Članak top banner 970x90
Bosna i Hercegovina

Šta se nalazi u idejnim projektima za dionice koje vode do tunela Prenj?

Izrada idejnih projekata za dionice tunel Prenj – Mostar sjever (12,34 kilometra) i Ovčari – tunel Prenj (10,32 kilometra) je u završnoj fazi, pa se početak gradnje očekuje već početkom naredne godine.

Autor: Darko Omeragić

Javno preduzeće Autoceste FBiH počelo je opsežne pripreme za izgradnju dionica autoceste na sjevernom ulazu i južnom izlazu iz tunela Prenj na jugu Bosne i Hercegovine i autocesti na Koridoru 5c.

Prije nekoliko dana u Operativnom uredu ovog preduzeća održan je sastanak sa samo jednom tačkom dnevnog reda – dinamika izrade projektne dokumentacije za izgradnju dionica izlaz iz tunela Prenj – Mostar sjever i Ovčari – ulaz u tunel Prenj. Na sastanku je zaključeno da će nakon završetka izrade idejnih projekata, što je već u završnoj fazi, već početkom naredne godine biti raspisani tenderi za izbor izvođača radova na ove dvije dionice. Prva dionica je izlaz iz tunela Prenj – Mostar sjever koja će biti duga 12,34 kilometara. Dionica, dakle, ide od izlaza iz tunela Prenja i završava kod petlje Mostar sjever. Za gradnju će ova dionica biti izuzetno teška, baš kao i čitav teren oko tunela Prenj koji je već priča za sebe. Na primjer, na ovoj dionici građevinari će se morati izboriti s visinskom razlikom terena od čak 439 metara. Izuzetno nepovoljni geomorfološki uslovi za izgradnju ove dionice podrazumijevaju brdovit teren s vrlo strmovitim padinama na kojem će 40 posto dionice biti projektovano sa mostovima/vijaduktima i tunelima.

 

Tunel Orlov kuk

Uz dionicu će biti izgrađeno odmorište, pet servisnih cesta i odlagalište inertnog materijala. Na nešto više od 12 kilometara dionice izlaz iz tunela Prenj – Mostar sjever biće izgrađeno šest tunela (tri tunela po osovini) i šest potpornih konstrukcija. Najduži vijadukt M10 – Seočka draga će biti dug 474 metra, a najduži tunel Orlov kuk će biti dug 2.197 metara. Maksimalni nagib na ovoj dionici iznosi 4,4 posto. Projektna kompanija za ovu dionicu je sarajevska IPSA, a projektovanje će biti finansirano novcem Evropske komisije.

Druga dionica počinje petljom Ovčari, neposredno prije grada Konjica i ide do ulaza u tunel Prenj. Dionica će biti duga 10,32 kilometra i jedna od najtežih na Koridoru 5c, a neki detalji iz projekta nam otkrivaju i zašto. Nepovoljni geomorfološki uslovi na brdovitom terenu za građevinare će biti pravi izazov. Jedan od izazova su vrlo visoki usponi na otvorenoj trasi od 6,8 kilometara s maksimalnim usponom od šest posto. Na ovoj dionici je projektovano pet vijadukta od kojih je najduži vijadukt 5 čija je lijeva osovina duga 590, a desna 610 metara. Na ovoj dionici će biti smještena i dva tunela od kojih će jedan biti dug 1.853, a drugi 1.740 metara. Dakle, po ovome što su nam projektanti ovog dijela autoceste na Koridoru 5c prezentovali za nekoliko godina kada sve bude završeno, i prije samog tunela Prenj koji će biti dug čak 10,5 kilometara, ćemo se ''navozati'' i drugim kraćim, ali vrlo brojnim tunelima.

Na dionici Ovčari – ulaz u tunel Prenj su predviđena i dva čvorišta i to čvorište Ovčari na početku dionice i čvorište Konjic jug, dva naplatna mjesta i odmorište Konjic jug. Osim svih pomenutih objekata planirana je i izgradnja južnog priključka na grad Konjic, odnosno na magistralnu cestu M-17 koja prolazi kroz ovaj lijepi hercegovački gradić. Projektovanje i ove dionice će finansirati Evropska komisija, a projektant je firma AIK iz Banovića.

Izazovi gradnje tunela Prenj

Podsjetimo i na to da je sredinom marta u Sarajevu održan stručni skup koji okupio veliki broj stručnjaka iz BiH i regiona koji su govorili o izazovima izgradnje tunela Prenj čija bi gradnja trebala trajati pet godina i 10 mjeseci i koji će sam koštati oko 400 miliona eura. Nakon što bude izgrađen tunel Prenj će biti deseti po dužini u Evropi. Na tom skupu je, između ostalog, rečeno da je do sada na Koridoru 5c izgrađeno 16 tunela, dok je sedam u izgradnji. Također, rečeno je da će se ove godine na Koridoru 5c graditi tuneli u ukupnoj dužini od 16 kilometara, uključujući i tunel Prenj. Ako se ispoštuju rokovi autocesta na Koridoru 5c bi trebala biti završena do kraja 2028. godine, kada bismo trebali dobiti krak panevropskog koridora u dužini od 320 kilometara u pravcu sjever – jug na kojem će se nalaziti i tuneli ukupne dužine od oko 60 kilometara. Sve ovo je zahtjevno, ali ne i neostvarivo za Bosnu i Hercegovinu.

BIHAMK

Povezane novosti

Cesta koje (ne)će biti

Cesta koje (ne)će biti

Ministar Edin Forto u Washingtonu je od Svjetske banke tražio novac za izgradnju puta Foča – Šćepan Polje, a premijer RS Radovan Višković tvrdi da su pregovori s ovom institucijom propali, pa se okrenuo – Kinezima.

Možda bi vas zanimalo