INTERVJU: Ismir Omeragić, Brand Manager Škoda BiH
Škoda se etablirala kao najprodavanija marka u BiH, svako peto prodato novo vozilo praktično je jedan od Škodinih modela. O položaju ove marke nekad, danas i onome šta je čeka u bližoj budućnosti razgovarali smo sa prvim čovjekom brenda u BiH.
Škoda se smatra domaćim brendom. Povezanost sa Volkswagenom, te dobar dio vremena u kojem su se Škoda vozila montirala u TAS-ovoj tvornici po principu najjednostavnije SKD montaže, učinili su Škodu jako bliskom ovdašnjim kupcima budući da uz provjerenu VW tehniku nudi najbolji omjer uloženo-dobiveno. S tim u vezi, Škoda se etablirala kao najprodavanija marka u BiH sa isporukom od skoro 50.000 vozila od 1996. do danas, odnosno svako peto prodato novo vozilo praktično je jedan od Škodinih modela. Međutim, promjena pravila na tržištu, trend elektrifikacije, ekonomska kriza i dugi rokovi isporuke poprilično su izmijenili sliku o tržištu novih automobila u BiH, ali je i u takvoj postavci Škoda uspjela zadržati lidersku poziciju.
BIHAMK MAGAZIN: Nakon još jedne teške godine, Škoda je ipak uspjela uspostaviti tržišni balans i završiti ponovo kao lider na skromnom bh. tržištu. Kako ste uspjeli savladati prepreke i izaći kao tržišni pobjednici i šta su bili najveći izazovi za vas i vaš tim?
OMERAGIĆ: Iza nas je zaista jako teška godina za automobilsku branšu, a Škoda je čak naziva najtežom u historiji poslovanja kompanije. Jedan smo od najviše pogođenih brendova kada govorimo o kašnjenjem s isporukama vozila kupcima, a konačni izlazak iz krize se nažalost još uvijek ne nazire u 2023. Prosječni rokovi isporuke kreću se od šest mjeseci pa sve do 18 mjeseci za najteže slučajeve poput modela Octavia. Škoda je, međutim, u BiH zahvaljujući određenim vanrednim nabavkama većih flota vozila u posljednjem kvartalu 2022. godine uspjela značajno popraviti rezultat i vratiti dio izgubljenog tržišnog udjela. Prvu poziciju Škoda nikada nije izgubila, još od 1996. od kako je marka prisutna na BiH tržištu. Dakle, više od dvije i pol decenije vladavine u segmentu novih vozila sa tržišnim udjelom od 20% u prosjeku. Može se reći da je time svako peto prodato novo vozilo u BiH jedan od Škodinih modela.
BIHAMK MAGAZIN: Možemo li povući paralelu između recesije od prije 15 godina i aktuelne krize? S jedne strane, polovni automobili su jako poskupili zbog nedostatka novih, a novi su takođe postali teže dostupni s druge strane. Nedostatak čipova je toliko usporio proizvodnju da su neki od njih postali predmet s jako dugim rokom isporuke. Koliko su kriza s pandemijom i rat u Ukrajini iznova promijenili navike kupaca?
OMERAGIĆ: Recesija 2008. je za nas predstavljala ''lakšu'' vrstu krize. Imali smo vozila, ali nije bilo potražnje i svi smo u branši zapravo tražili načine kako kupce potaknuti na kupovinu, rješavali smo se velikih zaliha vozila itd. Ali načelno je postojao način kako da se prevaziđu ti problemi.
Krize kakvim svjedočimo u novije doba, a krenule su s pandemijom, nastavile se lančanim nizom kriza poput rata u Ukrajini, time izazvanom energetskom krizom, lockdownima u Kini koje su onesposobile petinu svjetskih transporta roba, što je sve u konačnici kulminiralo jednom spiralom inflacija i najava recesije nekad u 2023. Nadamo se da ćemo bar recesiju, ukoliko zaista nastupi, doživjeti u blažem obliku, naravno ne samo radi prodaje novih automobila već općeg poslovnog ambijenta.
Posljedica navedenog u automobilskoj branši je velika potražnja na koju proizvođač ne može odgovoriti dovoljnim kapacitetima u proizvodnji i to ugrožava kompletnu distributersku organizaciju. Posebno se to odnosi na ovlaštene partnere koji svoju egzistenciju baziraju na biznisu s novim automobilima, a u prethodnim godinama uložili su milionske iznose u ovaj posao. Pratimo i trendove s rabljenim vozilima iako nam to kao kompaniji nije primarni fokus i jasno je da se i tu radi o značajnom rastu cijena što je dovelo do pada uvoza i rabljenih, određenim problemima koji uvoznici imaju s uvoznom dokumentacijom (dokazivanje preferencijalnog porijekla), depozitima koji se moraju obezbijediti za uvoz itd. Tom trendu rasta cijena rabljenih vozila se za sada ne nazire kraj.
BIHAMK MAGAZIN: Šta je sa isporukom rezervnih dijelova? Da li je postprodaja ugrožena više ili manje od samih automobila?
OMERAGIĆ: Postprodaja je znatno manje afektirana. Postoji i tu određeni rast cijena koji nije zaobišao praktično nijednu robu ili uslugu u svijetu, te povremeni izazovi s logistikom u smislu transporta dijelova. No ipak, snažna organizacija kakva stoji iza marke Škoda sa mrežom ovlaštenih Škoda partnera širom BiH, te isporukama dijelova tri do četiri puta sedmično stavljaju nas značajno ispred ostalih organizacija u smislu brze reakcije, dostupnosti i kvalitete servisa.
BIHAMK MAGAZIN: Koji tip finansiranja dominira među vašim kupcima i da li se kod bh. kupaca više mijenja svijest o klasičnom posjedovanju vozila?
OMERAGIĆ: Svijest kupaca se već prilagođava općim trendovima i tu govorimo primarno o sve većem učešću lizinga u ukupnom portfelju finansijskih proizvoda i usluga. Prije 15-tak godina dominirali su klasični krediti kod komercijalnih banaka, dok danas govorimo većinski o finansijskom lizingu, te sve više o operativnom lizingu koji je posebno zanimljiv pravnim licima. Ali da samo još uvijek ispod prosjeka EU i da još uvijek prosječni Bosanac i Hercegovac preferira posjedovati vozila umjesto da ga iznajmljuje, taj argument svakako stoji.
BIHAMK MAGAZIN: Koliko Škodina mreža broji ovlaštenih partnera, ima li novih zainteresovanih stranaka koje bi zastupale najprodavaniji bh. brand i kako će mreža izgledati u budućnosti?
OMERAGIĆ: Trenutno Škoda mreža broji 14 ovlaštenih partnera, od čega 2 isključivo servisna partnera dok su preostalih 12 tzv. FFD (Full function dealers), odnosno ovlašteni partneri koji pokrivaju čitav spektar usluga prodaje i postprodaje. Zastupljeni smo u većini BiH gradova sa prosječnom međusobnom udaljenosti od 30 minuta do maksimalno 2 sata.
Novih aplikanata je uvijek bilo tokom višedecenijskog poslovanja, a postoji aplikacijski proces sa standardima proizvođača koje je potrebno zadovoljiti za pristupanje mreži ovlaštenih Škoda partnera. Naravno, treba biti svjestan i neophodnih investicija u zemljište, objekte, uposlenike i njihovu edukaciju, opremu, licence, finansiranje zaliha i sve ono što nosi ova tehnološki napredna ali i prilično kompleksna branša.
BIHAMK MAGAZIN: Kretanje Škode u budućnosti će se zasnivati na električnim s jedne i SUV vozilima s druge strane. Šta nam to nosi bliska budućnost kada su ovi segmenti u pitanju i šta u skorije vrijeme možemo od ovih automobila vidjeti na našem tržištu?
OMERAGIĆ: Kompletnoj auto branši predstoje veliki izazovi koje donosi EU7 emisijska norma od 2026. godine kao i izmjene ECE regulativa zbog kojih vozila iz godine u godinu moraju zadovoljavati sve strožije norme s aspekta sigurnosti. To se posebno odnosi na Evropske brendove gdje je Škoda u samom centru dešavanja. Sa proizvođačem Škoda Auto smo već usaglasili srednjoročni plan poslovanja do 2030 godine koji uključuje postojeću paletu vozila s agregatima na unutrašnje sagorijevanje, kao i paralelno razvijanu paletu električnih vozila od kojih će prvi biti model Enyaq, zatim nesto manji elektricni SUV Elroq, praćeni manjim gradskim električnim vozilima. Portfelj EV-a se zaokružuje velikim električni SUV-em sa sedam sjedišta. Na polju vozila s motorima na unutarnje sagorijevanje, očekuju nas veliki noviteti već naredne godine sa potpuno novim modelima Kodiaq i Superb koje će se nuditi i u PHEV izvedbama, te facelift modela Octavia.
BIHAMK MAGAZIN: S obzirom da su Octavia i Fabia dugogodišnji besteseleri bh. tržišta i nevjerovatno koliko dugo ovi ''klasični'' modeli uspijevaju odolijevati trendu SUV vozila, u kojem strateškom smjeru ćete zasnivati plasman ovih modela u budućnosti?
