Osim autoceste na Koridoru 5c koja će biti žila kucavica saobraćaja u Bosni i Hercegovini, u narednim decenijama od izuzetno je značaja za sve stanovnike FBiH će biti izgradnja i rekonstrukcija novih i postojećih brzih cesta. Zato je od velikog značaja informacija iz Vlade FBiH da se paralelno s ulaganjima u autocestu A1 nastavi i sa projektima brzih cesta, pogotovo imajuću u vidu da autocesta neće prolaziti kroz cijelu FBiH. U ovom trenutku FBiH se fokusirala na pet putnih pravaca – brzih cesta na kojima se već radi ili će se uskoro raditi. Prema zvaničnim informacijama iz Javnog preduzeća Autoceste FBiH, to su brze ceste Bihać – Cazin – Velika Kladuša – granica sa Hrvatskom, Bihać – Ključ, Lašva – Travnik – Jajce, Prača – Goražde i Mostar – Široki Brijeg – granica s Hrvatskom.
O nekim od ovih dionica brzih cesta smo već pisali, odnosno pratili smo kako napreduju radovi. Prije svih to je bila dionica Prača – Goražde, dužine 18,5 kilometara s čuvenim tunelom Hranjen dužine 5,5 kilometara, pa Lašva – Travnik – Jajce, odnosno poddionica Lašva – Nević polje (lot 5, izlaz iz poslovne zone Vitez – Nević Polje), ali i Sarajevska zaobilaznica, od Vlakova do Mostarskog raskršća (lot3B).
Novi tender za tunel Hranjen
Najnovije informacije s terena nam govore da će krajem septembra biti raspisan tender za završetak probijanja tunela Hranjen u vrijednosti od 123 miliona KM bez PDV-a. Plan je da se ovaj novac nađe u prihodima Autocesta FBiH i u budžetu FBiH u naredne tri godine, što će između sebe precizirati Vlada FBiH i Autoceste. Najvažnije je to da je tenderska dokumentacija spremna i da uskoro slijedi objava tendera i izbor izvođača radova. Također, ovdje je završen i glavni projekat za otvoreni dio trase brze ceste Prača – Goražde u dužini od 13 kilometara, a blizu je i dobijanje urbanističke saglasnosti dok su imovinsko-pravni odnosi već riješeni za dio ceste od sjevernog portala tunela do Hrenovice, a od južnog portala do Goražda eksproprijacija zemljišta je u toku. Najvažniji efekat, osim poboljšanja sigurnosti saobraćaja, je smanjenje udaljenosti između Goražda i Sarajeva sa 95,6 na samo 56 kilometara.
Isto tako i ne manje bitna je i izgradnja brzih cesta kroz srednju Bosnu. Trenutno je u izgradnji LOT5 brze ceste Lašva – Nević polje (poddionica petlja Vitez izlaz iz poslovne zone – petlja Nević polje) u dužini od 4,8 kilometara koja čini samo manji dio cijele brze ceste Lašva – Nević polje u dužini od 24,3 kilometra. Na ovom projektu su uz Autoceste FBiH uključene i Ceste FBiH, a za sada su ugovoreni radovi u vrijednosti od 74,9 miliona KM. Za razliku od obične magistralne ceste, brza cesta Lašva – Nević polje će imati po dvije saobraćajne trake u oba smjera (voznu i preticajnu), pa, uz poziv vozačima da budu oprezni, ne treba posebno ni naglašavati koliko će buduće putovanje kroz srednju Bosnu biti brže i komotnije. Bilo bi dobro da znamo kada će cijeli projekat biti završen, ali te informacije još nema. Poznato je tek da bi radovi na pomenutoj poddionici mogli biti završeni do aprila naredne godine.
Vrlo bitno je da se konačno završi i Sarajevska zaobilaznica, odnosno LOT3B – spoj Vlakova s petljom Mostarsko raskršće na magistralnu cestu M-17/M-5 u dužini od svega 1,44 kilometra. Ovaj mali dio neizgrađene zaobilaznice je vrlo važan za spajanje nierangiranih cesta sa Koridorom 5c, naročito za one koji dolaze u Sarajevo iz pravca Kiseljaka, Rakovice, Pazarića i Hadžića. LOT3B kao i brza cesta ima po dvije saobraćajne trake u oba pravca, a njegova izgradnja košta 23,2 miliona KM s PDV-om. Finansiraju ga Autoceste FBiH iz svojih prihoda, a gradi sarajevska građevinska kompanija Euro-Asfalt.
Stari projekat
Zanimljivo je da je LOT3 Sarajevske zaobilaznice završen davne 2008. godine, a da je nakon preuzimanja projekta od Cesta FBiH izgradnja LOT-a 3B aktuelizirana deset godina poslije kada je zbog nemogućnosti rješavanja imovinsko-pravnih odnosa prvobitni projekat izmjenjen u zoni Mostarskog raskršća da bi konačno u decembru 2020. godine počela izgradnja na dijelu gdje projekat nije promijenjen. No, kako kod nas ništa ne ide jednostavno dozvole za neizmjenjeni dio projekta još nisu došle iz Kantona Sarajevo i Zavoda za izgradnju KS, pa su radovi na LOT-u 3B obustavljeni. Posljednja informacija je da su Autoceste FBiH pokrenule razgovore s lokalnim zajednicama, Općinom Ilidža i Kantonom Sarajevo čiji je cilj da se realizuju zahtjevi lokalne zajednice, ali i da Autoceste dobiju potrebne dozvole. Kad se i taj dio završi iz Autocesta FBiH su poručili da im je za finiš posla dovoljno još samo šest mjeseci. Ostali projekti brzih cesta kroz FBiH na zapadu i jugu zemlje su još u fazi planiranja.
Izgradnja brzih cesta kroz FBiH će itekako valjati privredi lokalnih zajednica i podići standard života lokalnog stanovništva. Zato je bitno da se svi nadležni prioritetno posvete pripremama i na vrijeme završe papirologiju kako na završetak ovih ceste ne bismo čekali predugo.
Povezane novosti
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.
Izabrana najbolja trasa poddionice Mostar jug – Tunel Kvanj
Ova poddionica počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini mostarskog aerodroma Ortiješ i predstavlja sjecište autoceste s postojećim magistralnim putem M6-1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara.