Autorski tekstovi

Jedinstveni Citroën CX slavi 50 godina automobilske izvrsnosti i napretka

Kao i njegov prestižni prethodnik – Citroen DS (Žaba), i ovaj model je nudio brojne tehničke inovacije koje su mu tokom 17-godišnje karijere omogućile iznimne karakteristike, po kojima je poznat i danas.

Autor: Admir Muharemović

Citroën CX i danas ostaje upisan u automobilske knjige kao jedan od najlegendarnijih Citroën modela 1970-ih i 1980-ih, koji je 1974. zamijenio kultni DS (Žaba, Ajkula). Zahvaljujući svojim jedinstvenim stilskim karakteristikama, automobil se mogao pohvaliti elegantnim, niskim i aerodinamičnim stavom koji je odmah postao prepoznatljiv. U ljeto 1989. model CX zamijenjen je modelom XM koji je predstavljen u maju prethodne godine. Međutim, njegova karavan izvedba još uvijek se proizvodila do ljeta 1991. godine.

CX je zvanično lansiran 26. augusta 1974. godine, tačno dva mjeseca nakon najave spajanja kompanija Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot. Dvadeset dva vozila CX 2000 i CX 2200, koja su predstavljena novinarima u Švedskoj prošlog jula, učestvovala su u šestodnevnoj turi dugoj 3.400 kilometara pod nazivom Raid Arctique 1974 i vratila se u Pariz ispred salona Citroën na Jelisejskim poljima. Za volanom je bilo dvadeset dvoje mladih koji su godinu dana ranije učestvovali na turneji Raid Afrique 1973. s 2CV-om.

Model CX 2000 krenuo je u prodaju 28. augusta 1974. godine, a već u oktobru privukao je veliku pažnju na Salonu automobila u Parizu. Bio je zvijezda izložbenog prostora Citroëna i odmah je prepoznat kao inovativno vozilo. Od svojih prethodnika preuzeo je pogon na prednje točkove i hidropneumatski ovjes po kojima je brend Citroën već tada bio poznat. Međutim, novi model je također bio opremljen i brojnim originalnim inovacijama. Njegov četvorocilindarski motor u poprečnom položaju bio je smješten u prednjem prevjesu i nagnut naprijed, čime je osiguran još optimalniji raspored težine i bolja pozicija na cesti. Kako bi se osigurala izuzetna udobnost, njegova monokok karoserija bila je povezana s okvirom osovine s pomoću šesnaest elastičnih spojeva koji su filtrirali buku i vibracije s prednje i stražnje osovine, kao i motora i mjenjača.

Osim aerodinamičnih linija, koje ističe i samo ime CX, kompletno uređenje unutrašnjosti je iz estetske perspektive ispitano u najvećoj mjeri. Njegov najzanimljiviji element je nesumnjivo bila čuvena polukružna instrument tabla, koja je na armaturnoj ploči izgledala kao neko specijalno plovilo. Ergonomija i pasivna sigurnost nisu puno zaostajale. Sve klasične komande važne za vožnju, poput farova, pokazivača smjera, brisača i sirene, bile su dostupne na dohvat ruke, tako da vozač ne bi trebao maknuti ruku s volana. Nijedan element presvlake i unutrašnjosti nije imao agresivne izbočine, a njihovi materijali dizajnirani su da budu izdržljivi poput organa ljudskog tijela. Još jedna inovacija 1974. godine bili su prednji sigurnosni pojasevi s bubnjem za namotavanje.

Njegove brojne prednosti očigledno nisu ostale nezapažene i 29. januara 1975. godine izabran je za automobil godine od strane evropskih automobilističkih novinara. Osvojio je nagradu s velikom razlikom u odnosu na modele Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 i Volvo 200. U julu 1975. CX je opremljen čuvenim Diravi servovolanom, koji je preuzeo od modela SM. Ovaj novi tip servovolana je bio karakterističan po tome što se njegova čvrstoća mijenjala proporcionalno s brzinom vozila, pa je omogućio izuzetno upravljanje u svim uvjetima, na suhom, mokrom ili snježnom terenu i pri svim brzinama. U početku je bio dostupan kao dodatna oprema, ali se kasnije počeo ugrađivati serijski u svim verzijama ovog izbora.

Koje su inovacije obilježile CX:

Tokom godina, model CX je nastavio da se razvija, primajući inovacije i tehnička rješenja koja su pola stoljeća kasnije uglavnom postala dio standardne opreme. Među njima su bili, na primjer:

– 1975: klima uređaj, električni podizači stakala na sva četiri vrata, dva vanjska retrovizora s unutrašnjom kontrolom, zadnje maglenke

– 1976: poluautomatski mjenjač

– 1977: motor s ubrizgavanjem, 5-stepeni mjenjač, električni pomični krov, prednje maglenke, elektronsko paljenje i felge od lake legure

– 1978: zadnji sigurnosni pojasevi i automatsko elektromagnetsko zaključavanje vrata

– 1979: električni pokazivač nivoa ulja na instrument tabli

– 1980: mlaznice za pranje vjetrobranskog stakla integrisane u brisač, mjerač goriva i automatski mjenjač

– 1981: gume niskog profila i tempomat

– 1982: centralno zaključavanje zajedno s vratima prtljažnika i poklopcem za gorivo.

– 1983: turbodizel motor i automatska regulacija temperature u putničkom prostoru.

– 1984: benzinski motor s turbo ubrizgavanjem goriva

– 1985: sistem protiv blokiranja točkova (ABS), senzor leda, lampica za upozorenje o kvaru sijalice, zvučno upozorenje otvorenih vrata, električno grijani vanjski retrovizori sa zatamnjenim staklom, zvučno upozorenje za uključena    svjetla i centralno zaključavanje s infracrvenim daljinskim upravljačem

– 1986: automatsko grijanje zadnjeg stakla

– 1987: turbodizel motor s međuhladnjakom i kodiranom blokadom paljenja

Tokom svoje karijere, model CX je bio poznat po posebno širokom i bogatom asortimanu s velikim izborom motora. Neki od ovih modela ostavili su veliki trag, kako zbog svoje ličnosti, tako i zbog svoje ekskluzivnosti i izvrsnosti.

 

CX 2000

Bio je to prvi od svih CX modela. Na izložbenom prostoru brenda Citroën na Salonu automobila u Parizu, održanom u oktobru 1974. godine u Porte de Versailles, izazvao je dosta uzbuđenja. Pokretao ga je četverocilindarski motor zapremine 1.985 ccm, koji je razvijao 102 KS. U januaru 1975. pridružio mu se CX 2200, a u julu 1976. i CX 2400. Njegova proizvodnja završila je u julu 1979. s uvođenjem modela CX Reflex i CX Athena, koji su bili opremljeni novim 2,0-litarskim motorom od lake legure s bregastom osovinom u glavi.


CX Prestige

Kao i njegovi prethodnici, Traction i DS, također se je CX brzo etablirao kao automobil političkih ličnosti. Gradonačelnici većih gradova, senatori, poslanici, ministri i političke ličnosti cijenili su njegovu eleganciju, udobnost i sigurnost. Naravno, pridružili su im se i francuski premijer i predsjednik Francuske. Citroën je ubrzo odlučio obratiti posebnu pažnju ovim važnim klijentima, pa je u februaru 1976. godine predstavio model CX Prestige. Pored izuzetno elegantne premium završne obrade s krovom od vinila i oblogama od nehrđajućeg čelika, CX Prestige također je nudio više prostora na zadnjim sjedištima zahvaljujući 25 cm dužem međuosovinskom razmaku. U septembru 1978. njegova ionako prostrana unutrašnjost dodatno je proširena, dobivši četiri centimetra viši krov. Iako je bio opremljen najsnažnijim benzinskim motorima, u novembru 1979. svjetlo dana je ugledala dizel izvedba, CX Limousine s poboljšanim nivoom opreme CX Super.

CX Diesel i CX Turbo Diesel

U decembru 1975. Citroën je potvrdio svoju namjeru da razvije čitav niz vozila baziranih na CX-u i predstavio je dizel verziju CX 2200. Od tada je CX u limuzinskoj i karavan izvedbi smatran francuskim automobilom najvišeg kvaliteta, čime je dizel motor dobio plemenito značenje. Svoj vrhunac dostigao je u aprilu 1983. godine, kada je opremljen turbokompresorom, a u martu 1987. modelom CX 25 TRD Turbo 2, koji je dobio novi motor zapremine 2500 ccm, koji je razvijao ne samo 95 već i 120 konjskih snaga i dostigao najveću brzinu od oko 195 km/h!

CX Break (karavan)

Karavan je predstavljen kao vodeći model CX serije u januaru 1976. S unutrašnjom zapreminom od 2,03 m3 nakon preklapanja zadnje klupe, nudio je iste prednosti u smislu udobnosti, ponašanja na cesti i kočenja kao i limuzina s pet vrata. Od oktobra 1976. godine, porodična verzija je bila dostupna s dvije zadnje klupe, nudeći čak osam sjedišta. Konačno, u proljeće 1984. pojavio se CX Enterprise, posljednja i jedina komercijalna izvedba CX karavana. Iako je imao samo dva prednja sjedišta i zatvorena zadnja vrata, nudio je rekordnih 2,03 metra dužine i 2.172 dm3 korisne zapremine. Dostupan s benzinskim ili dizel motorom, CX karavan brzo je postao standard i vozači hitne pomoći ostali su mu vjerni do kraja njegove karijere u ljeto 1991. godine.

CX GTI, CX GTI Turbo i CX GTI Turbo 2

Bilo je očito da će CX biti dostojan nasljednik modela DS 23 IE i njegovog motora s elektronskim ubrizgavanjem. To je postignuto u maju 1977. uvođenjem modela CX GTI, koji je bio opremljen benzinskim motorom L-Type Jetronic zapremine 2.347 kubika. Razvijao je 128 KS, a u kombinaciji s 5-stepenim mjenjačem dostigao je najveću brzinu od 189 km/h. Vanjski izgled modela CX GTI bio je zaista poseban, ne samo zbog posebne oznake, već i zbog profila prozora u mat crnoj boji, felgi od lake legure (u početku su bile dostupne kao opcija), prednjih maglenki i prednjeg deflektora zraka. U oktobru 1984. izboru se pridružio motor zapremine 2500 ccm i sa 168 konjskih snaga, čime se je model promijenio u CX GTI Turbo i omogućio mu da postigne najveću brzinu od 220 km/h! U julu 1986. godine opremljen je intercoolerom i nazvan CX GTI Turbo 2. S ovom novom opremom ne samo da je povećao najveću brzinu na 223 km/h, već je i značajno smanjio potrošnju goriva.

 

BIHAMK

Povezane novosti

Jesenja investicijska sonata

Jesenja investicijska sonata

Nakon nekoliko godina u kojima je fokus investiranja bio sektor finansija, telekomunikacija i trgovine na veliko, prema onom što se planira u Sarajevu i Cazinu fokus investitora je pomjeren na industrijskoj i izvozno orijentisanoj proizvodnji.

Preko Rače, ni jurcanja, ni preticanja

Preko Rače, ni jurcanja, ni preticanja

Naš autor je putovao iz Sarajeva do Beograda. S obzirom na to da je u prošlosti koristio više putnih pravaca između ova dva glavna grada, evo koja maršruta mu se čini najboljom.

Možda bi vas zanimalo