Kada su u javnosti osvanule prve fotografije s mjesta katastrofalne prirodne nesreće koja je u noći s 3. na 4. oktobar u Donjoj Jablanici i Konjicu odnijela desetine ljudskih života, njihovu imovinu, ceste i željezničku prugu bilo je jasno da ni onaj dio posljedica koji je moguće popraviti neće biti lak i jednostavan za rješavanje. Jasno je to i mjesec i po nakon ove strašne tragedije poslije koje su pronađene i sahranjene žrtve, a životi onih koji su preživjeli još uvijek ne izgledaju kao prije te kobne noći. Mnoge kuće su neobnovljene, a u promet je puštena djelimično sanirana magistralna cesta M-17.
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH. I jedni i drugi su ovih dana na odvojenim konferencijama za novinare iznijeli svoju stranu priču o tome ko, kako i kada treba da reaguje kako bismo na terenu vidjeli teške mašine koje će popraviti 17 kilometara potpuno uništene pruge zbog čijeg prekida dnevni gubitak ŽFBiH iznosi čak 280.000 KM. U priču se uključio i ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto koji je krivicu za nerad svalio na direktora ŽFBiH Enis Džafića koji je potom sazvao konferenciju za novinare na kojoj je javnosti prvi put ispričao šta je urađeno, a šta bi trebalo uraditi da posao obnove krene. Istina je negdje na sredini.
Utvrđena visina štete
Iz dijela njegovog obraćanja izdvajamo najvažnije. „Šteta na građevinskim postrojenjima pruge u dužini od 17 kilometara iznosi 3.350.000 KM, a na elektroenergetskim 400.000 KM. U roku od 10 smo uspjeli da saniramo 16 kilometara pruge. To ipak pokazuje našu dobru organizaciju“, rekao je direktor ŽFBiH.
Ipak, ŽFBiH dalje nisu mogle same. Sporne su dvije situacije:
„Jedna je kod Komadinovog vrela, a druga između Komadinovog vrela i Donje Jablanice gdje je bujica odnijela donji sloj pruge i dva nasipa. U blizini pruge se nalazi magistralna cesta i ova dva problema treba rješavati integralno kako bi se u budućnosti izbjegle slične situacije. Što se izvora finansiranja tiče treba vidjeti da li će nam Vlada odobriti dodatna sredstva, što je u skladu sa zakonom, ili će se sredstva osigurati putem donacija“, kaže Džafić.
Nadalje, u ŽFBiH se pitaju da li će proces teći u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. S obzirom na to da je u obnovu magistralne ceste M-17 koja je u blizini pruge uključeno JP Autoceste FBiH koje je za to dobilo novac od Evropske investicijske banke (EIB) u ŽFBiH se pitaju da li će svako raditi svoj dio posla ili će Autoceste preuzeti i onaj dio koji se tiče pruge. Džafić smatra da je najispravnije da se obnova radi novcem međunarodnih finansijskih institucija, ali:
„Mislim da je situacija malo izmakla kontroli i da nam treba odluka Vlade FBiH koju čekamo da bismo nastavili da radimo“, poručio je Džafić.
Vlada će presjeći
S druge strane, federalni premijer Nermin Nikšić kaže da će Vlada FBiH donijeti odluke i podijeliti jasne zadatke. „Svi se plaše odgovornosti. Teška vremena traže teške odluke. Vlada će uzeti stvar u svoje ruke i dati precizne zadatke, ali svi se nekako ograđuju. Donijet ćemo odluke i krenuti sa sanacijom“, kazao je federalni premijer Nermin Nikšić.
Nikšić nije htio komentarisati međusobne kritike i optužbe koje su iznijeli ministar Forto i direktor ŽFBiH Džafić.
I čini se da zaista samo odluka Vlade FBiH može pokrenuti sanaciju južne pruge koja je izuzetno važna za brojne bh. kompanije koje ovise o prevozu tereta iz Luke Ploče prema unutrašnjosti zemlje, ali ne samo za njih nego i za kompanije u Srbiji koje svoje robe dopremaju iz ove Luke. Ovdje je izuzetno važan i Zakon o željeznicama FBiH u kojem se navodi da u vanrednim situacijama one postupaju po obavezujućim aktima federalne Vlade.
Kako god predugo vremena je trebalo da odgovorni iščitaju propise i izdaju konkretne naredbe koje se moraju poštovati kako bi se konačno raspetljao željeznički Gordijev čvor.
Povezane novosti
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.
Izabrana najbolja trasa poddionice Mostar jug – Tunel Kvanj
Ova poddionica počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini mostarskog aerodroma Ortiješ i predstavlja sjecište autoceste s postojećim magistralnim putem M6-1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara.
Potpisan ugovor za izgradnju tunela Kvanj – Buna
„Osim ove poddionice u narednih 30-ak dana potpisat ćemo i ugovor o izgradnji poddionice Mostar jug – tunel Kvanj i time u potpunosti pokrenuti građevinski sektor na jugu Hercegovine“, rekao je direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić.