Nakon nešto malo više od četiri godine konačno je izgrađena moderna magistralna cesta Stolac – Neum, što je ozvaničeno svečanošću koja je održana 30. juna, a kojoj su prisustvovali brojni zvaničnici iz FBiH.
Čast da presijeku crvenu vrpcu i modernu magistralu puste u promet imali su direktor Javnog preduzeća Ceste FBiH Ljubo Pravdić, gradonačelnik Stoca Stjepan Bošković i načelnik Općine Neum Dragan Jurković, a među brojnim zvanicama su bili i federalni premijer Fadil Novalić (SDA), predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović, te ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić (HDZ).
Stjepan Bošković, gradonačelnik Stoca, Ljubo Pravdić, Direktor JP Ceste FBiH i Dragan Jurković, načelnik Općine Neum
Magistrala je završena i puštena u promet na radost brojnih bh.građana koji za ljetni odmora biraju Neum, jedini bh. grad na moru. Radost je bila i u Neumu jer će njegovi stanovnici sada lakše i brže dolaziti do Stoca i najvećeg grada u Hercegovini Mostara, kao što će i turisti brže i jednostavnije dolaziti u njihov grad.
Cesta u pravo vrijeme
Cesta je, čini se, završena u pravo vrijeme, tik pred špicu ljetne turističke sezone. Prve mašine na gradilište su izašle u aprilu 2018. godine, sami investicioni ciklus je počeo 14. novembra 2016. godine kada su otvorene ponude za izgradnju prva dva LOT-a magistralne ceste. Vrijedi istaći da gradnja nije stala ni u jeku pandemije koronavirusa.
O karakteristikama ove ceste, kao i o cijeni gradnje smo već pisali, ali ćemo se još jednom podsjetiti. Magistralna cesta je duga 36,5 kilometara. Cijena gradnje je 96,5 miliona KM. Od ukupnog iznosa Vlada FBiH je izdvojila 20,1 milion KM, dok je kreditom Svjetske banke i Evropske investicijske banke osigurano 75,4 miliona KM, a Evropska banka za obnovu i razvoj je dala 879.700 KM, saopćeno je iz Vlade FBiH.
Uz udobnost koju donosi vožnja novom cestom najvažnija stvar koju je donijela magistrala Stolac – Neum je zaobilaženje Svitave, kao i graničnog prelaza na jadranskoj magistrali. Dakle, pojednostavljeno rečeno, jedini bh. grad sada je povezan s ostatkom države direktnom cestom koja ne ide preko teritorije druge države (Hrvatske) što značajno ubrzava i olakšava saobraćaj.
''Integrirali smo Neum u našu državu jer smo ranije morali ići u Republiku Hrvatsku da bismo stigli do ovog grada'', poručio je prilikom otvaranja ceste federalni premijer Fadil Novalić.
Ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić se na ovu izjavu nadovezao:
''Čuli ste da je ovaj put zadnji put radila Austrougarska prije 120 godina, a ova Vlada u ovom sazivu je napravila projekat i finansirala ga i evo nas u svečanom trenutku. Ovo je generacijski poduhvat koji puno znači žiteljima Neuma i Stoca, te svima koji će ovaj put koristiti. Eto toliko, ne želimo se reklamirati nego raditi.''
Djelo bh. građevinaca
Magistralu Neum – Stolac su izgradile bh. građevinske kompanije HP Investing iz Mostara, Putovi iz Gruda i Integral Inžinjering iz Laktaša, a na poslu su bile angažovane i druge bh. građevinske kompanije.
Cesta je podijeljena na nekoliko dionica. Prvo je prije tri godine izgrađena dionica Stari Neum – Kiševo – Broćanac u dužini od 12 kilometara, pa dionica Prapratnica – Hutovo u dužini od 2,5 kilometara uključujući i tunel ''Žaba'' koji je dug 975 metara i čija je gradnja koštala 23 miliona KM sa PDV-om. Potom je sagrađena dionica Broćanac – Prapratnica koja je duga oko četiri kilometra, pa dionica Stolovi – Drenovac u dužini od 8,7 kilometara. Na kraju su izgrađene dionice Hutovo – Cerovica (pet kilometara) i Cerovica – Stolovi (4,95 kilometara). Iako su je mnogi nazvali brzom cestom, ona to nije. Zvaničan naziv je magistralna cesta Stolac – Neum M-17.3. Precizni statističari su izračunali da udaljenost Stoca od Neuma nije baš 36,5 kilometara, kako se navodi u svim zvaničnim informacijama o magistrali Stolac – Neum. Naime, tačno je da je ova cesta duga 36,5 kilometara, ali se previđa činjenica da se cesta nije gradila iz centra Stoca do Neuma, nego od mjesta Drenovac do Neuma, tako da je precizna udaljenost Stoca od Neuma zapravo 47,1 kilometar, što znači da je od Stoca do Neuma potrebno oko 43 minute vožnje pri prosječnoj brzini koja zavisi i od uvjeta na cesti i od poštovanja saobraćajnih propisa. Prosječna brzina kojom ćete se voziti poštujući saobraćajne propise na novoj cesti Stolac – Neum je 80 kilometara na sat, a na nekim dijelovima dionice je dozvoljena i nešto veća brzina. Uz samu cestu postoji i nekoliko odmorišta, te više priključnih puteva.
U svakom slučaju stara cesta preko Svitave koja je puna krivina odlazi u prošlost, a mi svim vozačima želimo sretnu i ugodnu vožnju novom magistralnom cestom Stolac-Neum.
Povezane novosti
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.
Izabrana najbolja trasa poddionice Mostar jug – Tunel Kvanj
Ova poddionica počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini mostarskog aerodroma Ortiješ i predstavlja sjecište autoceste s postojećim magistralnim putem M6-1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara.