Dvije dobre vijesti za autocestu na Koridoru 5c koja prolazi kroz našu zemlju snažno su odjeknule početkom jula i još više povećale znatiželju bh. javnosti za ovom temom.
Jedna vijest je da su građevinari uspjeli spojiti most Počitelj koji će konačno biti završen do jeseni, a druga da je Evropska unija našoj zemlji dodijelila i to bespovratno čak 303 miliona eura za četiri velika projekta od kojih je jedan i autocesta na Koridoru 5c. U prvi mah svima je bilo vidljivo da će čitav iznos otići na projekte u FBiH, što je rezultat pogrešne politike Republike Srpske čiji su vodeći političari odlučili da se posvađaju sa Zapadom i Evropskom unijom od čijeg novca najviše zavise razvojni i infrastrukturni projekti u BiH. I zato će u budućnosti političari iz RS-a morati dobro razmisle da li im se isplati vući poteze od kojih nemaju čak ni kratkoročne dobiti, a o dugoročnoj da i ne govorimo. Autocesta na Koridoru 5c kroz RS se gradi u tri faze od kojih je jedna završena, a druga je počela s realizacijom. Ukupna dužina koridora kroz RS je 46,6 kilometara i bez povoljnih kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj, Evropske investicijske banke i grantova EU teško da će ikada biti izgrađena.
Ofanziva u Hercegovini
S druge strane u FBiH sve teče svojim tokom, a pravi primjer je most Počitelj koji je završnim spajanjem rasponske konstrukcije 6 i 7 postao jedna cjelina. Visinom od 100 metara i dužinom od 1.000 metara, ovaj most je jedan od najviših u regionu i svakako jedan od najkompleksnijih objekata na Koridoru 5c. V.d. direktora JP Autoceste FBiH i dojučerašnji ministar prometa i komunikacija FBiH, Denis Lasić, s optimizmom je dočekao vijest o završetku ključnih radova na mostu Počitelj rekavši da ono označava početak aktivnijeg i dinamičnijeg perioda koji je pred nama, a u kojem je cilj intenziviranje izgradnje autoceste u Hercegovini. Šta to zapravo znači?
''Skorim završetkom aktivnosti na dionici Počitelj – Zvirovići, te početkom radova na tunelu Prenj, dionici Mostar sjever – Mostar jug i tunel Kvanj – Buna, koji planiramo ugovoriti u ovoj godini, otvaramo nove perspektive poslovnoj zajednici te dižemo na višu razinu gospodarski potencijal ovog dijela BiH'', poručio je Lasić.
No, vratimo se još malo na most Počitelj koji je pažnju javnosti prvi put izazvao još prije deset i više godina kada se saznalo da će ovim prelijepim dijelom Hercegovine prolaziti autocesta na Koridoru 5c i to zbog same zaštite prelijepog krajolika. Nakon niza kritika zbog njegovog položaja most Počitelj je ''protjeran'' malo iznad Počitelja pa se sada mnogi plaše da bi njegov položaj mogao otjerati turiste od ovog srednjovjekovnog gradića koji je smješten uz magistralnu cestu M-17, nedaleko od Čapljine. Podsjetimo, starim prijedlogom Instituta graditeljstva Hrvatske (IGH) bilo je u planu da most Počitelj bude u neposrednoj blizini Počitelja i da se pomoću odmorišta lako može doći u stari grad. Ipak, taj projekat je nakon pobune lokalnog stanovništva propao i sada se do starog grada Počitelja može doći silaskom s autoceste, ali na komplikovaniji način. Čak je prvobitno planirani most bio i znatno jeftiniji od ovog koji smo sada dobili, a koji košta 28 miliona eura. A toliko košta jer je u njega ugrađeno 38.000 kubnih metara betona, 9.000 tona armature i 1.500 tona kablova za prednaprezanje, a u nastavku će biti ugrađeno još 20.000 tona kvadratnih metara asfalta i hidroizolacije. Radovi su povjereni azerbejdžansko-kineskom konzorciju građevinskih kompanija Azvirt Limited Liability Company, Sinohydro Corporation Limited i Power China Roadbridge Group Co.
Novac je obezbijeđen kroz kredit Evropske investicijske banke i od bespovratnih sredstava Evropske unije. Vrijedi podsjetiti da su od ovog konzorcija naplaćeni i penali zbog neopravdanog kašnjenja tokom izvođenja radova. Ove godine će, a o čemu je govorio Denis Lasić, početi i radovi na izgradnji dijela autoceste od petlje Mostar sjever do Bune koja duga oko 30 kilometara. Dio autoceste od Bune do graničnog prelaza Bijača će biti i pomenuti most Počitelj, a završetkom ove dionice autocesta na Koridoru 5c će imati izgrađenih 150 kilometara najmodernije saobraćajnice.
Ogromna ulaganja
Do sada je u autocestu uloženo 2,65 milijardi maraka, a u toku je izvođenje radova na dionicama u vrijednosti od 1,9 milijardi KM, odnosno na 60 kilometara autoceste. Kroz RS je izgrađena jedna dionica autoceste na ovom koridoru u dužini od 5,5 kilometara (od petlje Tovira do petlje Kostajnica). Ova dionica se gradila od 2019. do ljeta prošle godine. Dionica je na kraju produžena za još tri kilometra jer je spojena s autocestom Banja Luka – Doboj. Naredna dionica autoceste kroz RS koja je u gradnji je Kostajnica – Putnikovo brdo gdje je i entitetska linija. Ova dionica je poznata i kao Dobojska obilaznica. Dionica će biti duga oko šest kilometara i imat će dva velika tunela Putnikovo brdo 1 i Putnikovo brdo 2 u dužini od oko dva kilometra, te veliki most preko Bosne u dužini od 330 metara, kao i vijadukt od 290 metara. Radovi su počeli u novembru 2021. godine, a plan je da se završe do kraja naredne godine. I na kraju, kroz RS bi trebala biti izgrađena još jedna dionica autoceste u dužini od 36 kilometara i to od denivelisane petlje Tovira do Vukosavlja.
Povezane novosti
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.
Izabrana najbolja trasa poddionice Mostar jug – Tunel Kvanj
Ova poddionica počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini mostarskog aerodroma Ortiješ i predstavlja sjecište autoceste s postojećim magistralnim putem M6-1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara.