Ammar Dizdarević student Farmaceutskog fakulteta, predstavljao je Bosnu i Hercegovinu i BIHAMK na evropskom takmičenju u simracingu. FIA Esports South European Zone cup takmičenje završio je na 7. mjestu a u generalnom poretku na 8. mjestu.
Simracingom se počeo baviti početkom 2020. godine. Prva simulacija/igra sa kojom je počeo bila je Assetto Corsa (AC). Isprva, nije imao u planu da se utrkuje, nego je za užitak vozio neke od najdražih automobila. Vremenom razvila se i želja za utrkivanjem i tokom istraživanja naišao je na zajednicu pod imenom Assetto Corsa Croatia kada je vozio automobil Praga R1. Nakon 4 mjeseca utrkivanja sa ekipom iz regije uspio je osvojiti prvo mjesto na tom prvenstvu. Vrlo brzo prešao je sa Assetto Corse na Assetto Corsa Competizione (ACC). Kaže da je ACC ponudio daleko bolje iskustvo i utrkivanje.
Skoro godinu dana bio je timski kolega sa Danom Babićem, čovjekom koji je prvi počeo sa snimanjem sadržaja ovog tipa za YouTube na našim prostorima. Zajedno su vozili više prvenstava sa organizatorima iz više država kao i nekoliko endurance utrka. Jedan period tokom 2021. godine prestali su voziti AC i ACC te su prešli na simulaciju/igru iRacing. iRacing je kombinaciju AC i ACC. To je sim koji nudi vrhunsko utrkivanje kao ACC, međutim ima raznovrsni sadržaj kao što nudi AC. Najveća mana iRacing-a je što je izuzetno skup. Svaka staza i svako auto se posebno plaća uz mjesečnu članarinu dok je ostala dva sima potrebno samo jednom kupiti.
Od ljeta 2022. godine, nakon ulaganja u novu opremu, Ammar ponovo počinje voziti. Kombinovao je vožnju na AC i ACC, međutim u mjesecu oktobru počinje novo prvenstvo u okviru Assetto Corsa Croatia ali sada sa malim nagradnim fondom i daleko boljom organizacijom. To je period kada je ponovo počeo simracing shvatati ozbiljno.
Sve nas to dovodi do nedavno organizovanog FIA esports South European Cup na kojem je nastupio ispred Bosne i Hercegovine i BIHAMK-a. Na ovom prvenstvu vozile su se četiri utrke, dvije po danu. Prvi dan na stazi Monza kvalifikovao se kao 8. međutim zbog tehničkih problema sa serverom morao je da odustane od te utrke. Sljedeća utrka taj dan održala se na stazi Barcelona gdje se kvalifikovao kao 6. i također utrku završio na 6. mjestu. Sljedeći dan, u utorak, treća utrka održala se na stazi Spa gdje se opet kvalifikovao kao 8. i utrku završio na 5. mjestu! South EU Cup završio je na 7. mjestu a u generalnom poretku na 8. mjestu. Pored Ammara vozili su predstavnici iz 15 zemalja i za većinu njih ovo je bilo prvo iskustvo sa prvenstvom ovog kalibra.
Kroz intervju u nastavku, upoznajte se više o ovoj temi.
Možete li nam, za početak, dati definiciju e-sporta?
Elektronski sport predstavlja vid takmičenja između timova ili individualnih osoba u raznim igrama na profesionalnom nivou. Većina igrica je dizajnirana da budu kompetetivne i za prosječnu osobu ta igra treba da predstavi neki vid zabave i odmora. Međutim kada spomenemo e-sport to pretežno znači da se takmičenje odvija na visokom i profesionalnom nivou.
Kakav je status e-sporta u Bosni i Hercegovini - da li je zakonski priznat, kako je organizovan i od kada, postoje li ikakva pravila ko i kako se njime može baviti, na čemu se igra (da li je to playstation, kompjuteri ili nešto treće...)?
Na prvi dio pitanja ne mogu dati odgovor jer nisam upoznat sa detaljima. E-sports se dešava na svim platformama. To može biti PC, PlayStation, Xbox i slične konzole. Svako se može baviti time ako je dovoljno vješt i ako je voljan investirati dovoljno vremena. Najpopularniji izbor za ulazak u e-sports je PC (računar).
Koje su e-sport igre najpopularnije u Bosni i Hercegovini?
Najpopularnija e-sports takmičenja u BiH su CSGO, LoL, FIFA/PES. Razlog tome je što je investicija za početak igranja vrlo niska tako da veliki broj ljudi može da proba i uživa u navedenim igrama. Dio tih ljudi posjeduje vještine i vrijeme koje će im omogućiti da se počnu baviti profesionalno.