OMERAGIĆ: Škodin fokus u BiH će biti usmjeren na SUV, jer je taj segment čak i u BiH s proteklom 2022. godinom već prešao prag od 50% ukupne prodaje novih vozila u BiH. Međutim, sve dok su u ponudi manja i kompakt vozila poput Fabie, Scale i Kamiqa, ti segmenti neće biti zanemareni. Razlog zašto se tako dugo održavaju kao lideri segmenata uključujući naravno i Octaviju kao daleko najprodavaniji model u BiH, jesu klasične prednosti većine Škoda modela. Prvenstveno tu ističemo vrijednost koja se dobije za uloženi novac, dugoročno čuvanje visokih ostataka vrijednosti što je kupcima bitno kod preprodaje, ekonomičnost, pristupačni i kvalitetni servisi, praktičnost i ''pametna'' funkcionalnost Škoda modela usklađeni sa Simply clever filozofijom marke.
BIHAMK MAGAZIN: Vidjeli smo na primjeru Fabije da se može i bez dizela, iako su neki od modela postigli uspjeh upravo s dizelskim motorima. Čak su i postignuti neki od rekorda s milionskom kilometražom. Može li bh. tržište lako prihvatiti tranziciju sa fosilnih goriva na baterijska vozila i šta radite po tom pitanju kako bi zadovoljili obje strane i zadržali kupce u bliskoj budućnosti kada dio game, umjesto termičkog, dobije električni motor i kabl za punjenje u prtljažniku?
OMERAGIĆ: Interesantno je to da bi Škoda trebala do daljnjeg zadržati u ponudi i dizel modele koji će zadovoljavati stroge EU7 norme, što će svakako obradovati ljubitelje ovih motora, uz napomenu da će dizel biti dostupan samo u većim segmentima počevši od modela Octavia. Dizeli, međutim, nemaju budućnost u manjim segmentima gdje su već odavno i izbačeni iz ponude. Što se tiče čisto baterijskih električnih vozila (BEV) radimo paralelno na lobiranju za poboljšanje infrastrukturnih pretpostavki, ali i finansijskih poticaja. Upravo je zaslugom udruženja ovlaštenih uvoznika i distributera postignuto mnogo na tom planu, pa kao rezultat imamo i privremene mjere snižavanja ili ukidanja carina na hibridne i električne modele, a i poticaji za kupovinu vozila su dobrim dijelom rezultat kontinuiranog lobiranja iz branše.
BIHAMK MAGAZIN: Sa koliko trenutno BiH raspolaže punjača za električna vozila i u kojem pravcu se kreće tržište ovih vozila? Vidjeli smo da su prodajne brojke za prošlu godinu ostale i dalje minorne, ali točak evolucije ne smije stati, a upravo je Porsche kao uvoznik jedan od glavnih pokretača tržišta novih električnih automobila. Istovremeno, BiH još ne nudi gamu električnih vozila koja su u ponudi u EU, tržište je poprilično oskudno i jako neuređeno, sama infrastruktura deficitarna, a kupci još nespremni za tranziciju.
OMERAGIĆ: Još 2017. godine su nam kolege iz Norveške pojasnili da se čak i u njihovoj državi, koja slovi za svjetskog lidera na polju elektrifikacije putničkog automobilskog sektora, ništa značajnije nije desilo na polju masovne elektrifikacije putničkog saobraćaja, dok se nije uključila država u punom kapacitetu u taj segment (finansijski poticaji poput ukidanja PDV-a na nabavku BEV vozila, ukidanje putarine i korištenja trajekta, dodatni poreski benefiti za kompanijska vozila, besplatno korištenje punjača, besplatna parking mjesta itd.). Ako je jednom društvu stalo da taj segment zaživi, takav pristup je neophodan i on predstavlja inicijalnu kapislu elektrifikacije.
Okviri za funkcionisanje transporta i komunikacija postavljaju se isključivo na državnom nivou, pa je stoga potrebno: urediti zakonodavni okvir, napraviti plan razvoja infrastrukture kao što naprimjer imate njemački Masterplan vlade da do 2030 godine poveća broj punjača za električna vozila na jedan milion istih, razviti minimalno srednjoročni plan poticaja itd. Za poticaje ili subvencije se mogu koristiti i EU fondovi. Kasnije bi se ti poticaji postepeno ukidali, ali u počecima je bitno da postoje kako bi se desila navedena tranzicija putničkog automobilskog sektora ka električnim.
