Autorski tekstovi

„Ko te vozi kući?“ između The Cars i Prljavog kazališta

„Who's gonna drive you home tonight“, prije tačno četrdeset godina su u poznatom refrenu svoje pjesme „Drive“ pitali članovi bostonske new wave grupe „The Cars“.

Autor: Adis Nadarević

Iako vožnja sama po sebi nije tema pjesme koja se zove „Vožnja“ i izvodi je grupa koja se zove „Kola“, to je nije spriječilo da se uvuče među Billboardovih Top 100 pjesama posvećenih autima po izboru redakcije.

Četiri godine poslije ovog hita, na drugoj strani Atlantika, grupa „Prljavo kazalište“ je snimila pjesmu „Moj bijeli labude“ u kojoj pjevač Mladen Bodalec rezignirano kaže „I baš me briga ko te noćas vozi kući, briga me.“ Nije poznato da li je tada planetarni synth-rock hit grupe „The Cars“ bio inspiracija „Prljavcima“ za njihov stih, a razlika u stavovima u dvije pjesme je više nego očita.

Dok se Benjamin Orr pita „ko te noćas vozi kući“, to zvuči melanholično i gorko, sa notom žaljenja za propuštenom prilikom i bivšom dragom koju sada neko drugi vozi kući, Bodalecova poruka zvuči potpuno drugačije, mada je emocija očigledno ista. Za razliku od Orra koji sebi dopušta slabost čežnje i kajanja, u pjesmi „Prljavaca“ je neizbježna ona balkanska macho-tvrdoglavost, pa je svakom ko je sluša jasno da „baš me briga ko te noćas vozi kući“ znači apsolutno sve osim toga. Koliko god da Bodaleca „bilo briga“ jasno je da ispod toga njegovo „who's gonna drive you home tonight“ nosi buru emocija koju Orr u životu neće osjetiti, koliko god da su mu se spotovi vrtjeli po MTV-ju i na koliko god da je Billboardovih lista njegova pjesma završila.

Ono što je glavna zajednička nit ove dvije pjesme jeste osjećaj da je tu ipak stalo do nekoga, i nije bez razloga ovo pitanje u nazivu kampanje koju Bosanskohercegovački auto-moto klub (BiHAMK) pokreće uoči prazničnog perioda. U svojoj kampanji BiHAMK pita vozače „Ko te vozi kući?“ kao znak brige za sigurnost učesnika u saobraćaju u vrijeme kad je učestalost saobraćajnih nezgoda i nesreća najveća.

Možda ste to mogli i pretpostaviti, ali statistike potvrđuju da je decembar mjesec sa najviše saobraćajnih nesreća. Mjesec koji bi trebao biti najradosniji, najsvečaniji i najoptimističniji tako za veliki broj ljudi postaje mjesec tuge, štete i kajanja jer se čak 10,1% saobraćajnih nesreća dešava upravo u njemu. Na osnovu podataka od lani, desetina nesreća u saobraćaju otpada na decembar dok je ostalih 90% raspoređeno na preostalih jedanaest mjeseci!

Vodeći uzroci ovih nesreća jesu vožnja u alkoholiziranom stanju, vožnja nakon uzimanja opojnih supstanci, korištenje mobitela tokom vožnje, neprilagođena brzina ili vožnja ukoliko se osjećate umorni. Ovi faktori, u kombinaciji sa našom lošom infrastrukturom, često nedovoljnom signalizacijom, starim voznim parkom i prilično niskom saobraćajnom kulturom doprinosi da je smrtnost na cestama u Bosni i Hercegovini dosta iznad europskog prosjeka. Neke procjene kažu kako je broj smrtno stradalih u saobraćaju kod nas čak 80 posto veći u odnosu na EU i jasno je kako se nešto mora promijeniti.

Kaznena politika očito ne daje rezultate. Iako su se kaznene odredbe Zakona o osnovama bezbjednosti u saobraćaju više puta pooštravale, statistike vezane za udese i stradale u njima se nisu osjetno poboljšale. Ostaju nam preventivno djelovanje i podizanje nivoa saobraćajne kulture i odgovornosti za vlastite živote i živote svih onih koji nas okružuju.

Svaka peta saobraćajna nezgoda u Bosni i Hercegovini je uzrokovana vožnjom u alkoholiziranom stanju, svaka treća smrt na našim ulicama i cestama je povezana sa prebrzom vožnjom, a veliki broj udesa je uzrokovan ometanom vožnjom usljed korištenja mobilnih telefona ili drugih uređaja. Svega desetak posto nezgoda je uzrokovano objektivnim okolnostima – uzroci devet od deset njih su u ljudima. Za devedeset posto od 31,321 slučajeva nezgode, odnosno za oko 28,200 njih uzroci su alkohol, neprilagođena vožnja, umor i upotreba mobitela.

Dobre vijesti su da je iz ovog jasno kako je dovoljno samo malo volje pa da se ove brojke drastično smanje. Sve što je potrebno jeste ostaviti telefon na njegovom postolju za vrijeme vožnje, malo skinuti nogu s gasa, a u slučajevima alkoholiziranosti ili umora prepustiti volan nekome drugom – pozvati taksi ili nekog kome je stalo do vas. Bilo da je to neko ko se ozbiljno i brižno pita „who's gonna drive home you tonight“ ili neko ko ni sam sebi ne vjeruje kad kaže „baš me briga ko te noćas vozi kući.

BIHAMK

Povezane novosti

Vraćam se majci u Bosnu

Vraćam se majci u Bosnu

Moguće posljedice novog vala stečaja u Evropi mogu biti prekidi narudžbi iz BiH, povratak bauštelaca u domovinu i smanjen priliv deviznih doznaka što ih naši ljudi tamo zaposleni šalju rodbini.

Rast i propast

Rast i propast

Šta je važnije – ekonomski rast ili zaštita okoliša, pitanje je kojim su se bavili mnogi stručnjaci, a naš saradnik donosi priču o regionalnom pogledu na njega, kao i šta mi u BiH (ne) radimo...

Možda bi vas zanimalo