ZIMSKA OPREMA: Odgovori na izgovore
Od prije dvije godine u Bosni i Hercegovini je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme na motornim vozilima od 1. novembra pa do 1. aprila. Navike se teško mijenjaju, a uz to vozači raznim izgovorima odgađaju prelazak sa ljetnih na zimske gume.
Naš suradnik je pokušao odgovoriti na najčešće postavljana pitanja u vezi korištenja zimske opreme i najčešće izgovore za njeno nekorištenje, a odgovore donosimo u nastavku:
P: Otkad se to zimska oprema mora koristiti od prvog novembra, kad je vazda bilo od petnaestog?
O: Za one koji su prošlih par godina vjerovatno proveli ispod kamena, već treću godinu u nizu u Bosni i Hercegovini važi odredba po kojoj je početak perioda obaveznog posjedovanja i korištenja zimske opreme za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije) pomjeren sa petnaestog na prvi novembar.
P: Molim vas lijepo, gdje ste vi pročitali da se početak perioda obaveznog posjedovanja i korištenja zimske opreme pomjeri na prvi novembar?
O: Obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme detaljno je opisano u Pravilniku o prometu u zimskim uvjetima koji se može naći u Službenom glasniku BiH, broj 83/20. Nije naročito zanimljivo štivo i nema slika ali daje korisne informacije.
P: Ja stvarno ne znam, eto kome je i zašto palo na pamet da se zimske gume stavljaju baš od prvog novembra?
O: Pravilnik o prometu u zimskim uvjetima donosi Ministarstvo komunikacija i prometa BiH u saradnji sa organima nadležnim za unutrašnje poslove. Možda se nekad čini da vlasti donose odluke bacajući kockice, ali u ovom slučaju je riječ o usklađivanju sa većim brojem država u kojima je zimska oprema obavezna od 1. novembra poput Austrije ili Češke.
P: Sva ova nova pravila se nama nameću pod utjecajem određenih sila, je li tako?
O: Jeste. U ovom konkretnom slučaju riječ je o sili trenja klizanja i centripetalnoj sili.
P: U dosta zemalja se ljetnje gume mijenjaju tek kada se temperatura spusti do određenog stepena na termometru, zašto i ja ne bih tako?
O: Da, u nekim dijelovima svijeta je – naprimjer – pravilo da se zimske gume postavljaju kada sedam dana uzastopno temperatura padne ispod sedam stepeni Celzija, ali mi živimo u zemlji u kojoj se gume ne mijenjaju kad se temperatura spusti na sedam stepeni nego kad se datum na kalendaru popne na prvi novembar i ponašajmo se u skladu s tim.
P: Evo u Hrvatskoj i Crnoj Gori vrijede drugačija pravila – u Hrvatskoj je zimska oprema obavezna tek od 15. novembra, dok u Crnoj Gori zimske gume moraju biti na autu tek u zimskim uvjetima vožnje.
O: Da, pravila u regiji su po ovom pitanju dosta neujednačena i slobodni ste u ove zemlje putovati i sa ljetnim pneumaticima. Koristimo priliku da napomenemo kako BiHAMK već u članskom paketu START nudi pomoć na cesti i u susjednim zemljama.
P: Kako izbjeći nenormalne gužve kod vulkanizera početkom novembra?
O: Sudeći po iskustvima u protekle dvije godine, pokazalo se kako je najbolji način za izbjeći gužve početkom novembra montaža zimskih guma krajem oktobra.
P: Svima je jasno da su nametnuli ovu obavezu korištenja zimske opreme samo da bi kažnjavali narod, zar ima neko kome to nije jasno?
O: Vjerovatno postoji mnogo onih koji dijele ovo mišljenje, ali ljude koji obavezu povećane brige za sigurnost u saobraćaju kako sebe tako i drugih vidi kao kaznu teško da bilo ko može kazniti ičim gorim.
P: Kako provjeriti da li je šara na gumi dublja od četiri milimetra?
O: Najpoznatiji je trik sa kovanicom od 2 KM – ako je stavite u dubinu šare i ne vidite onaj njen zlatnožuti obruč onda je šara sasvim sigurno dovoljno duboka da zadovolji zakonski minimum. Ukoliko vidite skoro cijeli obruč onda ste ili vozač Formule 1 ili vozač kojem je potrebno oduzeti vozačku dozvolu.
P: Zašto tačka smrzavanja rashladne tekućine u automobilu treba biti između -25 i -30 °C? Da li se dopuštaju i vrijednosti bliže nuli?
O: Da, samo se nemojte previše udaljavati od Neuma.
P: Da li se stvarno mora koristiti zimska tekućina za pranje vjetrobrana ili možemo natočiti i ljetnju? Šta se može desiti?
O: Ako na jako niskim temperaturama ostavite u sistemu ljetnu tečnost za pranje vjetrobrana štrcaljke će vam izbacivati prekrasne pahulje u boji tekućine koju koristite. Sad ozbiljno, može doći do ozbiljnog oštećenja sistema za pranje vjetrobrana i oštećenja pripadajuće električne pumpe. Ozbiljno, natočite zimsko sredstvo i ne igrajte se sa ovim.
P: Da li je baš neophodno mijenjati ulje u motoru svake godine?
O: Ovo zavisi od vrste motora. Za motore sa unutrašnjim sagorijevanjem se preporučuje zamjena motornog ulja svake godine, dok za električne automobile ovaj period može biti i duži.
P: Da li se zimi isplati biti član BiHAMKA?
O: Da, vjerovatno i više nego u ostalim godišnjim dobima.
Povezane novosti

Hrana bez mana
Zdrava hrana je uvjet za zdrav život baš kao i čist zrak, nezagađena voda i tlo. O tome pojedinačno ili organizirano svako mora da vodi računa. Nažalost u praksi je to drugačije.

Žuti Porsche za Roberta Redforda
Ako bi neko auto trebalo simbolizirati Redforda, to mora biti Porsche. Jer je to bio pravi laf koji je znao put kojim je trebalo ići. Brz, precizan i neuhvatljiv. Plemenito divlji bio je Žuti. Pobjegao je u planine Utaha i pronašao novi svijet.

DR Automobiles: Talijanski doktori za ''Kineze''
Poznato je da je Italija dom mnogih malih proizvođača automobila, ali tu je uglavnom riječ o markama koje su rijetkost i koje ni na Apeninima ne viđate svaki dan. Nasuprot tome, auti nama nepoznatih brandova su skoro na svakom ćošku .