Autorski tekstovi

Vremeplov: Očevi i majstori

Nekada su vozovi u bivšoj Jugi vozili automobile do mora. Ovo je priča o tom nostalgičnom vremenu i o očevima koji popravljaju aute i ljude.

Autor: Ahmed Burić
  • Znate šta sam čuo? – presiječe me nekim dan pitanjem taksista, pun nevjerice.
  • Šta, majstore? – znatiželjno ću ja.
  • Da se prije rata moglo, natovarit’ auto na voz do Ploča, pa fino do dole vozom, a po moru autom.
  • Stvarno – sjetim se ja – bilo tako.

Na prikolicu za aute popneš svoj, tad svi i jesu imali Stojedinice, Renoe 4, Golfa dvicu i malo vozom do mora, pa onda u Pločama skineš auto s voza i klaj – klaj, volja ti na Pelješac, volj’ u Dubrovnik, volj’ neđe oko Makarske. To je tada bilo “naše” more, pa je naš svijet bio upućen na njega.  Tada, negdje krajem osamdesetih u Jugoslaviji broj auta je rastao, a autoputevi su bili mislena imenica, pa su se na željeznici dosjetili da za veliku kompoziciju od Sarajeva do Ploča “svežu” nekoliko vagona na koje idu automobile. Bog zna je li i kakvo je ekonomsko opravdanje imala ta akcija, ali znam da moj Stari nikada nije  iskoristio tu varijantu. Samo je, u svom stilu, kratko opalio:

  • Ne isplati se. A drugo, što vozim auto, ako će mi ga voziti voz. Hajde, da je brod, pa preko mora, a ovako… Nema smisla.

Camus u lokomotivi

To mora da je bio recept negdje iz većih i bogatijih zemalja. Jugoslavija je tada znala “prepisati” pojedine stvari iz bogatijih zemalja, pa bi one s manjim ili većim uspjehom funkcionirale, ali hoću da kažem da to nije bilo nikakvo čudo oko kojeg bi se mladi taksista ibretio.

U susjedstvu/ komšiluku nije ni danas. Vijest da se na more, recimo, iz Beograda, pa sve do crnogorske obale do Bara može ukrcati auto, za 30 u jednom smjeru, odnosno 60 za povratnu kartu, ubrao sam negdje na portalima, ima i dosta godina od tada. Tako je i na liniji Zagreb – Split, gdje se auti, samo oni niži od 155 centimetara utovaraju istočno od kolodvora u Zagrebu, blizu zgrade pošte, a u Splitu s parking između željezničkog i autobuskog kolodvora. I cijena je bila nešto niža, valjda i Evropska unija nečemu služi pa daje subvencije za željeznice.

Snaga nekog društva, između ostalog, mjeri se razvijenošću javne infrastrukture: zemlje koje misle o svojim građanima, na svaki način im žele olakšati život. I Češkoj, na pola Evrope, možete lijepo staviti auto na vlak, i doći do, recimo, Rijeke. A druga stvar, ne mora svako imati ni auto: tranzicijska pomama za brzim sticanjem kapitala je pokušala pregaziti sve socijalno, pa i načine prijevoza, ali čini se da se polako dolazi pameti. U tom smislu tržište neće riješiti ništa: ono će, poput proždrljive nemani, samo pojesti one koji se nađu na putu.

Ono što, eventualno, preostaje su uspomene. Gledao sam jednom film Dnevnik mašinovođe, reditelja Miloša Radovića, u kojem se problematizira, kako kaže Albert Camus, jedina egzistencijalna tema – samoubistvo. Jeste li znali da nijedan mašinovođa u bivšoj Jugoslaviji nije završio radni vijek, bez da mu se neki nesretnik ili nesretnica nisu bacili pod točkove. Na kraju, i na početku tog plemenitog posla, ima ta trauma s kojom se teško izlazi na kraj. Taj film, osim što je poema vlakovima i kulturi željeznice, on je i priča o ocu. 

