Magistralna cesta Foča – Šćepan Polje još dugo će nositi neslavni epitet ''ceste smrti'', iako je u decembru prošle godine ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto nakon sastanka sa svojim crnogorskim kolegom, ministrom pomorstva i prometa Filipom Radulovićem najavio da će radovi na izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Tare, a koji se nalazi na ovoj cesti početi ove godine.
Od ovog obećanja je prošlo skoro pet mjeseci, u proljeće smo već debelo zagazili, a bh. vlasti, kao i Vlada RS još uvijek nam ne nude konkretne odgovore na pitanje ko će i pod kojim uslovima i do kada izgraditi most i magistralnu cestu koja vodi do njega. Najnovije informacije koje su dostupne javnosti nam pokazuju da su Vlada RS i Ministarstvo prometa i komunikacija BiH tek u pregovorima s mogućim investitorima. Tako je krajem februara objavljeno da je premijer RS-a Radovan Višković potpisao Memorandum o razumijevanju o izgradnji dijela magistralnog puta Foča – Šćepan Polje u dužini od 15 kilometara s predstavnicima kineske korporacije za puteve i mostove CRBC (China Road and Bridge Corporation) čija je vrijednost 100 miliona eura.
Obećali se Kinezima
Nakon potpisivanja ovog Memoranduma premijer Višković je rekao da je Vlada RS dvije godine vodila pregovore o finansiranju izgradnje ove ceste sa Svjetskom bankom, ali da su oni bili neuspješni. Skoro dva mjeseca poslije pokazat će se da je ova izjava bila vrlo zanimljiva jer smo prije nekoliko dana saznali iz medija da je državni ministar prometa i komunikacija Edin Forto baš ovih dana boravio u Washingtonu gdje se sastao s predstavnicima Svjetske banke i razgovarao o projektima koje ona može finansirati.
Forto je tu izjavu potom i konkretizirao: ''Kao ministru prometa i komunikacija jako mi je bitno da povedu projekat spajanja glavnih gradova BiH i Crne Gore, prije svega put koji vodi preko Šćepan Polja. To je projekat koji treba biti finansiran sa 100 miliona eura i s bespovratnim sredstvima evropskih fondova.''
I to je, zapravo, sve što smo mogli čuti i saznati o tome šta bh. i entitetske vlasti rade da se ova opasna i oronula cesta s pripadajućim i isto tako lošim međudržavnim mostom konačno obnovi.
No, vratimo se još malo Kinezima i onome što je Višković obećao građanima RS-a nakon što je potpisan Memorandum o razumijevanju. Dakle, nakon tog događaja javnosti je saopćeno da će Ministarstvo finansija RS-a i CRBC zajedno voditi pregovore s kineskim izvoznom Exim bankom koja bi trebalo da osigura 100 miliona eura za magistralnu cestu Foča – Šćepan Polje. Od tada do danas su prošla dva mjeseca, a informacije o tome je li taj kredit odobren nema. Ali zato ima istraživačkog novinarstva u BiH i informacija da je kineska kompanija CRBC kojoj je Vlada RS dodijelila posao izgradnje ove magistralne ceste u Crnoj Gori prije nekoliko godina presuđena za uništavanje prirode (flore i faune u rijeci Tari) zbog čega joj je naloženo da isplati štetu u iznosu od 400.000 KM.
Okrenimo se Evropskoj uniji
Zanimljivo je, dakle, i vrlo čudno da se Kinezima dodjeljuje posao na izgradnji ove ceste, a da se istovremeno novac traži ne samo od Svjetske banke, nego i od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) čiji su krediti mnogo povoljniji i transparentniji, a i usklađeni s visokim standardima o sprečavanju korupcije. Također, Evropska unija je već izdvojila 2,2 miliona eura za pripremne radove na pomenutoj dionici. Ekonomisti smatraju da je dobra strana kineskih kredita brzina realizacije kreditnog aranžmana i samog projekta, dok su loše strane netransparentnost i garancije u državnoj imovini.
Nema sumnje da su Kinezi u stanju izgraditi i puno zahtjevnije objekte od ove ceste, ali s obzirom na to da BiH ide ka Evropskoj uniji i načinu razmišljanja u modelima kreditiranja koje su nam do sada davali. To znači da se u ovom, ali i svim narednim slučajevima naša zemlja bez dileme treba obratiti Svjetskoj banci i evropskim finansijskim institucijama poput EBRD-a i EIB-a i od njih zatražiti povoljne kredite, ali do njih se ne dolazi namještenim tenderima...
Povezane novosti
Napravljen bitan korak ka izgradnji dionice autoceste Počitelj – Stolac
Riječ je o prvoj dionici Jadransko-jonske autoceste koja će se graditi u BiH i četvrtini ukupne autoceste koja bi u konačnici kroz našu zemlju trebala biti duga 102,6 kilometara i išla bi do granice s Crnom Gorom.
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.