Dolazi zima, a s njom i zagađenje zraka s kojim najviše kuburi glavni grad Bosne i Hercegovine. Nažalost, iz godine u godinu ponavljaju se vijesti da je Sarajevo bilo najzagađeniji grad na svijetu. To nas nije mimoišlo prošle, a neće sigurno ni ove zime. Dvanaestog februara ove godine s indeksom zagađenosti 190 Sarajevo je bilo najzagađeniji grad na svijetu. Iza nas su ostali gradovi u Bangladešu, Indiji, Hrvatskoj, Sjevernoj Makedoniji... Nešto malo bolje, ali i dalje itekako loše bilo je i 7. januara ove godine kada smo s indeksom 154. bili najzagađeniji grad u regionu, ali ne i u svijetu jer su nam tu ''titulu'' oduzeli Lahore i New Delhi.
Ništa bolje nije bilo ni prethodnih godina. Sarajevo je već godinama u zimskom periodu jedan od najzagađenijih gradova na svijetu.
Ovaj sarajevski problem nije nerješiv. Zna mu se i uzrok, a to nije samo geografski položaj i ta kotlina u kojoj se nekada osjećamo kao u pretis loncu. Najveći uzročnik zagađanja zraka u Sarajevu je 46.000 ložišta na drvo i ugalj, a kako je krenulo s cijenom gasa biće tih ložišta u budućnosti i više. Na ovo već godinama ukazuju stručnjaci za kvalitet zraka, gasnu privredu, aktivisti, novinari... I svi se slažu u jednom – samo povećanje broj korisnika gasa može utjecati na kvalitet zraka u Sarajevu. Uostalom, zbog toga je još osamdesetih godina prošlog vijeka Sarajevo krenulo s gasifikacijom koja je dala rezultat. No, tih godina po sarajevskim ulicama kretalo se mnogo manje automobila nego danas, ali se manje i ložilo. Danas imamo daleko veći broj registrovanih automobila od kojih mnogi i dalje ispunjavaju niske Euro norme.
Cijene idu u nebo
Jedan od paradoksa je i to da u Sarajevu danas imamo mnogo veći broj gasnih priključaka nego prije rata, ali je cijena gasa uticala na pad potrošnje. Na čak 10.000 gasnih priključaka u Sarajevu uopšte nije registrovana potrošnja, što znači da ih građani nisu koristili zbog visoke cijene ovog energenta. Na 10.000 priključaka je registrovana potrošnja tek za kuhanje i toplu vodu. Dakle, ne i za grijanje. Tek nešto oko 50.000 potrošača je u stvarnoj funkciji korisnika gasa. Drugim riječima iz godine u godinu raste broj korisnika gasa, ali i njegova potrošnja za šta su krive vlasti koje nisu našle model pomoću kojeg bi se građanima omogućilo da ovaj najčišći energent koriste više i po nižoj cijeni. A za to postoji prostor ukoliko bi se pogledale ulazne cijene gasa i one koje dođu do krajnjih korisnika.
Prije rata broj korisnika gasa je bio 15.000, a danas 70.000. Međutim, ta velika razlika u broju korisnika se nije odrazila na povećanje potrošnje gasa koja je danas neznatno veća od prijeratne, a potencijal za potrošnju iznosi oko 200 miliona kubnih metara samo u Sarajevu s postojećim priključcima.
Drugi najveći uzrok onečišćenja zraka u Sarajevu su motorna vozila, a ima ih zaista previše (162.560 u cijelom Kantonu u 2022. godini). Broj motornih vozila u Kantonu Sarajevo je u 2022. godini u odnosu na 2021. porastao za oko 2,6 posto, odnosno bilo ih je više za oko 4.000 u odnosu na raniji period. Vlada Kantona Sarajevo je u prvim danima novembra usvojila Plan interventnih mjera u slučaju prekomjerne zagađenosti zraka u glavnom gradu BiH u kojima je navedeno da će se tokom epizode ''Upozorenje'' ograničiti kretanje vozila s Euro normom 2 i manje, a tokom epizode ''Uzbuna'' će biti zabranjeno kretanje i vozilima Euro normom 3 i manje. Jedna od novosti je i da se ukida epizoda ''Pripravnost'', ali i da su sniženi pragovi za proglašenje epizoda za PM 10 čestice, tako da će ''Upozorenje'' umjesto na 150 µ/m3 proglašavati na 90 µ/m3, a ''Uzbuna'' umjesto na 300 µ/m3 na 200 µ/m3.
Iskustvo nas uči…
Ovaj novi Plan pripremilo je Ministarstvo komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS u saradnji s Uredom Svjetske banke u BiH i preporuke stranog konsultanta, a nakon analize do sada preduzimanih mjera i poređenja s iskustvima drugih gradova Evrope i šire koji imaju slična iskustva kao i mi.
Ne znamo koliko tačno u Kantonu Sarajevo ima vozila na koja se odnose ove tri Euro norme koje će povremeno biti isključivane iz saobraćaja, ali ako je to kao na nivou Bosne i Hercegovine onda će mnoga vozila tokom ove zime povremeno morati ostati parkirana. Prema posljednjim podacima nešto više od 30 posto ukupno registrovanih vozila u BiH su s normama 1, 2 i 3. Najmanje je onih s normom Euro 1 (oko 1,88 posto), pa onih s normom Euro 2 (4,66), a najviše onih s normom Euro 3 (oko 24,65 posto). Možda je ova struktura I malo povoljnija u Sarajevu u odnosu na ostatak zemlje, ali i dalje je jasno da ni u Sarajevu, a ni u BiH ogromna većina građana nema novca za automobile na električni pogon čija je upotreba najprihvatljivija po kvalitet zraka.
Do tada, nabavite gas-maske...
Povezane novosti

Izgradnje brze ceste kroz Krajinu počinje na proljeće 2026.
Prije tri godine procjene su bile da bi izgradnja 47 kilometara brze ceste kroz USK trebala koštati oko 500 miliona eura.

Za dvije poddionice autoceste u FBiH na Koridoru 5c 100 miliona eura
Vlada FBiH je prilikom davanja saglasnosti kojom su prihvaćeni grantovi zaključila da će odluke o njihovoj realizaciji provesti nadležna ministarstva finansija i prometa i komunikacija, te Javno preduzeće Autoceste FBiH.

Tender za izgradnju ceste Foča – Šćepan Polje će biti raspisan narednih dana
Poznato je da će gradnja dionice od 12,5 kilometara biti finansirana međunarodnim kreditom. Ova cesta, iako predstavlja međunarodnu vezu, u očajnom je stanju i makadamom se iz BiH ulazi u Crnu Goru.