Postoji niz loših navika kojima ljudi nesvjesno oštećuju svoje automobile. Neke od njih mehaničari odmah prepoznaju. Možda ćete se prepoznati u narednom tekstu i odlučiti da nešto promijenite u svom odnosu prema održavanju vozila.
Mnoge loše navike vozača ne pokazuju posljedice odmah, ali dugoročno štete automobilu. Ipak, mnogi ljudi ih praktikuju, a da nisu svjesni koliko su štetne i da čak mogu dovesti do nesreće.
Držanje ruke na mjenjaču
Klasična greška koju pravi gotovo svaki vozač. Oslanjanje ruke na ručicu mjenjača nije samo loša navika – to zapravo aktivno oštećuje mjenjač. Ručica je povezana s viljuškom koja je dizajnirana za kratak kontakt s prstenom za pomjeranje. Konstantnim pritiskanjem dolazi do prijevremenog habanja. U uputstvima mnogih proizvođača izričito se zabranjuje držanje ruke na mjenjaču. Ispravna tehnika je jednostavna: obje ruke na volanu, ručicu koristiti samo pri promjeni brzina.
Ubacivanje u rikverc prije potpunog zaustavljanja
Ako vozite automobil s automatskim mjenjačem i prebacujete iz „D“ u „R“ (ili obrnuto) prije nego što se vozilo potpuno zaustavi – čestitamo. Upravo ste platili godišnji odmor svom mehaničaru. Automatski mjenjači su napravljeni za glatku promjenu stepena prijenosa, a ne za zaustavljanje vozila. Ova navika troši zupčanik mjenjača, a ne kočione diskove i pločice. Ovakvi kvarovi spadaju među 10 najskupljih grešaka koje vozači prave. Popravke automatskog mjenjača su vrlo složene i skupe.
Ignorisanje lampice „Check Engine“ (kontrola motora)
Velik broj vozača ignoriše lampicu za provjeru motora. Problem može biti banalan, poput labavog poklopca rezervoara, ali i ozbiljan, poput kvara na ubrizgavanju ili izduvnom sistemu. Najčešći uzrok je neispravna lambda sonda. Pravovremena zamjena košta od 70 do 150 konvertibilnih maraka (cijene variraju u zavisnosti od marke vozila i kvalitete proizvođača) , ali ako se zanemari, može oštetiti katalizator vrijedan 500-900 KM, a kod novijih vozila može biti i više (s obzirom da može da uključuje i zamjenu DPF-a).
Odlaganje zamjene ulja
Zamjena ulja je jedan od osnovnih servisa, ali i ovo velik broj vozača odlaže. Zamjena ulja košta između 120 i 200 KM, ali ako se zanemari, može doći do oštećenja poklopca ventila, usisne brtve, glave motora, pa čak i kompletnog motora.
Prema iskustvu mehaničara, upravo je zanemarivanje redovne zamjene ulja najštetnija navika među vozačima.
Vožnja s izlizanim gumama
Nemar ili nemogućnost ali velik broj vozača vozi sa istrošenim gumama. Istrošene gume su tanje i podložnije pucanju zbog pregrijavanja. Gubitak šare znači i gubitak prianjanja, posebno po mokrim i snježnim putevima. To lako može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom pri kočenju.
Pucanje gume pri velikim brzinama može oštetiti felge i kočione diskove. Njihova zamjena je veoma skupa. A rizik od nesreće je dodatno povećan.
Vožnja s nogom na kvačilu
Stalno držanje noge na kvačilu je loša navika, pogotovo jer kvačilo spada u potrošne dijelove i ne pokriva ga garancija.
Mnogi vozači ne skidaju nogu s papučice nakon promjene brzina ili pri kretanju na uzbrdici. Loša kontrola kvačila ubrzava habanje i značajno smanjuje vijek trajanja lamelne ploče. Mehaničari ovo navode kao jedan od najčešćih uzroka skupih popravki. Vozači često na semaforima ostavljaju nogu na kvačilu, što je također pogrešno.
Vožnja sa napuklim vjetrobranskim staklom
Vjerovatno najviše ignorisan problem. Male pukotine se šire i ograničavaju vidno polje. Osim toga, slabe strukturalnu čvrstoću vozila i povećavaju rizik od povreda u slučaju nesreće.
Manja oštećenja se mogu popraviti za 50 do 100 KM, dok zamjena stakla košta između 130 i 300+ KM. Ako dođe do nesreće zbog lošeg stakla, vozač može biti i pravno odgovoran.
Ignorisanje problema s kočnicama
Pravovremena zamjena kočionih pločica košta od 70 do 150 KM. Ako se zanemari, kasnije je potrebno mijenjati i diskove, čeljusti i tečnost, što može koštati 240 do 300+ KM. Oštećene kočnice vrlo lako mogu izazvati nesreću.
U slučaju nesreće, vozač će najvjerovatnije snositi punu odgovornost, a osim novčane štete, ugrožava i svoj i tuđe živote.
Pogrešna geometrija točkova (neispravna optika)
Mnogi vozači voze s neispravno podešenom geometrijom točkova. To znači da točkovi nisu pravilno poravnani. Vozači često prelaze velike kilometraže prije nego što riješe ovaj problem, iako to može dovesti do nesreće.
Dovoljno je da pređete preko ivičnjaka ili udarne rupe, i optika (špura) može biti poremećena. Preporučuje se provjera svakih 6–12 mjeseci. Košta oko 30–80 KM. Ako se zanemari, popravke mogu dostići i do nekoliko stotina KM.
Težina velikog broja ključeva i privjesaka na cilindar mehaničke brave
Težina velikog broja ključeva i privjesaka djeluje kao zamah (klatna) na cilindar mehaničke brave i osovinu brave za paljenje. Pri vibracijama i neravninama to stvara ponavljano savijanje i udarce u mehanizam. Posljedično se ubrzano troše: ležajevi cilindra, opruge, kontakti/upravljačkog mehanizma paljenja (kod starijih vozila mehanički kontakti), i sam ključ (može se saviti ili prelomiti).
Može se javiti otežano okretanje ključa, “izbacivanje” ključa iz položaja paljenja, nestabilno kontaktiranje (prekid paljenja) ili potpuno zaglavljivanje brave. Za održavanje brave: suhi grafitni lubrikant za cilindar (ne ulje), u manjim količinama; ako imate elektronske komponente, budite oprezni i po potrebi pitajte mehaničara. Zamjena samog cilindra brave može biti relativno skupa (ovisno o modelu auta), od povoljnijih intervencija do skupljih radova ako treba rad na upravljačkom stupu ili električkim komponentama. Bolje spriječiti nego plaćati popravak.
Prevencija spašava živote
Ako imate problem s automobilom i odlažete popravku, možete očekivati znatno veće troškove nego da ste odmah reagovali.
Ali novac nije jedini problem. Ako se ne brinete za svoje vozilo, lako možete izazvati nesreću u kojoj mogu stradati ljudi. Mislite na svoju sigurnost i sigurnost ljudi oko sebe. Ne podcjenjujte važnost redovne kontrole automobila i reagujte odmah na svaki, pa i najmanji problem.
Važno je napomenuti da navedene cijene predstavljaju prosjek na tržištu Bosne i Hercegovine. Konačan iznos može varirati u zavisnosti od marke i modela vozila, kvaliteta ugrađenog dijela (original, zamjenski ili aftermarket), kao i troškova rada i montaže u servisu.
Povezane novosti
Koliko poznajete saobraćajna pravila i propise? Riješite test i provjerite jeste li prošli!
Provjerite svoje znanje!
Natočili ste pogrešno gorivo - Šta možete poduzeti?
Nekad je dovoljan samo trenutak nepažnje i natočit ćete pogrešno gorivo. Svako ko pomiješa dizel i benzin mogao bi se suočiti sa skupim popravkama. Šta poduzeti u takvim slučajevima?
U susret praznicima
U prazničnom vikendu pred nama očekuju se duge kolone vozila na većini graničnih prelaza.