezdesete su donijele promjene trenda apsolutno u svemu, pa i u svijetu igračaka. Ispostavilo se da je Mattel u potpunosti pogodio duh tog vremena, i već u sedamdesetima Matchbox lagano počinje tonuti nakon što je pretrpio težak udarac na najznačajnijem tržištu.

Tržišni udio britanskog proizvođača se nastavio smanjivati, pa je Lesney na kraju bio primoran prodati Matchbox kompaniji Universal Toys. Iako su pokušali sa uvođenjem novih linija i programa koji su inspirisani Hot Wheels dizajnom, ni u Universal Toys nisu uspjeli povratiti nekadašnji status Matchboxa pa je uslijedila nova prodaja, da bi na kraju 1997. Matchbox postao akvizicija nekadašnjeg ljutog rivala i definitivno se skrasio pod krovom iste kompanije kao i Hot Wheels.

Nakon kupovine Matchboxa završilo je njihovo tržišno rivalstvo, ali je Mattel nastavio njegovati posebnost njihovih identiteta. Matchbox se nastavio fokusirati na realistične svakodnevne automobile, dok je Hot Wheels ostao vjeran nekonvencionalnom dizajnu i zabavi.

Naslijeđe i kolekcionarstvo

Rivalstvo ova dva proizvođača ostavilo je veliki trag u svijetu automobila za igru. I jedan i drugi su odavno prestali biti isključivo igračke, te imaju brojne odrasle fanove sa ozbiljnim kolekcijama. Na internetu postoje hiljade sajtova, foruma i grupa preko kojih se kolekcionari povezuju,a rijetki modeli na kolekcionarskom tržištu znaju koštati više od nekih skupih pravih automobila.

 Rijetki Hot Wheels Beach Bomb (1968.) na tržištu ide preko 100,00 USD

Naprimjer, među prvim proizvedenim Hot Wheels autićima bio je model Beach Bomb, baziran na legendarnom VW-ovom kombiju. Prva serija ovog modela bila je jarko ružičaste boje i imala je daske za surfanje koje su virlile kroz stražnji prozor, ali je odbačena jer nije prošla testiranje kompatibilnosti sa Mattelovim stazama i drugim dodacima. Redizajnirana varijanta Beach Bomba je nešto šira i sa daskama sa strane, ali ona prva predstavlja pravi sveti gral kolekcionara. Sačuvano je svega pedesetak primjeraka, čija se cijena vrti oko 100,000 dolara.

Uz sve to, brand Hot Wheels je izrastao u kulturološki fenomen koji je ušao i u filmove i video-igrice. Nešto slično je pokušao i Matchbox, ali i ovdje je veća imaginacija Hot Wheelsa učinila svoje pa je franšiza njihovih video-igara već ušla u petu deceniju postojanja – prva igrica sa Hot Wheels tematikom izišla je još 1984. godine na platformi Commodore.

Dakle, sve u svemu, rivalstvo ovih minijaturnih modela obilježilo je odrastanje mnogih generacija, a traje i dalje. Iako ono nije više tako snažno otkako Matchbox i Hot Wheels imaju istog vlasnika, njihovi identiteti i naslijeđe traju i trajat će. Bilo da vam je draži realistični blagi šarm Matchboxa ili visokooktanska uzbudljivost Hot Wheelsa, ne može se poreći njihova privlačnost i u vremena kad se djeca više zanimaju digitalnim replikama automobila u virtualnom svijetu.

BIHAMK

Povezane novosti

Ford Taunus: Eksponat u spavaćoj sobi

Ford Taunus: Eksponat u spavaćoj sobi

Priča našega saradnika o jednom ne tako prestižnom autu ali i o dobrim vremenima u Sarajevu s početka osamdesetih kad su nastajale pop i rok grupe koje su trebale naslijediti ono što su u sedamdesetim napravili Indexi i Bijelo dugme.

Kad kazaljke se poklope

Kad kazaljke se poklope

Odrastanje krajem osamdesetih podrazumijevalo je izlizane farmerke, starke na nogama, a oni najhrabriji su imitirali i Žerinu frizuru. Od svega toga, ostale su pjesme i kad se po prvi put u 2025. god. kazaljke poklope, sjetiti ćemo se hita Crvene jabuke.

Možda bi vas zanimalo