Vinjete vs cestarine – šta je bolje?
Potaknut stajanjem u ljetnoj gužvi, naš saradnik se pita da li treba nabaviti ACC tag za beskontaktnu naplatu, kakva je praksa u Evropi te da li bi uvođenje vinjeta kod nas bilo preuranjeno, s obzirom na nedovoljno razvijenu mrežu autoputeva.
Lani smo dobili još oko sedam kilometara autoputa, kad je ono krajem oktobra tunel na Ivan Sedlu nekom zabavnom igrom sudbine otvorio čovjek imena Ivan Sedlar – kako bi se na ovdašnje jezike dalo prevesti njemačko ime Johann Sattler. Od tad, pa nadalje i ubuduće se od Sarajeva do Bradine stiže autoputem, po cijeni od tri i po marke po putničkom vozilu lakšem od tri i po tone. Dakle, bukvalno marka po toni za onog ko maksimalno iskoristi kapacitet vozila.
Čekati ili platiti
Cestarina je za petinu (20%) jeftinija onome ko koristi elektronsku naplatu i još uz to k'o gospodin prođe onom trakom sa strane bez zaustavljanja, gledajući pritom tehnološki nedorasle kromanjonce kako čekaju u redu za ručnu naplatu. Ali, brat-bratu onako odokativnim mjerenjem, na dvadeset auta u koloni za ručnu naplatu cestarine prođe jedno sa ACC tagom (AutoCeste Card) za beskontaktnu naplatu. Razlog za to je jednostavno u nepraktičnosti kupovine i instalacije ACC uređaja i visokoj cijeni koja u startu odbija vozače.
Za početak, cijena je neopravdano visoka i sa 39,00 KM je viša nego u Hrvatskoj (15 EUR, odnosno oko 29 KM) ili Srbiji (2,022 RSD ili oko 34 KM). Dakle, da bi se isplatila kupovina ovog uređaja koji donosi uštedu od 20% na cestarini, potrebno je potrošiti njegovu petostruku vrijednost, odnosno platiti cestarina u visini od 200 KM. Prosječan korisnik koji ne koristi autocestu na dnevnoj bazi sebi jednostavno ne može predočiti taj benefit i teško će se odvojiti od 39 KM koje će mu se isplatiti tek ako iz Sarajeva do Bradine i nazad ode trideset puta, ili ako šesnaest puta ode u Zenicu i vrati se.
Dalje, uređaje je moguće kupiti samo na naplatnim kućicama a možda i na drugim lokacijama, što je sa internetske stranice Autocesta FBiH skoro nemoguće saznati budući da za informisanje o kupovini i korištenju taga treba otvoriti tuce dokumenata u PDF formatu, odnosno iščitati količinu dokumenata kao za sjednicu kakvog općinskog vijeća. Zbog toga je većini ljudi dosta jednostavnije čekati u redovima na naplatnim kućicama nego se peglati sa nabavkom i instalacijom ACC taga koji će se isplatiti u nekoj maglovitoj budućnosti. Naravno, sve ovo bi se sa lakoćom izbjeglo da se Bosna i Hercegovina opredijelila za sistem vinjeta koji otklanja gužve, štedi vrijeme i energiju, smanjuje emisiju štetnih plinova a uz to je puno jeftiniji za korisnike. No, umjesto da se opredijele za bolji način koji se u zemljama središnje Europe poput Austrije i Švicarske pokazao kao najefikasniji, mi smo – kao i Hrvatska i Srbija – slijedili primjere zemalja koje su poznate po lošijoj produktivnosti i socijalnom zbrinjavanju u državnim preduzećima, poput Španije, Italije, Francuske i Grčke.
Zbog toga danas imamo najskuplje cestarine na kontinentu a autoceste dodatno plaćamo kroz cijenu goriva i registraciju vozila. Zanimljivo je uporediti koliko korištenje autocesta košta nas, a koliko građane država koje su odlučile ne koristiti javna preduzeća za uhljebljavanje i dio tereta izgradnje i održavanja autocesta preko vinjeta prebaciti sa vlastitog stanovništva na strane državljane u dolasku ili tranzitu.
Najjeftinije godišnje vinjete u našoj relativnoj blizini ima Rumunija. One koštaju oko 55 KM (138 leja = 54,67 KM) i upola su jeftinije od susjedne Bugarske gdje je godišnja vinjeta 55,6 eura, odnosno oko 108 KM. Najskuplja je Mađarska sa 49,190 HUF, odnosno 250 KM a odmah iza nje je Slovenija gdje godina dana neograničene vožnje po autocestama košta 230 KM (117,5 eura). Češka i Slovačka imaju onako dobrosusjedski izjednačene cijene godišnjih vinjeta za putnička vozila sa 62 (1,500 CZK) i 60 eura, što je oko 120 KM. S obzirom na životni standard u tim zemljama, nevjerovatno je da je u Austriji cijena godišnje vinjete 96,4 eura ili par maraka manje od 190 KM dok u Švicarskoj ona košta svega 40 CHF, odnosno par maraka više od 80 KM. Svi podaci su preuzeti sa zvaničnih stranica za online kupovinu vinjeta i lako se mogu provjeriti. E sad da uporedimo ovo sa naplatom cestarina u BiH, Hrvatskoj i Srbiji i vidimo šta se može dobiti za cijenu pojedine godišnje vinjete u drugim državama.
U raljama PDF-ova
Krenemo li od najjeftinije, rumunske godišnje vinjete, vidimo da za njenih 55 KM u BiH možete tačno pet puta otići iz Sarajeva do Lašve i nazad. U Srbiji za cijenu godišnje rumunske vinjete možete iz Novog Sada jednom otići do Pirota i vratiti se, a u Hrvatskoj za te novce možete otići jednom do Županje i nazad. Za jednu godišnju mađarsku vinjetu se čovjek može u BiH oko 12 puta provozati od Doboja do Bosanske Gradiške i nazad, u Srbiji isto toliko puta između Beograda i Ćuprije, a u Hrvatskoj od Zagreba do Ogulina.
Uzmemo li kao najrazumnije cijene godišnjih vinjeta one u Bugarskoj, Češkoj i Slovačkoj koje su 55-60 eura, i ako to preračunamo u razumljive distance na našim prostorima dobijemo da za ovaj novac Bosanac ili Hercegovac može tek desetak puta dobaciti iz Sarajeva do Zenice, vozač u Srbiji jedva pet puta dobaci iz Beograda do Ćuprije, dok naš susjed u Hrvatskoj za te pare ne može ni dva puta otići iz Zagreba do Zadra. Svi primjeri se odnose na put u oba smjera.
Tek kad se ovako predoči da za jednu češku godišnju vinjetu čovjek u Srbiji može voziti oko 1,600 km po autoputevima, a u BiH i Hrvatskoj niti 1,200 km, postaje jasno koliko je za građane sistem vinjeta povoljniji od tradicionalne ručne naplate. Čak i ako prihvatimo da bi za BiH uvođenje vinjeta možda bilo preuranjeno, s obzirom na još uvijek nedovoljno razvijenu mrežu autoputeva, teško je shvatiti kako se ljudi u Hrvatskoj mire sa tim da Austrijanci cijelu godinu dana neograničeno koriste svoje autoputeve po cijeni za koju bi u Hrvatskoj mogli tek dvaput otići iz Zagreba do Splita i nazad. Ali, šta da se radi… nama preostaje da triput plaćamo istu cestu, zaboravimo na vinjete i maštamo barem o danu kada se za kupovinu ACC taga neće morati probijati kroz hrpu PDF dokumenata.
Povezane novosti
Ti ćeš s njime da ideš na Jahorinu
Zimska sezona kreće, mnoge naše planine otvaraju svoja vrata za posjetioce, na stazama ima snijega, a dok se naš urednik vozio prema Jahorini, prisjetio se jedne pjesme nenadmašnog Zabranjenog pušenja.
Morrison u Mustangu: Tajna magične snage
Priča o nimalo običnom autu, Shelbyju GT 500, još manje običnom čovjeku, Jimu Morrisonu i neobičnoj, a kultnoj, pjesmi L.A. Woman, za koju je spot sniman baš u tom bijesnom Mustangu.
Revija sudara
Nadati se kada padne sljedeći snijeg da će učesnici u saobraćaju biti oprezniji, savjesniji i horniji za vožnju u zimskim uslovima. Tim prije jer ovi sudari za razliku od onih na modnoj pisti mogu biti tragični.