Bosna i Hercegovina

Bh. stručnjaci složni – potrebne su oštrije kazne za bahatu vožnju

Šta se mijenja u Zakonu o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, ako, dakako dobije dovoljan broj glasova u Predstavničkom, a potom i u Domu naroda državnog parlamenta?

Autor: Darko Omeragić

Na narednoj sjednici Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine koja bi se trebala održati u četvrtak 15. maja 2025. na dnevnom redu će biti Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini čiji su predlagači poslanici SDP-a Saša Magazinović i Jasmin Imamović.

Ovo je odlučeno nakon što su na sjednici Komisije za saobraćaj i komunikacije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH podržani principi ovog zakona, odnosno izmjene koje se uvode.

Šta se mijenja u Zakonu o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, ako, dakako dobije dovoljan broj glasova u Predstavničkom, a potom i u Domu naroda državnog parlamenta?

Ključni segmenti su, kako navode predlagači, popravaka definicija nekih pojmova kako bi se izbjegle manipulacije na sudovima koje završavaju izostankom kažnjavanja, kao i definisanje obijesne, odnosno bahate vožnje koja je ništa drugo nego postupanje vozača koje je u gruboj suprotnosti s pravilima saobraćaja.

Raspon kazni

Dakle, Klub poslanika SDP-a u državnom Parlamentu se konsultovao sa stručnjacima iz pravosuđa, sudskim vještacima i ekspertima iz oblasti saobraćaja i kreirao zakonsko rješenje čiji je cilj da se policiji i pravosuđu da ''alat u ruke'' kako bi prevenirali tragedije u saobraćaju kojima prečesto svjedočimo i sve učesnike u saobraćaju učinili odgovornijim.

Konkretno, ukoliko se Zakon izmjeni onako kako je predloženo to će značiti da će prolazaka dva i više puta kroz crveno svjetlo na semaforu, vožnja u naselju iznad 40 km/h, a van naselja 60 km/h iznad ograničenja, prestizanje kolone preko pune linije, vožnja u alkoholiziranom stanju (1,5 g/kg) i pod uticajem psihoaktivnih supstanci biti kažnjavani dosta strože. Za ove prekršaje je predviđena novčana kazna u iznosu od 2.000 do 3.000 KM, oduzimanje vozačke dozvole na šest mjeseci i dva kaznena boda (za bahatu vožnju).

''Ako je bahatom vožnjom prouzrokovana saobraćajna nesreća predviđena je kazna od 3.000 do 5.000 KM, oduzimanje vozačke dozvole na devet mjeseci i četiri kaznena boda'', naveli su predlagači izmjena Zakona o osnovama sigurnosti na putevima u BiH.

Ali ni to nije sve. Ako je korištenje mobitela jedan od uzroka saobraćajne nezgode kazna će iznositi od 400 do 2.000 KM, oduzimanje vozačke dozvole od jednog do šest mjeseci i dva kaznena boda. Predviđena je i kazna samo za korištenje mobitela tokom vožnje i sada bi trebala iznositi od 200 do 400 KM, a ista kazna će biti napisani i onome ko se tokom vožnje ne veže sigurnosnim pojasom, kao i onima koji koriste uređaj za ometanje radara.

Predlagači izmjena Zakona, poslanici Imamović i Magazinović su obrazlažući izmjene koje su, očito hitne, naveli da su svjesni potrebe kako bi u budućnosti trebalo mijenjati i neke druge članove starog Zakona, ali da su se prioritetno odlučili za ove mjere nakon brojnih sastanaka s predstavnicima pravosuđa i policije. Dakle, ljudima iz prakse koji se na bh. cestama susreću upravo s vozačima koji često na spomenute načine ugrožavaju i sebe i druge učesnike u saobraćaju.

Crne brojke

''Najveći uzročnici saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom su, prije svega, prekomjerna brzina, korištenje alkohola i droge, te grubo kršenje saobraćajnih propisa, kao i korištenje mobitela tokom vožnje'', naveli su predlagači. Da saobraćajne nesreće i dalje odnose veliki broj ljudskih života pokazuju nam i podaci o 222 osobe koje su prošle godine poginule na bh. cestama. Vrlo je zabrinjavajući i broj teže povrijeđenih (1.842), kao i lakše povrijeđenih (9.458). I ukupan broj saobraćajnih nezgoda nije dobar, a prošle godine ih je bilo čak 35.854, od čega 8.007 s poginulim i povrijeđenim, a 27.847 s materijalnom štetom. Kako godine prolaze ne čini se da učesnici u saobraćaju postaju oprezniji, jer je broj saobraćajnih nezgoda u prošloj godini bio veći za 706 u odnosu na 2023. godinu, što je povećanje od dva posto. Veći je i broj saobraćajnih nezgoda s poginulim i povrijeđenim osobama i to za 342 nesreće, što je rast od 4,46 posto. Veći je i broj saobraćajnih nezgoda s materijalnom štetom i to za 359 ili 1,31 posto. Podatak koji slikovito objašnjava šta se svakodnevno dešava na bh. cestama je također vrlo zanimljiv. On otkriva da se, u prosjeku, svakog dana na bh. cestama dogodi čak 98 saobraćajnih nezgoda i da u prosjeku dnevno u tim nezgodama bude povrijeđeno pet osoba teže, a 26 lakše.

BIHAMK

Povezane novosti

Možda bi vas zanimalo