Autorski tekstovi

Tesla tone a Elon se češlja

Vijest sedmice u svijetu autoindustrije je zasigurno bila ona o padu vrijednosti dionica Tesle. Dionice ovog giganta u proizvodnji električnih automobila pale su za osam posto, te se tako i ukupna vrijednost kompanije srušila ispod jednog biliona dolara.

Autor: Adis Nadarević

Stranica Yahoo Finance navodi kako su veoma popularne dionice Tesle za četvrtinu jeftinije u odnosu na odgovarajući period prošle godine, a da su – nakon perioda oporavka – od dana inauguracije Donalda Trumpa potonule za 29 posto! Dakle, ova godina nije dobro počela za američkog proizvođača, a kao razlozi za brigu investitora navode se pad prodaje u Europi, političke kontroverze šefa kompanije Elona Muska, kao i rastući pritisak konkurencije koja Tesli parira sve boljim i pristupačnijim modelima.

U isto vrijeme, svi finansijski parametri su prilično ispod očekivanja, što onima koji bi uložili u Tesline dionice ne ulijeva nimalo optimizma kada je zarada u pitanju. Naime, kompanija je bilježila pristojan rast u vrijeme američkih predsjedničkih izbora – u decembru 2024. je vrijednost dionica iznosila po 480 dolara, što je bio rast od skoro 50% u odnosu na decembar 2023. godine. Početak ove godine je sasvim druga priča...

Europa okreće leđa Muskovim automobilima

Pad dionica Tesle dolazi istovremeno sa objavljivanjem podataka o prvim registracijama na europskom kontinentu koje su za ovog proizvođača donijele prilično razočarenje. Prema onome što je objavila Europska asocijacija proizvođača automobila, prodaja Teslinih vozila na Starom kontinentu pala je sa 18,161 vozila u januaru 2024. na svega 9,945 automobila u prvom mjesecu ove godine. Ovo predstavlja pad od 45 posto i smanjenje tržišnog udjela sa 1,8 na jedan posto, i to u vrijeme u kojem je prodaja električnih automobila porasla za jednu trećinu!

Na nekim ključnim tržištima je situacija još gora, pa je tako u Njemačkoj prodaja Muskovih automobila pala za 60 posto, a u Francuskoj 63 posto – skoro za dvije trećine manje. Da stvar bude gora po dioničare Tesle, pad prodaje se bilježi i u Aziji i u pacifičkom regionu, mada manje dramatičan nego u Europi.

Sve žešća konkurencija

Veliki dio uzroka posrtanja se može pripisati sve žešćoj konkurenciji, koju u prvom redu predstavljaju modeli Volkswagena, te kineskim električnim auto-tigrovima. Kineski BYD je na tržištu Velike Britanije već prestigao Teslu, a i europski proizvođači počinju nuditi vozila po pristupačnijim cijenama.

Osim toga, drugi proizvođači su korak ispred i u korištenju vještačke inteligencije koja povećava sigurnost i efikasnost, i sve to uz niže cijene kojima Tesla sve teže može parirati bez smanjenja svojih cijena i udara na profit kojeg očekuju dioničari. Sve ovo je crvena krpa u očima onih koji bi svoj novac uložili u Teslu i nadali se da će na taj način zaraditi.

Ruka gore – prodaja dole

Međutim, ono što ljude najviše zanima je pitanje – koliko je politički angažman Elona Muska nanio štete njegovom automobilskom brandu? Mjesecima se CEO Tesle ne odvaja od predsjednika Trumpa, te se čini kako svojim ranijim projektima više ne poklanja toliku pažnju.

Muska je Trump postavio na čelo Odjela za efikasnost vlade (DOGE) kako bi popravio finansije Sjedinjenih Država, ali moraju li zbog toga trpjeti finansije Tesle? Naravno, pogrešno bi bilo misliti kako je pad vrijednosti dionica Tesle posljedica Muskovog fokusa na druge stvari – prije će biti kako njegov provokativan i kontroverzan angažman kvari imidž njegovih automobila. Jer, prodaja je rapidno krenula prema dole nekako baš u trenutku kad je Muskova ruka na Trumpovoj inauguraciji poletjela prema gore, imitirajući nacističko salutiranje.

Nemoguće je ne vidjeti bar neku vezu između pada prodaje Tesle u Njemačkoj i Muskove otvorene podrške desnim ekstremistima iz Alternative za Njemačku (AfD). Kupci Tesle su obično obrazovaniji i bogatiji ljudi sa razvijenom sviješću za očuvanje okoliša, a takvi uglavnom glasaju za liberale ili zelene i sama pomisao da svoj novac daju nekome ko podržava AfD na njih djeluje kao šamar. U medijima se navodi da su mnogi od njih čak i prodali svoje Tesle ili otkazali automobile koje su naručili u znak protesta protiv politike u čijeg se glasnogovornika pretvorio Elon Musk.

Šta dalje?

Ekonomski analitičari su skeptični u pogledu Teslinih dionica, a šansu za povratak vide u napretku u autonomnoj vožnji i prilagođavanju zakona u toj oblasti u SAD. Osim toga ne potcjenjuju ni moć rastućeg tržišta električnih vozila da proguta sve što se kupcima ponudi, kao ni mogućnost nekog zaokreta u pristupu prodaji Teslinih vozila.

Međutim, ukoliko ekonomski i tehnološki načini spasavanja Tesle ne uspiju, biće jasno da je glavni uzrok problema za ovu kompaniju bio onaj ko ju je i stvorio. Elon Musk.

BIHAMK

Povezane novosti

Rat carinama: Mogu li se automobilima brojati krvna zrnca?

Rat carinama: Mogu li se automobilima brojati krvna zrnca?

Nakon što su SAD uvele carine Kanadi, pa ih povukle, pa uvele carine i drugim državama, pa i njih zamrznule, pa pojačale carine za Kinu, stručnjaci su pokušali izračunati koliko bi mogli koštati automobili u Americi ako na snazi ostanu povećane carine.

Žikina Mečka čačka nedjelju

Žikina Mečka čačka nedjelju

Žikin Mercedes bio je moćan auto. Njega su voljeli gastarbajteri i povratak u domovinu u jednoj takvoj Mečki bio je simbol da se uspjelo, sa sve popratnim manirima skorojevića i wannabe snobova, dok je Milan bio mirni lektor, s profesorskim Spačekom.

Mic po mic do Evrope

Mic po mic do Evrope

Kad se u državi kakva je naša bremenita političkim, sudskim, sigurnosnim i drugim ''opasnim'' pitanjima dogodi da vlast uradi ono što joj je posao, a njeni organi to prihvate jednoglasno, svaki put bi na Marindvoru trebalo organizirati vatromet.

Možda bi vas zanimalo