Članak top banner 970x90
Autorski tekstovi

Zime su sve blaže: Ostati na sezonskim ili preći na cjelogodišnje gume?

Cjelogodišnje, svesezonske ili all-season gume kod nas do sad nisu bile naročito popularne, ali promjene klimatskih uslova tjeraju ljude da mijenjaju navike, pa se među vozačima sve češće spominju njihove prednosti.

Autor: Adis Nadarević

Klimatske promjene odavno nisu samo tema naučnih teorija i diskusija, nego njihovim učincima sve više i sami svjedočimo. Prema podacima evropskog programa Copernicus, prošli mjesec (april 2024.) bio je jedanaesti najtopliji mjesec zaredom od početka mjerenja.

Posebno je zanimljivo zapažanje kako su tokom posljednjih sedam mjeseci u Bosni i Hercegovini zabilježene temperature koje su u prosjeku bile preko tri Celzijusova stepena više u odnosu na prosječnu temperaturu od 1991. do 2020. godine. Ovo u praktičnom smislu znači da nismo vidjeli ništa što približno liči na zime koje pamtimo, i da su sve šanse kako nas slične zimske prilike očekuju i u narednim godinama.

Zbog toga sve više vozača propituje opravdanost trenutnih zakonskih propisa o obaveznoj upotrebi zimskih guma, dok se neki od njih okreću cjelogodišnjim pneumaticima kao praktičnijem i ekonomičnijem rješenju. Cjelogodišnje, svesezonske ili all-season gume kod nas do sad nisu bile naročito popularne, ali promjene klimatskih uslova tjeraju ljude da mijenjaju navike, pa se među vozačima sve češće spominju njihove prednosti.

Porast interesovanja i prodaje u BiH

Nije ostalo samo na riječima i interesovanju, nego trgovci gumama otvoreno kažu kako posljednjih godina prodaja cjelogodišnjih guma konstantno raste. U preduzeću Best Drive koje se bavi trgovinom pneumaticima kažu kako bilježe značajan porast interesa kupaca za ove gume, koje se do prije svega  godina gotovo nisu ni prodavale.

Sada ih stalno imaju na lageru, u sve većem broju modela i dimenzija. U ovoj trgovini kažu kako su one sasvim dobre za kupce koji nemaju neke ekstremne potrebe, odnosno one koji ne voze često duge relacije i one koji se ne moraju snalaziti u zahtjevnijim uslovima vožnje u planinama.

''Neke premium gume mogu zadovoljiti i takva očekivanja, ali ljudima koji prelaze manju kilometražu, koji nemaju te ekstremne potrebe ili kojima je to drugi automobil u porodici dobre cjelogodišnje gume mogu u potpunosti odgovoriti na ono što im je potrebno'', ističu u Best Driveu.

Ukazuju i na to da su cjelogodišnje gume prikladnije za područje Bosne nego za Hercegovinu, jer su svojim sastavom bliže zimskim nego ljetnim gumama. Zbog toga se u ljetnim mjesecima znatno više habaju nego ljetne gume, što im sigurno nije preporuka za korištenje na visokim hercegovačkim temperaturama.

Inače, još otkako je 1977. Goodyear na tržište izbacio prvu cjelogodišnju gumu prikladno nazvanu Tiempo – odnosno ''vrijeme'' – traju diskusije oko njihovih prednosti i nedostataka. Kao prednosti se obično navode korištenje mekše gumene smjese koja zadržava kvalitetne osobine u širem rasponu temperatura, efikasnija drenaža vode zahvaljujući lamelarnoj strukturi, manje troškove koje uzrokuje jedan set guma u odnosu na dva, te dobar utjecaj na potrošnju govora.

Za ili protiv?

Najčešće mane su im, prema mišljenjima i korisnika i stručnjaka, lošija efikasnost u vožnji po snijegu u odnosu na zimske gume, neadekvatna sigurnost pri zahtjevnijim uslovima i zahtjevnijem stilu vožnje, kao i veću cijenu. Međutim, argument o cijeni sam od sebe otpada jer današnje all-season gume nisu pretjerano skuplje od običnih, a povoljnije su i samim tim što se kupuje jedan a ne dva kompleta guma.

No, ovo sa sobom povlači i nešto kraći rok trajanja u odnosu na klasične zimske i ljetne gume, a preporučljivo ih je redovno rotirati kako bi se izbjeglo nesrazmjerno habanje guma na prednjoj i zadnjoj osovini.

''Ovu rotaciju bi trebalo vršiti na prelazu između sezona, inače ćete završiti sa očuvanim parom guma na jednoj i potpuno uništenim gumama na drugoj osovini'', upozoravaju iz Best Drivea.

Što se cijene svesezonskih guma tiče, u kompaniji Tamek&Son kažu kako su one u rangu između zimskih i ljetnih pneumatika, te kako bi se na osnovu formiranja cijena i povećanja ponude modela cjelogodišnjih guma moglo zaključiti da ih proizvođači čak i počinju preferirati u odnosu na one klasične. Ovome u prilog govori i činjenica kako sve više modela automobila, pogotovo onih SUV-klase poput Range Rovera, Peugeota 3008 i drugih, sa tvorničkih traka silazi opremljeno all-season gumama.