Kako ste se počeli baviti e-sportom i igrom Assetto Corsa Competizione i zašto baš ta igra?
Simracingom sam se počeo baviti prije 3 godine. To je do nedavno samo bio moj hobi. Nešto što sam koristio isključivo za zabavu i odmor. Vremenom, kako je došlo do poboljšanja u mojoj opremi, tako su se i moje vještine poboljšale. Kao student često sam imao viška vremena što mi je omogućilo da postanem dovoljno dobar i brz. Moja e-sports karijera počinje tek prije par mjeseci sa takmičenjem koje je osiguralno nagradni fond i nastavlja se sa trenutnim takmičenjem FIA South European Zone Cup.
Prvobitno sam se počeo baviti simracingom na igri Assetto Corsa (AC). To je simulator u kojem je moguće voziti cestovne aute kao i sve klase trkaćih automobila. Taj simulator je manje komplikovan i trenutno njegova glavna namjera je da bude početak za entuzijaste automobila koji žele voziti svoj najdraži auto kao i početak za ljude koji bi željeli probati svijet auto utrka.
Onome kome se svidi svijet utrkivanja prirodno je da pređe na igru Assetto Corsa Competizione (ACC) jer nudi daleko veći užitak utrkivanja. ACC je dosta kompleksnija igra i posjeduje nivo realizma koji se smatra najboljim na tržištu. Glavna svrha ACC je ta što daje realni osjećaj automobila koji se voze u realnom svijetu uz to da grafički izgleda prelijepo. ACC je fokusiran samo na određene klase trkaćih automobila (GT3, GT4, Cup). To je nešto što je privuklo veliki broj korisnika ove simulacije uključujući i mene.
Šta je sve potrebno da se jedna osoba počne baviti e-sportom i igrati Assetto Corsa Competizione?
Ulazak u simracing svijet je relativno skup. Kao neki minimum preporučuje se imati volan koji je sposoban da pruža snagu i otpor. Na našim prostorima najpopularniji izbor je Logitech G29 koji košta između 500 i 600KM. Nakon toga potrebno je imati računar sa pristojnim specifikacijama jer je ACC zahtjevna igra. Kao neki minimum potreban bi bio računar u cjenovnom rangu od 700KM pa više.
ACC kao igra sama po sebi ne košta puno. Na čestim sniženjima koje se nude osnovna verzija igre se može kupiti za manje od 40KM.
Kako se pripremate za trku i kako izgleda jedno takmičenje?
Većina takmičenja ide po sistemu jedna utrka sedmično. Moja rutina je ta da prva 2-3 dana posvetim podešavanju auta, učenju staze i pronalasku najbržeg kruga. Nakon toga sljedeća 2 dana vježbam vožnju u uslovima utrke što je najčešće vožnja sa punim rezervoarom goriva praćena vožnjom sa potrošenim gumama. Sa svakom sedmičnom pripremom naučim nešto novo što mi omogući da budem bolji naredne sedmice. Na dan utrke sa zagrijavanjem počinjem 1-2 sata prije.
Utrke se najčešće odvijaju na način da prvo idu kvalifikacije 10-20 min i zatim utrka 45-90 min.
Postoji još jedan sistem utrkivanja koji je meni lično najdraži a to je endurance racing (utrke izdržljivosti). To su utrke koje se najčešće organizuju jednom mjesečno i mogu da traju od 3 pa sve do 24 sata. Te utrke su izuzetno posebne jer je automobil potrebno podesiti sa svojim timskim kolegama na način da se svima sviđa i pored toga vozi se u promjenjivim vremenskim uslovima. Prelazak iz dana u noć i iz noći u jutro na stazi uz izmjenu vozača je nešto što se teško može opisati riječima. To je jedno vrlo unikatno iskustvo koje bi svaki ljubitelj utrka trebao osjetiti.
Kako možemo povećati broj aktivnih igrača Assetto Corsa Competizione u Bosni i Hercegovini?
U BiH postoji vrlo mali broj ljudi koji vozi ACC. Način na koji se to može poboljšati je da se potaknu ljudi koji voze druge simove kao što su zvanične F1 igre. Također, potrebno je potaknuti ljude i proširiti vijest da zapravo postoji domaća zajednica koja omogućava vrhunsku zabavu u sportu koji je privlačan većini. S obzirom na to da je prag za ulazak dosta visok za nove igrače, idealno bi bilo postaviti simulatore na raznim lokacijama gdje bi svi mogli probati i osjetiti o čemu se tačno radi. Senzacija koju bi osjetili sigurno bi bila dovoljna da ih potakne da u skorije vrijeme postave jedan simulator kod kuće.
Šta bi za veći broj igrača Assetto Corsa Competizione u Bosni i Hercegovini značio za ljubitelje ovog sporta?
Ukoliko bi se povećao broj vozača na ACC bio bih izuzetno ponosan. Razlog tome je da svi ti vozači ne bi bili organičeni na lokalno nastupanje nego bi individualno mogli da se trkaju sa ljudima iz čitavog svijeta. Tako bi indirektno predstavljali našu državu na svjetskom nivou. Pored toga ono što je čar simracinga je to što se kroz zajednicu stvaraju posebna prijateljstva. Kroz svoju simracing karijeru najčešće sam vozio sa ljudima iz regije. Neki od tih ljudi su mi postali vrlo bliski prijatelji i stvorila se mogućnost da kada putujem u obližnje zemlje uvijek imam bliskog prijatelja sa kojim se mogu sastati.
S obzirom da je ACC zvanična esports igra FIA-e stvara se mogućnost stvaranja profesionalnih organizacija na našim prostorima, koji bi potencijalno mogli da predstavljaju našu zemlju na svim budućim takmičenjima.
Da li vožnja ove igre pomaže i u stvarnom životu i stvarnoj vožnji vozila?
Apsolutno. Ono što se osjeti kod kuće na volanu često se zna i osjetiti u pravom automobilu, što može pomoći pri vožnji po kiši ili snijegu. Naravno, za neke stvari je potrebna oprema malo veće kvalitete. Ono što je glavno jeste da se razvija svijest o sigurnom utrkivanju i vodi se računa o drugim autima na stazi. To iskustvo se može prenijeti na stvarnu vožnju u smislu defanzivnog stila vožnje. U stvarnoj vožnji nema prostora za agresivnu vožnju i stečeno iskustvo u simulatoru može pomoći pri procjeni potencijalnih nesreća u saobraćaju. Pored toga, kako dio vozača ima želju da osjeti brzinu i užitak vožnje, svoje potrebe bi mogli zadovoljiti koristeći kućne simulatore i time učiniti saobraćaj sigurnijim mjestom.
Da li e-sport može služiti kao platforma da motosport postane dostupan svima?
Da! Simracing u vidu esportsa je vrlo blizak pravom motorsportu. U zvaničnom GT šampionatu profesionalni vozači održavaju svoje simracing utrke na kojima mogu dobiti dodatne poene za svoj pravi šampionat. Ti vozači svjedoče da koriste ACC kao trening i pripremu za svoja prava takmičenja. Naravno vrlo je teško imati 1:1 iskustvo međutim ono što je interesantno je da način na koji oni pronalaze metode da budu brzi u stvarnim utrkama vrlo je sličan metodama koje se primjenjuju da se bude brz u igri. U svijetu ima raznih primjera vozača koji su počeli sa igrama simulacije kod kuće a sada se profesionalno bave utrkivanjem.
Ovo je prvi put da ste predstavljali Bosnu i Hercegovinu i BIHAMK, šta to znači za tebe?
Nastupati pod zastavom Bosne i Hercegovine i BIHAMK-a učinilo me nevjerovatno ponosnim. Slobodno mogu reći da sam ispunio jednu od svojih životnih želja. Nastupati na evropskom prvenstvu nije mala stvar i takve prilike su vrlo rijetke. Ova prilika je potakla u meni nešto što do sada nikada nisam osjetio i taj osjećaj će mi omogućiti bolji razvoj kao osobe i kao vozača.
Ovom prilikom želio bih da se zahvalim svim prijateljima, porodici, organizacijama i ljudima koji su me podržavali na ovom predstavljanju.
Povezane novosti
F1 na češkom autoputu – u čast Schumacheru
Crveni bolid Dallara, inače ilegalan za redovan promet, protutnjao je češkom autocestom. Osim što su mu se ibretili putnici na autoputu, misteriozni vozač je ostao nepoznat i za policiju.
F1 na putu povratka u Afriku
Nakon 30 godina odsustva, menadžment Formule 1 pregovara oko povratka na afrički kontinent i legendarnu stazu Kyalami u Južnoafričkoj Republici.
F1 – Zbogom ili doviđenja, Monako
Automobili za Veliku nagradu Monaka jure ulicama Monte Karla još od 1929. Sve se dramatično mijenja, i nakon najdosadnije utrke koju smo gledali ove sezone, mnogi s pravom postavljaju pitanje da li ova kultna ulična staza treba ostati u kalendaru F1?