Autorski tekstovi

Šejtani iz Gornje Seoče opsjedaju New York

Kako je priča o jednom autu ujedinila duhove u New Yorku i džine u visočkoj nahiji te kakva je sličnost između Dana Aykroyda i Nisveta Džanke pročitajte u tekstu našeg urednika.

Autor: Amer Obradović

Januar je i nekako mi je merak pogledati neki film. Hejbet filmova je na mreži, od kablovske TV preko raznih platformi poput Netflixa ili streamova. Posebno volim filmove iz osamdesetih i nedavno naletim na kultnu komediju ''Istjerivači duhova''. Scenarij za ovu sjajnu priču su napisali Dan Aykroyd i Harold Ramis, koji, dakako, glume i glavne uloge, uz Billa Murraya i Sigourney Weaver. Priča je poznata, luckasti naučnici uz posebne džidže hvataju duhove po New Yorku, a voze se u Cadillac Miller-Meteoru iz 1959. godine, poznatijem kao Ecto-1. Dok sam gledao kako njujorški čudaci ganjaju duhove u ovom filmskom klasiku, meni je kroz glavu prošao tekst rahmetli Nisveta Džanke o istjerivanju džina u jednom visočkom selu. Džanko je bio neprevaziđen za upravo takvu vrstu priča. Pisao je minijature o ljudima i mjestima koje na svoj način mogu objasniti svu bjelosvjetsku filozofiju. Baš takav je tekst pod nazivom ''Opsjedanje Gornje Seoče''. Teško ga se danas može naći i na internetu, a Džanko ga je napisao za Dane prije više od dvadeset godina. Zajedno smo radili u toj kultnoj redakciji, a kad bi se dočepali Džankinih tekstova koje je friško napisao, prije objave u novinama, to bi bio ritual u kojem bi i nama samima u redakciji trebali Ghostbustersi.

Helem taj tekst o istjerivanju džina u selu Gornja Seoča, a čiji su akteri jedan Hamdo, četiri-pet hodža i mještani sela, a o čemu je danima pričala visočka nahija, započinje policijskim izvještajem, jer iako je napad džina u zoni odgovornosti hodža a ne policije, policija je ipak odlučila poslati patrolu. Šta ćeš, saznajemo u tekstu, svak može nagaziti na džinsko kolo, pa i Hamdo, beli, od kojeg su bile odustale sve čuvene hodže iz visočkog kraja, jer je bio pun džina k'o šipak, ali ga je neki hodža Arap spasio... ''Svjedoci koji su prisustvovali samom činu istjerivanja džina kažu da je prizor nezaboravan: Hamdo je ležao na ćilimu, a kad je hodža počeo učiti, iz Hamde su krenuli glasovi, dok mu je tijelo stalo lebdjeti u neprirodnom položaju. Tek je malo dodirivao tlo. Snimale su dvije kamere, a kamera koju je držao čovjek koji nije uza se imao zapis protiv džina, stalno se gasila. Čak je hodža Arap pričao sa džinima, pitao koji od njih gasi kameru. Sve vrijeme dok je trajalo istjerivanje, a trajalo je dva puna sata, sijalice su u džamiji treperile. Čak je jedna i prsla. Sam Hamdo se poslije, kad je došao sebi, ničega nije sjećao. Pitao je otkud on tu.

Istjerivanje džina je ukupno dva puta obavljeno i Hamdo je sada zdravo i veselo. Kažu da je hodža Arap iz njega istjerao sve džine, ali da mora još jednom doći da ih rastjera i oko kuće, gdje se sakupljaju'', napisao je legendarni Džanko. Kakav scenarij!

Da je Dan Aykroyd znao za ovu priču i Nisveta Džanku, nema sumnje da bi to bio jedan od nastavaka ''Istjerivača duhova'' i da bi do Visokog došao Cadillac Miller-Meteor. Ovaj model koji je u filmu nazvan Ecto-1 i s kojim se za džinima juri po New Yorku napravljen je ustvari od modela koji je korišten kao pogrebno vozilo i ambulantna kola. Samo auto je fora, zbog retro dizajna i veličine, sa džidžama: treperećim svjetlima, opremom na krovu koja je djelovala kao visokotehnološka paranormalna i kultnom sirenom. Kako je Aykroyd jednom ispričao auto je kupljen u vrlo lošem stanju, za nekih četiri-pet hiljada dolara. Zanimljivo je da su postojala dva Ecto-1 vozila, jedno za vanjske scene i drugo za unutarnje snimke. Osim toga, vozilo je dobilo i svoju inačicu u nastavku filma, nazvanu Ecto-1A, koja je imala dodatnu opremu i modernizirani dizajn, ali izvorni Ecto-1 ostao je fora za prave ljubitelje Ghostbustersa.

Dakako historija ovog modela Cadillaca počela je mnogo prije filma, a proizveden je u razdoblju kada su američki automobili simbolizirali luksuz i veličinu. Miller-Meteor bio je kombinacija limuzine i komercijalnog vozila, osmišljen za specifične funkcije poput prevoza pacijenata ili pokojnika. Kako bi tek dobrodošao Topalovićima iz čuvenih Maratonaca. Posebno prepoznatljiva je ostala sirena, koja zvuči kao mješavina zavijanja i mehaničkog signala, a koja je posebno dizajnirana kako bi pojačala osjećaj žurbe i nadnaravnog u filmu. Originalno vozilo iz filma je restaurirano 2019. godine za potrebe promocije filma Ghostbusters: Afterlife.

Dan Aykroyd je rođen u Otavi, u Kanadi, a naš Nisvet Džanko u Foči. Hiljade i hiljade kilometara udaljeni, ali to su frajeri s izbrušenim osjećajem za nadnaravno, a opet toliko ljudsko da ne može ljudskije biti. Rahmetli Džanko je pisao i za BIHAMK-ov magazin, iako sam nije bio vozač, a kolumna mu se zvala ''Suvozačologija''. Nema sumnje da sad ore nebeske njive u kakvom Cadillacu, da zbija šale s džinima i namiguje Hamdi iz Gornje Seoče.

BIHAMK

Povezane novosti

Ford Taunus: Eksponat u spavaćoj sobi

Ford Taunus: Eksponat u spavaćoj sobi

Priča našega saradnika o jednom ne tako prestižnom autu ali i o dobrim vremenima u Sarajevu s početka osamdesetih kad su nastajale pop i rok grupe koje su trebale naslijediti ono što su u sedamdesetim napravili Indexi i Bijelo dugme.

Kad kazaljke se poklope

Kad kazaljke se poklope

Odrastanje krajem osamdesetih podrazumijevalo je izlizane farmerke, starke na nogama, a oni najhrabriji su imitirali i Žerinu frizuru. Od svega toga, ostale su pjesme i kad se po prvi put u 2025. god. kazaljke poklope, sjetiti ćemo se hita Crvene jabuke.

Nova godina, stari problemi

Nova godina, stari problemi

Dolazi nova godina, ali sa starim problemima. Jedan od najvećih je depopulacija, a u najvećim problemima su opštine koje su formirane nakon Dejtona, jer su nastale bez ekonomske, infrastrukturne i institucionalne opravdanosti.

Možda bi vas zanimalo