Porsche Bosna i Hercegovina je na tom polju pionir i možemo sa sigurnošću tvrditi najveći pokretač trenutno u BiH u smjeru kreiranja ambijenta za veći udio električnih vozila u putničkom saobraćaju. Dovoljan je podatak da je skoro 50% trenutno instaliranih punjača u Bosni Hercegovini instaliran ili direktno od nas ili naših ovlaštenih partnera svih marki VW grupacije. Ono na čemu se treba raditi jeste mreža javno dostupnih punjača manje snage po gradovima sa pripadajućim parking mjestom uz opciju billinga (naplate).
BIHAMK MAGAZIN: Šta stoji iza Škodine investicije od 5,6 milijardi eura u elektrifikaciju i dodatnih 700 miliona eura u digitalizaciju. Od 2030. Škoda bi trebala proizvodit samo vozila s nultom emisijom. Šta će to značiti za bh. tržište u praksi, kakve to modele Škode i koji oblik poslovanja možemo očekivati, s obzirom da pričamo o značajnim promjenama u kratkom periodu manjem od jedne decenije?
OMERAGIĆ: Škoda će ostati aktivna u segmentu motora s unutarnjim sagorijevanjem minimalno do 2032. prema trenutnom planu, ali je VW koncern zauzeo kurs ka CO2 neutralnosti do 2050. U tom smislu će svi brendovi prema vlastitim planovima i raspoloživom modelskom portfelju postepeno prelaziti na alternativne tehnologije. Pomenute investicije govore jednostavno u prilog tome koliko je marka ozbiljno posvećena paralelnom razvoju i ulaganju u segment električnih i takođe, još neko vrijeme, i Plug in hibridnih modela kako bi se kupcima ponudila što šira paleta vozila i brend pravovremeno pripremio na potpunu tranziciju ka električnim vozilima.
BIHAMK MAGAZIN: Koje novosti i koje novitete u ovoj godini možemo očekivati od Škode? Da li ćete energiju usmjeriti na električni Enyaq koji je predstavljen još na jesen 2022. ili ćete balansirati i dalje sa postojećom gamom i laganim uvođenjem EV modela ili pak s EV treba preći u galop?
OMERAGIĆ: Galopirajućeg prelaska na električna vozila neće biti, jer to jednostavno nije način kako automobilski sektor funkcioniše, a ne postoji ni ekonomska opravdanost za brzi prelazak.
Električni model Enyaq bilježi odlične prodajne rezultate u Evropi, a planiramo ga ponuditi u BiH do kraja 2023. godine jer je trenutno fokus proizvođača na EU tržištima kako bi se izbjegle ogromne kazne koje prijete proizvođačima ukoliko ne usklade ukupni karbonski otisak modelske game sa zahtjevima koji proizilaze iz tzv. zelenih agendi. U tome im uprvo pomažu električna vozila, pa stoga i kasne na tržišta izvan EU.
Takođe ćemo nastojati u drugoj polovini 2023. godine pokazati BiH tržištu premijerno i jedan konceptni model Škode. Radi se o budućoj električnoj perjanici marke sa sedam sjedišta trenutnog naziva Vision 7S, čiji se dizajn temelji na novom dizajnerskom pravcu Škode nazvanom Modern Solid. On utjelovljuje novu filozofiju i brend imidž Škode i jako nas interesuje utisak BiH javnosti o budućem izgledu Škoda modela.
Povezane novosti
Škoda PIA Sarajevo: Naš tim je u 2023. prodao 625 vozila
Škoda Porsche Inter auto Sarajevo važi za jednog od najdugovječnijih Škodinih partnera u BiH. Pored toga, njihov prodajni tim pravi čuda na tržištu, s obzirom na to da skoro 30 posto od Škodine ukupne prodaje u BiH upravo realizuje ovaj tim.
Filip Mitrović: Ne treba nam mobilnost za milionere nego mobilnost za milione
Naš saradnik je razgovarao s jednim od najvećih stručnjaka za elektromobilnost u regiji: o tome kakva je budućnost električnih automobila, jesu li subvencije rješenje, o zabludama s baterijama, te o tome šta se isplati, za naš Magazin govori Filip Mitrović
Damir Višošević, direktor kompanije Toyota BH: Napravili smo historijski prodajni rezultat u BiH u ovoj godini
Prije bh. premijere nove Toyote C-HR, razgovarali smo sa prvim čovjekom Toyote u BiH Damirom Višoševićem. Pročitajte detaljno o prodajnim uspjesima, 10-godišnjoj garanciji, budućim novitetima, a i planovima Toyote u bliskoj budućnosti.