2024. počinje gradnja mosta preko Tare na putu Foča – Šćepan Polje
''Ovo je za nas vrlo važan projekat čijom će se realizacijom riješiti višedecenijski problem neuslovnog postojećeg mosta koji povezuje dvije države i koji je dio međunarodne prometnice Podgorica – Sarajevo'', rekao je crnogorski ministar Filip Radulović.
Prije nekoliko dana u Sarajevu su se vlasti Crne Gore i Bosne i Hercegovine (po ko zna koji put) dogovorili da krenu s izgradnjom međudržavnog mosta preko rijeke Tare i pristupnih saobraćajnica koje će povezati dvije zemlje.
Bosanskohercegovački ministar prometa i komunikacija Edin Forto je sa svojim crnogorskim kolegom ministrom prometa i pomorstva Filipom Radulovićem dogovorio da gradnja mosta preko Tare počne tokom naredne godine.
''Nedugo zatim počet ćemo s gradnjom pristupnih cesta s obje strane granice. Započinjemo nešto što je osmišljeno još davne 1983. godine. Krajnje je vrijeme'', odlučno je izjavio ministar Forto.
U ovom optimizmu Forti se pridružio kolega Radulović: ''Ovo je za nas vrlo važan projekat čijom će se realizacijom riješiti višedecenijski problem neuslovnog postojećeg mosta koji povezuje dvije države i koji je dio međunarodne prometnice Podgorica – Sarajevo.''
Optimizam bez pokrića?
Jesu li dvojica ministara kao i njihovi prethodnici bili optimisti bez pokrića uvjerit ćemo se vrlo brzo jer nas od početka Nove godine dijeli svega nekoliko sedmica, a od početka nove građevinske sezone tek nekoliko mjeseci. Da li će obećanje o izgradnji nove saobraćajnice i mosta biti ispunjeno ili će ovo biti samo još jedno druženje resornih ministara s puno lijepih želja i pozdrava? To je veliko pitanje. Možda će zaista dogodine mašine izaći na gradilište. Ako već ne vjerujemo regionalnim političarima možda nadu dodatno hrani izjava direktora Svjetske banke za Crnu Goru i BiH Christophera Sheldona koji je rekao kako se nada će realizacija dogovorenih projekata zaista početi na ljeto naredne godine.
Ministar Forto je rekao da je nešto dogovoreno, a nešto i potpisano. Koliko je bilo vidljivo iz izjava sudionika ovog sastanka novca za most preko Tare ima, ali će tek dogodine krenuti proces zaduživanja za izgradnju pristupnih cesta na obje strane granice. Zato su posljednjem sastanku prisustvovali i predstavnici Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) koja je glavni finansijer svih infrastrukturnih projekata u našoj zemlji, ali i u regionu. S obzirom na to da dionica ceste Foča – Šćepan Polje prolazi kroz bh. entitet RS sastanku je prisustvovao i resorni entitetski ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović koji je, također, rekao da se nada kako će gradnja krenuti što prije i da se vrijeme više neće gubiti na sastančenja. Ovo je Čubrilović rekao s razlogom. Ne samo da je obnova ceste Foča – Šćepan Polje zamišljena još prije ravno 40 godina nego su na njoj još u vrijeme Socijalističke Republike BiH neki objekti izgrađeni, ali je rat sve zaustavio. Danas ovu cestu mnogi s pravom izbjegavaju jer je u katastrofalnom stanju iako je i takva kakva je najbliži kopneni put između Sarajeva i Podgorice s udaljaljenošću od 230 kilometara.
Zanimljivo je da je još u proljeće 2017. godine završen projekat za magistralni put Foča – Šćepan Polje u vrijednosti od 79 miliona eura. Projekat je završen dvije godine nakon što su na ovom putu u nesreći Centrotransovog autobusa poginule tri mlade djevojke – Marijana Medojević i Amina Abdić iz Podgorice i Dragana Cerovina s Pala, a povrijeđeno još 13 osoba od kojih dvoje teško. Autobus koji je vozio na relaciji Pale – Herceg Novi je sletio u provaliju na cesti Foča – Šćepan Polje. Javnost koja je tada bila šokirana ovom strašnom nesrećom tražila je da se ova cesta čim prije obnovi jer je očito takva kakva jeste najviše kumovala ovoj tragediji. Prema projektu koji je tada predstavljen zamišljeno je da se prvih 5,5 kilometara spomenute ceste, do mjesta Kopilovi, rekonstruiše, a da ostatak ceste od 15-ak kilometara, do granice s Crnom Gorom ide novom trasom sve do novog mosta na rijeci Tari. Rekonstrukcija i izgradnja ove ceste će biti vrlo zahtjevna jer se na njoj nalazi veliki broj klizišta. Predviđena je gradnja 15 mostova od kojih 14 vijadukta ukupne dužine dva kilometra i osam kilometara potpornih zidova.
Još jednom ''dogodine''
Treća traka ceste bi bila izgrađena na nešto manje od dva kilometra ceste. Još 2017. godine načelnik Opštine Foča Radislav Mašić je rekao da ga ohrabruje ''činjenica'' da je ''put Foča – Šćepan Polje jedan od prioritetnih infrastrukturnih projekata Vlade RS''. Pitanje je šta bi bilo da ovaj put nije tako visoko na listi prioriteta bh. entiteta RS, odnosno kada bi bio izgrađen, ako se ovako ''brzo gradi''. Godinu i po nakon predstavljanja projekta, pred kraj 2018. godine iz Ministarstva saobraćaja i veza RS su rekli da bi gradnja 20,2 kilometra ceste kroz BiH i 25,4 kroz Crnu Goru trebala početi naredne godine. Dakle, 2019. godine. Naravno da gradnja nije počela ni te godine, ali su zato prije dvije godine na Brdu kod Kranja tadašnji resorni ministri prometa i komunikacija BiH i Crne Gore Vojin Mitrović i Mladen Bojanić potpisali sporazum o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Tare i priključnih cesta čija je gradnja trebala početi do kraja 2021. godine.
Koliko je još sastanaka, dogovora i sporazuma potrebno da se konačno krene s realizacijom projekta ne znamo, ali je činjenica da je već odavno krajnje vrijeme da se krene s gradnjom ceste kojom godišnje (s glavom u torbi) putuje više od 30.000 turista. Vlasti BiH i Crne Gore su u prethodnih nekoliko godina prešli put od ''zaključili smo'', preko ''odlučili smo'' do ''dogovorili smo se''. Pa da vidimo. Valjda će konačno nešto i uraditi.
Povezane novosti
Vlada FBiH raspetljava željeznički Gordijev čvor?
Koplja se i dalje lome oko obnove željezničke pruge, a u svemu je na površinu isplivala nedovoljna koordiniranost između glavnih aktera – Željeznica FBiH i Vlade FBiH.
Jesenja bajka na Zelengori
Kako je put do Kladopoljskog jezera, nekropole stećaka na Čengića bari i dalje ka Masnoj bari, spojio čuvenog irskog književnika i legendarnog američkog režisera, pročitajte u putopisu našeg urednika sa Zelengore.
Izabrana najbolja trasa poddionice Mostar jug – Tunel Kvanj
Ova poddionica počinje petljom Mostar jug koja se nalazi u blizini mostarskog aerodroma Ortiješ i predstavlja sjecište autoceste s postojećim magistralnim putem M6-1 povezujući autocestu s južnim dijelom Mostara.