Autorski tekstovi

Citroen Ajkula: Umjetničko djelo na sarajevskim ulicama

Priča o jednoj sarajevskoj Ajkuli, legendarnom Citroenu DS, koji je promijenilo percepciju o tome da auto nije samo prevozno sredstvo – nego je i umjetničko djelo.

Autor: Amer Obradović
Foto: Emir Burlović

Priča o oldtimerima je priča o ljubavi. Dobro, poneko od toga stvori i biznis, ali ljudi koji se posvećuju starim automobilima vjeruju u da se ne radi samo o pukim prevoznim sredstvima nego su tu svoje prste umiješali nostalgija, strast, želja i ljubav… U Bosni i Hercegovini i Sarajevu ima ljudi koji vole i njeguju stare automobile. Ponekad ta auta zapazite na ulicama. Ima tako i jedna legendarna Ajkula, sa starim registarskim tablicama ''SA'', u pistacija boji, koja nas vraća u vremena kada su automobili budili emocije i koju možete sresti na sarajevskim ulicama. Njen vlasnik Mirza ispričao nam je kako je krenula njegova ljubav prema automobilima, naročito oldtimerima: ''Čitav život se bavim autima i automobilizmom. Od ranog djetinjstva sam volio rastavljati i sastavljati autiće. I tako je krenulo.''

 

Umjetničko djelo

A otkud baš Ajkula, legendarni Citroen DS, koji se proizvodio od 1955. – 1975., te za kojeg je francuski filozof Ronald Barthes, kazao da predstavlja modernu savremenicu gotičkih katedrala, Mirza odgovara: ''Pa kada sam ja odrastao, Ajkula je predstavljala ozbiljan, moderan automobil. Svi su htjeli da je imaju. Svi su sanjali o njoj. Ovu sam kupio prije 11 godina. Pa je u garaži skupljala snagu i novac… Trebalo je četiri godine restauracije da dođe u današnje, vozno stanje i već petu godinu je vozam. I ide savršeno''. Mirzin legendarni DS ima stare, predratne, kako volimo reći, tablice – ''SA'', su ustvari replika tablice koje su imali Mirzini roditelji… I boja je urađena također jer su njegovi roditelji na automobilu nekada imali takvu boju.

Mirzina Ajkula je 1970. godište – dobra godina, rekli bi vinari… Inače, Ajkulin avangardni dizajn kipara Bertonija i tehničke inovacije učinile su DS jednim od najvažnijih automobila koji su uticali na promjenu percepcije – nije samo prevozno sredstvo – nego je to i umjetničko djelo. ''Kad sjedneš u ovaj auto i provozaš se, naročito putevima koju su napravljeni sedamdesetih godina prošlog vijeka, tek tada shvatiš da je ovaj Citroen napravljen – za uživanje. Pa njegova hidraulika je i dandanas avangarda. Za njega rupe ne postoje. Ni ležeći policajci. Ja, naravno, vozim i ova savremena auta, ali prelazak preko ležećeg policijaca s Ajkulom se ne može mjeriti ni sa čim. Evo, provozat ćemo se Grbavicom i vidjet ćeš, takav auto se ne može ponoviti…,'' objašnjava Mirza. I zaista je tako.

Sarajlije na ovaj oldtimer gledaju sa sjetom i željom da ga fotografišu. Mirza priča: ''Kad sam ga tek stavio u vozno stanje, jednom sam se vozio po Koševskom brdu i zaustavi me policija. Gledaju policajci. Prilazi mi jedan, ja mu se počeo izvinjavati – znam pogriješio sam, probam tek auto… Veli on meni – jarane, učini mi samo jednu uslugu – nemoj mijenjati ove tablice! Dakle, svi vole vidjeti nešto što ih vraća u mladost, nešto što ih vraća u bezbrižnija vremena, i nešto što izaziva poštovanje…''

 

Hondo i Mirza

Ovaj auto je specifičan model zbog tipičnih ručki, te poluautomatskog mjenjača, i takvog nema ovakvog u BiH. Dijelovi se nabavljaju iz Njemačke, iz Dizeldorfa. I sve se može nabaviti, naročito sa firmama koje su ''carfriendly''. Vrijednost ovakvih automobila često varira, pa nekad kada se, recimo, pojavi u nekom filmu, vrijednost odmah skoči. Mirza to ovako definiše: ''Kad ti ne trebaju novci, ovaj auto nema cijenu. A kad ti trebaju novci, na kraju ćeš ga bukvalno pokloniti. Prava vrijednost, zapravo, ne postoji. Emocije tu igraju veliku ulogu. Ovaj auto je kataloški procijenjen između 18 i 24 hiljade eura…''

Ajkula je oduvijek bila specifična. Bezvremenski dizajn. Mnogi su i dizajnerski i tehnološki učili od nje. Recimo, hidraulika, pomicanje farova, regulisanje svjetala – danas se u Opelu se hvale tom dostignuću, a DS je to uveo prije 50 godina. I danas kada sjedite u njoj i vozite se sarajevskim ulicama, osim meraka i nostalgije, uživate u komforu i Ajkulinoj neprolaznosti. Kakav je šok bio 1955. kada su prvi vozači sjeli za njen volan i osjetili tu uživanciju u odnosu na tadašnje modele…

Kad sam bio dječak, pomagao sam ocu u lakilerskoj radnji u Stocu. I na farbanje su dolazili Fiće, Stojadini, Pezejci, Lade, Tristaći…, ali kad je u našu garažu Ajkulu uparkirao Stočanin Hondo (tako su ga svi zvali, i dandanas mu ne znam pravo ime i prezime, a koji je imao nekoliko Ajkula), za mene je to bio apsolutni šok. Kad sam sjeo u Ajkulu, mislio sam da sam u nekom filmu. Bilo je to ispunjenje sna jednog dječaka. Mirza me je provozao sarajevskim ulicama i vratio me u djetinjstvo i bar nakratko sam ponovo sanjao u neprolaznom Citroenu DS. Ajkula je bila i ostala auto za one najzagriženije ljubimce automobila. Kakav je Hondo. I kakav je Mirza.

BIHAMK

Povezane novosti

Banka na točkovima

Banka na točkovima

Komercijalno investiciona banka donijela je olakšanje Bosanskom Petrovcu otvaranjem poslovnice, dok mobilne ekspoziture ostaju neiskorištena prilika za druge bh. opštine bez bankarskih usluga.

Možda bi vas zanimalo