Otac Miloša Radovića, legendarni srpski pisac Duško Radović bio je neka vrsta očinske figure onima koji su odrastali u bivšoj Jugoslaviji, pogotovo u njenom “istočnom” dijelu. Ljudi su ustajali ranije da bi slušali njegovo Beograde, dobro jutro, gutali i njegove mudre, a duhovite misli poput – “deco, tucite roditelje dok su još mladi, posle je kasno” – i vidjeli u njima onu blagost i energiju koja je u najboljoj mjeri očinska. Ako je Tito bio onaj strogi, a pravedni otac bivše, nikad nastale jugoslovenske nacije, najbliže onom koji je bio blagi, onaj koji ne kažnjava i ljuti se zbog nepodopština, dobrom i blagom tati, bio je Duško Radović.

A, kakav je otac bio, njemu – Milošu, to samo on zna. Moj je Stari znao biti ljut i prijek. Mislim da je sebi cijeli život prebacivao što nije postao umjetnik, i to ga je negdje tralo, iako je bio skoro savršen majstor.  

Uho majstor Johnnyja

Ali, sada imam prijatelja koji mi je ispričao priču. Toni je jazz gitarista, živi u Skopju, i jedan je od ljudi koji imaju ljekovito djelovanje na mene. Nije ih puno takvih, jer sam ja, valjda, od svog oca preuzeo dosta loših, i nešto malo dobrih osobina. Dakle, priličan sam ters. Kao i moj Stari koji je imao topline, ali je nije mogao, ili nije znao pokazati. Tako da sam ja blago ostao i zakinut za očinsku blagost, ali za energiju, pa i ljubav – to ne. Toni i ja smo se zbližili preko muzike, preko čega bi drugo, i dok sam ja u osamdesetim nešto pjevušio po plažama i nikad ostvarenim bendovima, on je, nešto stariji, svirao u orkestru i išao po Italiji i Njemačkoj svirati na ulicama i tako zarađivati kruh, i spremati se za Ameriku, za Berkeley.

Još nas, pored muzike, nešto veže. I njegov otac, Jovica, bio je majstor i popravljao aute. I to kažu, najbolji u Skoplju. Svi su ga zvali majstor Johnny, a on bi samo oslušnuo motor, i dao se u njegovo popravljanje. Nikad ga nisam upoznao, ali zamišljam ga kao neku vrstu legendarnog Zorana Radmilovića iz serije ''Automehaničarska radionica''. To su vam oni, koji su majstori i za aute i za ljude.

Najbolja priča o majstor Johnnyju je ona u kojoj ga je neka njegova mušterija nazvala telefonom, sa duga puta, jer mu je motor zakašljao, negdje oko Osijeka.  Čovjek se pitao šta bi moglo biti njegovom autu, i prepao hoće li savladati dug put. Majstor Johnny ga je smirio i kazao čovjeku – onda nije bilo ni mobitela ni nikojeg vraga – da dogura auto do govornice i pusti motor da malo radi. Nakon nekoliko sekundi, rekao je šta bi moglo biti, i da vozač negdje tamo u Slavoniji gdje je na putu ode majstoru i kaže to i to. Tako je majstor Johnny “na uho” popravljao aute, i tako je postao legenda. Poginuo je u saobraćajnoj nesreći, i to u Renaultu, koji nije bio njegov, jer je on vozio Zastavu 101.

Možda je Toni naslijedio njegov sluh i tako postao veliki gitarist. Prošao je svijet uzduž i poprijeko i samo jednom imao saobraćajnu nesreću. Na raskrsnici u Skopju, na isti dan, samo dvadeset godina kasnije, na istom mjestu gdje je poginuo njegov otac, majstor Johnny.

I zato, kad vidim aute kako se voze na željezničkoj kompoziciji, kroz glavu mi prođu sve te slike, i srce mi nekako zaigra. Mislim o našim očevima koji su popravljajući aute, zapravo, popravljali ljude.

BIHAMK

Povezane novosti

Moj prvi auto

Moj prvi auto

Danas ako se vozite od naselja Masline pa do Stoca, možda sretnete tog sivomaslinastog Golfa, napravljenog u Wolfsburgu 1987. godine. I dalje ga tom rutom vozi moj Stari, rođen 50 godina prije Dvojke koja kao i prije poput vjernog druga nikad ne izdaje.

Upravljanje otpadom kao domaća zadaća

Upravljanje otpadom kao domaća zadaća

Ove godine lokalne vlasti i komunalna privreda konačno će započeti konkretne aktivnosti na projektu održivog upravljanja komunalnim otpadom snažno podržanim od Svjetske banke.

Možda bi vas zanimalo