Članak top banner 970x90
Savjeti

Pet savjeta za kontrolu i pripremu vozila za godišnji odmor

Godišnji odmori su u punom jeku i savjetujemo šta da prekontrolišete na vozilu prije nego se otisnete na daleki put. Dosta toga možete obaviti sami bez posjeta servisu.

Autor: BIHAMK

Sezona godišnjih odmora u punom je jeku, a s tim povezane pripreme za putovanja često su stresne za vlasnike vozila i vozače. Prije dugog putovanja vrijedi posjetiti autoservis i provjeriti je li automobil u potpunosti ispravan. Iskusniji vozači mogu i sami obaviti neke provjere. Predlažemo na šta obratiti pažnju. 

Ljeto je posebno zahtjevno razdoblje za vozila. Automobili često moraju preći stotine kilometara cestama u različitim uslovima - od lokalnih cesta do autocesta, pa do prašnjavih dionica pod radovima, stajanjima u kolonama itd. Svima nam je sve ovo jako poznato, zar ne? 

Zato, važno je da je automobil u najboljem stanju prije kretanja na put. Isplati se izvršiti pregled u radionici, ali dio održavanja možete obaviti i sami. Evo na šta bi dobro bilo obratiti pažnju, a vjerujemo da većina vozača ovo često praktikuje. 

 

Provjerite tekućine u automobilu – Motorno ulje, kočionu tekućinu, rashladnu tekućinu, ali i tekućinu za brisače 

Motorno ulje prvo prekontrolišite. Komad krpice i kontrola nivoa na metalnoj ili plastičnoj šipci vrlo je jednostavna. Šipke su obično tanke i znaju se deformisati i na kraju pući, pa savjetujemo da budete pažljivi sa izvlačenjem, a pogovoto vraćanjem iste u uski kanal. Provjerite i boju ulja. Na benzincima je to lakše uraditi, nego na dizelima. Ako ste nesigurni, potražite savjet mehaničara. 

Redovna provjera tekućina ulazi u onu fazu održavanja automobila u dobrom stanju i dobroj kondiciji. Ovo je posebno korisno odraditi kada idete na dugo putovanje. Visoke vanjske temperature ljeti više opterećuju kočioni sistem. Kada tekućina dostigne previsoku temperaturu, vozač se susreće s problemima s nepravilnim kočenjem, što može biti opasno na cesti. 

Rashladna tekućina neophodna je za pravilan rad rashladnog sistema, a time i za rad motora. Njen nedostatak može dovesti do pregrijavanja motora ili oštećenja klima uređaja. Takvi popravci mogu biti vrlo skupi, stoga se isplati redovno provjeravati nivo ove tekućine, te je redovno mijenjati i dopunjavati. To takođe možete i sami uraditi, bez posjete servisu ili lokalnoj radionici. 

Na kraju, dospite adekvatnu tekućinu za brisače. Na otvorenim dionicama, pogotovo gdje se brže vozi, sićušne bube i komarci u trenu mogu prekriti vjetrobran. Brisači bez adekvatne tekućine samo razmrljaju vidno polje vozača i može doći do problema i ugrožavanja sigurnosti. To se posebno odnosi u vožnji po noći.   

Servis klima uređaja je jako bitan 

Svaki mehaničar će vam savjetovati da klima uređaj treba pregledati barem jednom godišnje. Jedna od važnijih, ali ne najvažnijih faza servisa je zamjena filtera kabine gdje se skupljaju sve nečistoće. Filter koji dobro funkciniše čisti zrak u automobilu, a to povećava udobnost vožnje. S druge strane, prirodno je da se tokom rada automobila pojave kvarovi na klimatizacijskom sistemu. Procjenjuje se da se dešavaju na nivou od 5-10% godišnje. Redovni servis vam omogućuje da izbjegnete situaciju u kojoj će vam klima prestati s radom. To posebno vrijedi kada su temperature previsoke – tada klima uređaj ne ispunjava svoju osnovnu ulogu. Zato je posjeta servisu prije dugog putovanja važna. 

Kod novijih modela automobila kompresor klime konstantno je ''nakačen'' na rad motora i vožnja s ''praznim'' klima uređajem prijeti zastojem kompresora i nepotrebnim troškovima. 

