Poznati automobili 9: Herbie ide u Tiranu
Glumci, režija, scenarij, pa specijalni efekti i sva ostala čudesa igraju veliku ulogu u historiji filma i televizije. Ali ponekad su automobili sjajno birani skoro kao i filmske zvijezde, poput VW Bube Herbie, na koju je naš urednik naletio u Tirani.
Tirana je dugo za nas bila nepoznat grad. Nepoznata nam je bila i čitava Albanija. Predrasude i predodžbe o toj državi su bili bunkeri, diktatura Envera Xohe, bijele kapice, rigidni komunizam, more bez turista i zemlja koja je decenijama bila otok za sebe. Možda je to najbolje opisano u filmu "Karaula", kada JNA komandant pogranične karaule, kojeg briljantno igra Emir Hadžihafizbegović, negdje na Prokletijama motiviše svoje vojnike tako što stereotipno priča o Albancima koji se stalno nešto "grupišu", pa će da provale u susjednu Jugoslaviju. Tek se malo više znalo o drugačijoj Albaniji kada su u bivšu ex Jugu došle knjige Ismaela Kadarea – kada se pročita knjiga "General mrtve armije", postaje jasno koliko je to slojevita zemlja i njen narod.
Helem, bio sam nekoliko puta u Albaniji, u Tirani, na moru u okolini Drača, u industrijskom Elbasanu, s druge strane Ohridskog jezera, pa sve do grada Korča, blizu granice sa Grčkom, a ovih dana me put ponovo odveo u njen glavni grad. Tirana se fascinantnom brzinom mijenja i meni na prvu to nije onaj grad u kojem sam bio prije sedam-osam godina. Transformaciju Tirane je započeo njen nekadašnji gradonačelnik Edi Rama, danas premijer. Rama je likovnjak, umjetnik, košarkaš i vispreni političar koji svojom harizmom, duhom i darom da opčini pričom umije "preveslati" i one političke lidere koji predstavljaju puno veće zemlje, pa je tako jedne prilike na pitanje nekadašnje njemačke premijerke Angele Merkel – šta će Albanija donijeti Evropskoj uniji – odgovorio, da mu djeca uče njemački i da nikada ne lažu na tom jeziku, ali isto tako da se samo smiju na – albanskom... Kažem, bio sam na jednom skupu gdje se pojavio u trenerci, koju je pokrio lanenim sakoom, i patikama, govorio je o ozbiljnim temama, ali njegova vještina stand up govora malo vuče na Jerryja Seinfelda i ima prirodnu inteligenciju, kliker što bi se reklo, da svaku diskusiju okrene na svoj mlin i to u stilu: u šali, pa privali...
Hodajući Raminom Tiranom, mnogi govore grad sa najboljim noćnim životom, u jednoj od ulica sa mnogim kafićima i popularnim lounge barovima, vidio sam repliku kultne VW Bube Herbie, iz istoimenog holivudskog filma. Ovaj Beetlele je dugo bio glavni junak iznimno popularnih Disneyjevih filmova, a prvi je snimljen 1968. godine, a slijedili su "Herbie ponovno vozi", dok je jedan od najpopularnijih "Herbie ide u Monte Carlo". Ovaj serijal je zaradio brdo para i doprinio da Buba postane statusni simbol, uostalom ona je jedan od najbolje prodavanih automobila na svijetu. Herbie, dakako, nije bio obični, nego auto koji glumi, priča, svađa se, ima emocije i ponekad vozi na svoju ruku. Nešto kao preteča umjetne inteligencije. Ima mnogo poznatih Buba, ali Herbie je najpoznatija – bezvremenska i ona koja je dobila kultni status širom svijeta.
Ta replika Herbiea, na čijem zadnjem staklu je ugrađen LCD sa stalnim projekcijama filmova o njemu, u kojem auto sa legendarnim brojem 53 priča, zaljubljuje se, lovi negativce i pobjeđuje u trkama, u tiranskoj ulici posmatra kako pored nje prolaze bijesna kola nove generacije kojim je džaba i stotine konjskih snaga u odnosu na Herbijev briljantni um. Baš jedan takav auto, sa Herbijevim umom, bi i trebao da se iz Bosne i Hercegovine, recimo od Sarajeva, dovezete do Tirane. Jer valja proći kroz gudure Šćepan Polja i brojne druge cestovne izazove koji nisu kompatibilni sa 21. vijekom. Realno od Sarajeva do Tirane je manje od 400 kilometara (manje nego do Zagreba), a treba najmanje sedam sati vožnje. Toliko treba i do Drača i dalje niz obalu gdje odmor u zadnje vrijeme provode brojni Bosanci i Hercegovci. Ne tako davno nepoznata i strana zemlja postaje pravi turistički bum i ako prođete ulicom Mustafa Matohiti, pored čuvene Piramide koja nekad bila komunistički znamen, a danas jedan od najrazvijenijih tehnoloških habova na Balkanu, vidjet ćete parkiranu Bubu sa brojem 53. Onu koja se zna i nasmijati, i to na albanskom, kako je to Edi Rama poručio Merkelci.
Povezane novosti
![AMPELMANN: Čikica sa semafora koji je postao jedinstveni simbol Berlina](https://magazin.bihamk.ba/assets/photos/article/medium/1719828586-ampelmann-cikica-sa-semafora-koji-je-postao-jedinstveni-simbol-berlina.jpg?v1719833403)
AMPELMANN: Čikica sa semafora koji je postao jedinstveni simbol Berlina
Za mnoge turiste, berlinski Semaforko je privlačan kao Brandenburška kapija ili Berlinski zid, pa je i čest motiv na fotografijama i razglednicama. Tako su čikice s berlinskih semafora izišle iz njih i postale zaštitni znak grada, čineći njegov identitet.
![Bečka kafana u podnožju Mont Everesta](https://magazin.bihamk.ba/assets/photos/article/medium/1719232305-becka-kafana-u-podnozju-mont-everesta.jpg?v1719232367)
Bečka kafana u podnožju Mont Everesta
Globalna ekonomija se drastično mijenja sva tržišta, pa i Bosnu i Hercegovinu polako počinje zapljuskivati talas uvoza jeftine radne snage iz inostranstva. Već je zapljusnuo i kultni sarajevski hotel „Evropa“. Kakva nas budućnost čeka?
![Voda je benzin](https://magazin.bihamk.ba/assets/photos/article/medium/1718699260-voda-je-benzin.jpg?v1718699267)
Voda je benzin
Ovih dana se najavljuju velike vrućine, te je i u saobraćaju potrebna dodatna opreznost, ali i spremnost vozača i njegovih saputnika da u automobilu barem imaju koju flašu vode. Uz važnu napomenu: flaša vode uvijek mora biti u prtljažniku.