Neophodnost edukacije

I u ovoj trgovini gumama bilježe rast prodaje cjelogodišnjih pneumatika tokom zadnjih pet godina, ali ističu kako obavezno edukuju kupce o tome šta predstavlja koja vrsta guma.

''Većina ljudi misli da oznaka M+S označava cjelogodišnje gume, što nije tačno. Ova oznaka označava da ove gume imaju poboljšane karakteristike u uslovima vožnje po blatu, te po čvrstom ili otopljenom snijegu. Iako se može naći i na all-season gumama, znak M+S generalno ne garantuje da je guma namijenjena cjelogodišnjoj upotrebi. Edukacija je neophodna, jer u suprotnom dobijete gume koje se brzo potroše a ne donose nivo performansi i sigurnosti koji je potreban'', navode u firmi Tamek&Son.

Generalno, oni napominju kako all-season gume ne mogu parirati zimskima u zahtjevnim uslovima, na klizavici ili snježnoj uzbrdici. No, ukoliko se ceste dobro održavaju, ukoliko su pristojno očišćene i posute, nema razloga da se oklijeva sa kupovinom cjelogodišnjih pneumatika.

Uprkos svemu, odabir guma ostaje individualna stvar koja zavisi i od mjesta gdje živite, stila vožnje, vrste vozila i načina na koji se vozilo koristi. Ovo naglašava i Almir Cero, voditelj razvojnog i trening centra BIHAMK-a, koji podsjeća da guma za sve sezone mora zadovoljiti zahtjeve kretanja vozila i po suhoj i vreloj, kao i po hladnoj i vlažnoj podlozi, ne tako rijetko i sa snijegom i ledom. Teško je podjednako zadovoljiti sve te stavke i pri proizvodnji ovakvih guma proizvođači traže kompromis koji u konačnici može biti takav da podjednako zadovoljava kriterije i zimske i ljetne vožnje, ali može i ''naginjati'' na jednu od ove dvije strane.

Ni sve cjelogodišnje gume nisu iste

''Treba paziti i pri odabiru svesezonske gume, jer ni one nisu sve iste. Nemoguće je da ove gume istovremeno pariraju i zimskim i ljetnim jer taj kompromis mora ići na štetu barem jednog od kriterija. U svakom slučaju, nije svejedno gdje će se gume koristiti i potrebne su vam one koje svojim sastavom odgovaraju klimi u kojoj živite'', objašnjava voditelj našeg razvojnog i trening centra.

I on ističe različitost klimatskih uslova u našoj zemlji i naglašava kako se za naše podneblje u kojem su česti vremenski ekstremi ipak prije mogu preporučiti klasične zimske i ljetne gume. U testovima koje je ranije radio BIHAMK svesezonske gume su imale prosječne ocjene u svim kategorijama, ali ni u jednoj nisu pokazale izvrsnost. No, Cero ukazuje na navike i svijest vozača u našoj zemlji pa kaže da bez obzira na sve diskusije vrijedi pravilo da je nova guma najbolja guma.

''Nažalost, mi živimo u okolnostima u kojoj vozači ne vode puno računa o starosti guma, samo se gleda šara na njima. Ni zakon ne uzima druge kriterije osim šare, a guma vremenom gubi svoje performanse i svoje karakteristike. Nekad guma vizuelno izgleda savršeno ali su joj karakteristike nikakve, tako da bih apelovao na ljude da paze i na starost guma, naročito ako kupuju polovne gume, što je čest slučaj'', poručuje Cero. Dodaje kako je u svakom slučaju, prije kupovine cjelogodišnjih guma neophodno uzeti u obzir vremenske okolnosti u području u kojem živite, relacije koje najčešće vozite, kilometražu koju pravite, vrstu vozila i stil vožnje. Ako nijedan od ovih kriterija u sebi ne sadrži neke ekstreme, onda bi cjelogodišnje gume za vas mogle biti sasvim opravdano rješenje.

Tagovi
BIHAMK

Povezane novosti

Voda je benzin

Voda je benzin

Ovih dana se najavljuju velike vrućine, te je i u saobraćaju potrebna dodatna opreznost, ali i spremnost vozača i njegovih saputnika da u automobilu barem imaju koju flašu vode. Uz važnu napomenu: flaša vode uvijek mora biti u prtljažniku.

Opel koji je volio fudbal

Opel koji je volio fudbal

U Njemačkoj se igra Evropsko prvenstvo u fudbalu, a naš urednik donosi priču o njemačkom pank bendu koji je u starom Opel Rekordu C Coupe 1990. osvojio Italiju.

Gradilište pod konac

Gradilište pod konac

Radovi na dionici ceste između Sarajeva i Tuzle pokazali su da se može efikasno raditi na rekonstrukciji bez da se saobraćaj značajno ometa. Može se kad se hoće. I zna.

Možda bi vas zanimalo