Tokom pregleda, osim zamjene filtera, mehaničari pažljivo provjeravaju nepropusnost sistema, a po potrebi i dopunjuju nivo freona. Zapamtite, novija vozila koriste različite tipove freona i svaki servis koji se bavi dopunom i servisiranjem ne može servisirati vaš klima uređaj. Raspitajte se ranije, da imate vremena otići u adekvatan servis. 

Provjerite rasvjetu vozila 

Važan element koji određuje sigurnost vozila je rasvjeta vozila. Stoga, s ovim treba uvijek oprezan i trebate provjeriti sistem ne samo prije polaska na dugo putovanje. Nije u svim modelima vozila lako sami zamijeniti sijalicu, stoga je bolje da to učinite u radionici, a neki to brzo i praktično obave na benzinskoj pumpi (gdje je moguće). No, gdje god je to moguće, vrijedi imati u prtljažniju i set osnovnih sijalica. Takvi setovi se prodaju na velikom broju mjesta koji nužno ne prodaju samo auto dijelove i oprememu, te ćete ih lako naći i na pumpama i većim trgovačkim centrima. Takođe, ako nemate odvojeno, kupite set sijalica koji uključuje i osigurače. Može vam dobro doći kad se najmanje nadate. 

Ne zaboravite gume 

Vozač ne treba zaboraviti provjeriti stanje guma prije dužeg putovanja. To je najbolje učiniti kod vulkanizera, ali ovaj mini zahvat većina vozača obavlja u svojoj režiji, bar dio vezan s vizuelnim pregledom i pritiskom. Tokom pregleda guma, treba provjeriti tri elementa: pritisak, dubinu gaznog sloja, te poravnanje i ravnotežu točkova. Također je važno provjeriti stanje guma zbog mogućnosti pucanja ili krivljenja. Osim toga, stručnjaci preporučuju provjeru stanja guma svakih 5.000 km, u skladu s preporučenom praksom. 

Važno je da pritisak u gumama treba provjeravati kada su gume hladne, inače bi se očitanje manometra moglo pokazati netačnim. Pravilan pritisak u gumama smanjuje potrošnju goriva i produžava vijek trajanja guma. S druge strane, ispravna dubina profila u ljetnim gumama ne smije biti manja od 1,6 mm (kod zimskih je to 4 mm). Vožnja na gumama s plićim profilom nije samo opasna, već je i protuzakonita. 

Dobra vidljivost i dobra preglednost 

I na kraju, naizgled mala, ali ipak očita i također bitna stvar za svakog vozača. Sjetimo se osigurati dobru preglednost ceste. Ako brisači više ne skupljaju dobro vodu, onda ih treba zamijeniti, također imajući na umu (ako postoji) i brisač stražnjeg stakla. Također, današnji automobili koriste uglavnom praktične mehnizme i zamjena je više nego jednostavna. To možete uraditi sami, uključujući i kupovinu univerzalnih metlica. 

Ono što se vozačima također podvlači u pripremi vozila, dobro bi bilo da nam ništa ne zaklanja pogled na cestu. Stoga, ako imate snop mirisnih jelkica, igračaka i drugih visećih predmeta – maknite to! Vrlo važno, stražnju policu ostavite praznom, ne kvarite sebi preglednost i praćenje saobraćaja iza vas, jer je i to sastavni dio sigurnosti. 

BIHAMK

Povezane novosti

Zimska oprema od 1. aprila/travnja više nije obavezna

Zimska oprema od 1. aprila/travnja više nije obavezna

Podsjećamo vozače da od 1. aprila/travnja 2024. godine nije obavezno posjedovanje zimske opreme na motornim vozilima u Bosni i Hercegovini, a u skladu sa Pravilnikom o saobraćaju u zimskim uslovima (Službeni glasnik BiH, broj 83/20).

Zašto nam se magle stakla automobila i kako to spriječiti?

Zašto nam se magle stakla automobila i kako to spriječiti?

Zamagljeno vjetrobransko staklo smanjuje vidljivost tokom vožnje, a samim tim i našu sigurnost u saobraćaju. Sa ovim problemom se suočavamo i ljeti i zimi, a posebno kada su padavine. Međutim, postoje neke metode koje umanjuju i sprječavaju ovaj problem.

Možda bi vas zanimalo