Autorski tekstovi

Poznati automobili 9: Herbie ide u Tiranu

Glumci, režija, scenarij, pa specijalni efekti i sva ostala čudesa igraju veliku ulogu u historiji filma i televizije. Ali ponekad su automobili sjajno birani skoro kao i filmske zvijezde, poput VW Bube Herbie, na koju je naš urednik naletio u Tirani.

Autor: Amer Obradović

Tirana je dugo za nas bila nepoznat grad. Nepoznata nam je bila i čitava Albanija. Predrasude i predodžbe o toj državi su bili bunkeri, diktatura Envera Xohe, bijele kapice, rigidni komunizam, more bez turista i zemlja koja je decenijama bila otok za sebe. Možda je to najbolje opisano u filmu "Karaula", kada JNA komandant pogranične karaule, kojeg briljantno igra Emir Hadžihafizbegović, negdje na Prokletijama motiviše svoje vojnike tako što stereotipno priča o Albancima koji se stalno nešto "grupišu", pa će da provale u susjednu Jugoslaviju. Tek se malo više znalo o drugačijoj Albaniji kada su u bivšu ex Jugu došle knjige Ismaela Kadarea – kada se pročita knjiga "General mrtve armije", postaje jasno koliko je to slojevita zemlja i njen narod. 

 

Helem, bio sam nekoliko puta u Albaniji, u Tirani, na moru u okolini Drača, u industrijskom Elbasanu, s druge strane Ohridskog jezera, pa sve do grada Korča, blizu granice sa Grčkom, a ovih dana me put ponovo odveo u njen glavni grad. Tirana se fascinantnom brzinom mijenja i meni na prvu to nije onaj grad u kojem sam bio prije sedam-osam godina. Transformaciju Tirane je započeo njen nekadašnji gradonačelnik Edi Rama, danas premijer. Rama je likovnjak, umjetnik, košarkaš i vispreni političar koji svojom harizmom, duhom i darom da opčini pričom umije "preveslati" i one političke lidere koji predstavljaju puno veće zemlje, pa je tako jedne prilike na pitanje nekadašnje njemačke premijerke Angele Merkel – šta će Albanija donijeti Evropskoj uniji – odgovorio, da mu djeca uče njemački i da nikada ne lažu na tom jeziku, ali isto tako da se samo smiju na – albanskom... Kažem, bio sam na jednom skupu gdje se pojavio u trenerci, koju je pokrio lanenim sakoom, i patikama, govorio je o ozbiljnim temama, ali njegova vještina stand up govora malo vuče na Jerryja Seinfelda i ima prirodnu inteligenciju, kliker što bi se reklo, da svaku diskusiju okrene na svoj mlin i to u stilu: u šali, pa privali... 

 

Hodajući Raminom Tiranom, mnogi govore grad sa najboljim noćnim životom, u jednoj od ulica sa mnogim kafićima i popularnim lounge barovima, vidio sam repliku kultne VW Bube Herbie, iz istoimenog holivudskog filma. Ovaj Beetlele je dugo bio glavni junak iznimno popularnih Disneyjevih filmova, a prvi je snimljen 1968. godine, a slijedili su "Herbie ponovno vozi", dok je jedan od najpopularnijih "Herbie ide u Monte Carlo". Ovaj serijal je zaradio brdo para i doprinio da Buba postane statusni simbol, uostalom ona je jedan od najbolje prodavanih automobila na svijetu. Herbie, dakako, nije bio obični, nego auto koji glumi, priča, svađa se, ima emocije i ponekad vozi na svoju ruku. Nešto kao preteča umjetne inteligencije. Ima mnogo poznatih Buba, ali Herbie je najpoznatija – bezvremenska i ona koja je dobila kultni status širom svijeta.

Ta replika Herbiea, na čijem zadnjem staklu je ugrađen LCD sa stalnim projekcijama filmova o njemu, u kojem auto sa legendarnim brojem 53 priča, zaljubljuje se, lovi negativce i pobjeđuje u trkama, u tiranskoj ulici posmatra kako pored nje prolaze bijesna kola nove generacije kojim je džaba i stotine konjskih snaga u odnosu na Herbijev briljantni um. Baš jedan takav auto, sa Herbijevim umom, bi i trebao da se iz Bosne i Hercegovine, recimo od Sarajeva, dovezete do Tirane. Jer valja proći kroz gudure Šćepan Polja i brojne druge cestovne izazove koji nisu kompatibilni sa 21. vijekom. Realno od Sarajeva do Tirane je manje od 400 kilometara (manje nego do Zagreba), a treba najmanje sedam sati vožnje. Toliko treba i do Drača i dalje niz obalu gdje odmor u zadnje vrijeme provode brojni Bosanci i Hercegovci. Ne tako davno nepoznata i strana zemlja postaje pravi turistički bum i ako prođete ulicom Mustafa Matohiti, pored čuvene Piramide koja nekad bila komunistički znamen, a danas jedan od najrazvijenijih tehnoloških habova na Balkanu, vidjet ćete parkiranu Bubu sa brojem 53. Onu koja se zna i nasmijati, i to na albanskom, kako je to Edi Rama poručio Merkelci.  

BIHAMK

Povezane novosti

Moj prvi auto

Moj prvi auto

Danas ako se vozite od naselja Masline pa do Stoca, možda sretnete tog sivomaslinastog Golfa, napravljenog u Wolfsburgu 1987. godine. I dalje ga tom rutom vozi moj Stari, rođen 50 godina prije Dvojke koja kao i prije poput vjernog druga nikad ne izdaje.

Upravljanje otpadom kao domaća zadaća

Upravljanje otpadom kao domaća zadaća

Ove godine lokalne vlasti i komunalna privreda konačno će započeti konkretne aktivnosti na projektu održivog upravljanja komunalnim otpadom snažno podržanim od Svjetske banke.

Možda bi vas zanimalo