Na Koridoru 5c građevinske mašine ne miruju ni ovog proljeća. U toku je izgradnja dvije izuzetno važne dionice autoceste A1 između Zenice i Doboja. Jedna od njih je Putnikovo brdo – Medakovo koja se nalazi u FBiH u dužini od 8,5 kilometara, a druga je u RS-u – od Rudanke do tunela Putnikovo brdo 2 u dužini od 5,6 kilometara.
Dionicu Putnikovo brdo – Medakovo gradi sarajevska građevinske kompanija Euro-Asfalt uz pomoć desetak podizvođača. Informacije koje dolaze s terena o ovoj dionici koja prolazi kroz tri općine (Usora, Doboj jug i Tešanj) govore da se trenutno gradi šest mostova, ''cut-cover'' tunel, pet potputnjaka, jedan natputnjak, sedam hidrotehničkih objekata, dvije petlje i jedno čeono naplatno mjesto. Ovoj dionici itekako se raduju i privrednici s područja općine Tešanj, što je u jednoj izjava nedavno potvrdio i predsjednik Udruženja privrednika Tešnja ''Biznis centar'' Safet Mešić naglašavajući važnost cestovnog povezivanja sjevera i juga naše zemlje.
Ugovor potpisan 2022.
Ugovor o izgradnji ove dionice autoceste potpisan je u novembru 2022. godine u vrijednosti od 167 miliona eura s PDV-om i rokom od 24 mjeseca. To praktično znači da bi njena izgradnja trebala biti završena do kraja ove godine. Novac je osigurala Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), a dio finansiranja je osiguran i iz bespovratnih sredstava Evropske unije u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).
Osim izgradnje dionice planirana je i regulacija rijeke Usore u dužini koja je potrebna za izvođenje neophodnih radova, a regulaciju će proći i rijeka Tešanjka. Osim toga, biće izmještena postojeća magistralna cesta M-4 koja je, također, duga 8,5 kilometara, a pred izvođačima radova je i rekonstrukcija lokalnih cesta u ovom dijelu BiH.
U neposrednoj blizini ove dionice ''gužva'' je na još jednoj dionici autoceste A1 koja prolazi kroz Republiku Srpsku. Na dionici od Rudanke do tunela Putnikovo brdo 2 trenutno se izvode radovi koji uključuju izgradnju mosta preko rijeke Bosne u dužini od 328 metara, dva tunela s dvije cijevi ukupne dužine oko dva kilometra i vijadukt dužine oko 250 metara. Marko Salapura, šef gradilišta ove dionice prije nekoliko dana je rekao da je riječ o izuzetno komplikovanim radovima, jer je dionica gotovo kompletno usječena u brda, dok je polovina trase u mostovima, vijaduktima i tunelima. Čak 250 radnika se stalno nalazi na terenu, a na izgradnji tunela se radi u tri smjene kako bi se stigli rokovi. Dnevno se iskopa sedam metara tunela.
Salapura je potom objasnio svu složenost posla: ''Geologija je vrlo nepovoljna, čak mogu reći loša, jer radimo s materijalima koji nemaju koheziju i čvrstinu. Puno je vode i svaki metar tunela je priča za sebe. Trudimo se da predvidimo situaciju, radimo istražne bušotine i dodatna ispitivanja, ali problemi nam se dešavaju u hodu, gotovo svakodnevno'', kazao je Salapura.
Tuneli na ovoj dionici autoceste se grade po novoj austrijskoj metodi koja podrazumijeva stepenasto iskopavanje, odnosno skidanje sloja po sloja tunela.
Građevinci ističu da im je najteži prvi iskop koji je, zapravo, i najveći, jer podrazumijeva učvršćivanje tunela kako bi se spriječilo njegovo urušavanje. Radove otežavaju voda i blato koji su velika prepreka i mehanizaciji, a kamoli samim radnicima koji moraju izaći iz bagera da obave svoj dio posla.
Tunel prolazi kroz dva entiteta
Iz Javnog preduzeća Autoputevi RS koje je investitor su rekli da se projekat finansira novcem EBRD-a u vrijednosti od 150 miliona eura, kao i grantom EU iz WBIF-a od 38,5 miliona eura. Zaključno s martom na ovoj dionici završeno je 75 posto nasipa, 60 posto iskopa, dok je na mostu Kostajnica urađeno 84 posto posla.
Zanimljivo je da se većina tunela Putnikovo brdo 2 koji će biti dug oko 700 metara nalazi u jednom entitetu (RS) i to oko 580 metara, a manji dio od oko 120 metara je već na teritoriji drugog entiteta (FBiH). S toga su još u oktobru 2020. godine Javno preduzeće autoceste FBiH i Javno preduzeće Autoputevi RS potpisali sporazum o izbjegavanju dvostrukih procedura i preklapanju ugovora sa izvođačima radova, što je zapravo jedna lijepa priča o saradnji dva entitetska preduzeća na izgradnji objekta koji će služiti svim građanima Bosne i Hercegovine, kao i drugim korisnicima naše glavne autoceste. Tako je i novac EBRD-a razdijeljen: FBiH je za svoj dio tunela od nekih 17 posto dobila 60 miliona eura, a RS-u je za veći dio tunela od oko 83 posto pripalo oko 150 miliona eura.
Sve dionice autoceste od Zenice do Doboja bi, kako su naveli iz JP Autoceste FBiH trebale biti izgrađene do 2026. godine.
Povezane novosti
Sarajevo na korak do ''pametnog saobraćaja''
Iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo su saopćili da se na 37 raskrsnica sukcesivno izvode različite grupe radova, te da će 163 raskrsnice imati adaptivno upravljanje saobraćajem.
Napravljen bitan korak ka izgradnji dionice autoceste Počitelj – Stolac
Riječ je o prvoj dionici Jadransko-jonske autoceste koja će se graditi u BiH i četvrtini ukupne autoceste koja bi u konačnici kroz našu zemlju trebala biti duga 102,6 kilometara i išla bi do granice s Crnom Gorom.
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.