Vijesti

Jubilej – 40 godina Citroena BX

Citroën slavi 40. godišnjicu modela BX koji je prvi put javnosti predstavljen 23. septembra 1982. godine ispod Ajfelove kule.

Autor: BIHAMK

Model BX je porodično vozilo iz 80-ih godina prošlog stoljeća upečatljivog stilskog dizajna s potpisom italijanske karoserijske kompanije Bertone koji je proizveden u 2,3 miliona primjeraka. Vozilo je ostvarilo izuzetan tržišni uspjeh, što je značajno doprinijelo prodoru marke Citroën unutar segmenta vozila visoke srednje klase u godinama od 1982. do 1994. BX je tokom postojanja marke Citroën i u istoriji automobilizma ispisao vrlo bogatu i zapravo prilično neočekivanu priču koja je odraz njegovog 12-godišnjeg tržišnog uspjeha.

Za njega i danas ima mjesta u srcima svih kolekcionara koji će zasigurno sa radošću proslaviti njegovu 40. godišnjicu. Lansiranje ispod Ajfelove kule 23. septembra 1982. u parku Champ-de-Mars u Parizu, malo prije sumraka, okupila se nepregledna gomila ljudi. Sve oči bile su uprte u prvi sprat Ajfelove kule, odakle je visila ogromna drvena kutija s natpisom „Stigao je novi Citroën“.

Tokom vrtoglavog spektakla, u kojem su se preplitali svjetlosni i zvučni efekti, drvena kutija je polako spuštana na tlo. Nakon što se kutija konačno otvorila, iz nje se pojavio BX i uz ovacije prisutne publike počela je njegova predivna karijera. Ajfelova kula je zatim ukrašena dvostrukim strelicama uz pucnjavu gromoglasnog vatrometa. Nekoliko dana nakon toga, tačnije 30. septembra 1982., svoja vrata je otvorio 69. salon automobila u Parizu, koji se smatra početkom prodaje modela BX i na kojem je nesumnjivo zasjao kao jedan od glavnih zvijezda tadašnjeg salona.

Vozilo BX je imalo poprečno ugrađen motor i srednje tešku karoseriju sa dobrim ubrzanjem i niskom potrošnjom goriva, što je bilo pogodno u teškim ekonomskim vremenima. Kao i svi ostali Citroëni visoke klase tog vremena, BX je bio opremljen hidro-pneumatskim ovjesom koji je bio garancija udobnosti i potpuno stabilnog ponašanja na cesti. BX je imao dvodijelnu karoseriju sa pet vrata.

Za njegov razvoj pobrinuli su se u tehničkom centru u mjestu Vélizy, koji je mnogo investirao u kompjutersko potpomognuto planiranje s kojim su ubrzali oblikovni dizajn i optimalno poboljšali performanse. Uz pomoć takvog alata, BX je postigao izuzetno nizak aerodinamični koeficijent 0,34. Inovativnost u velikoj mjeri dokazao je i upotrebom materijala za razne dijelove, kao što su odbojnici, prtljažna vrata, poklopac motornog prostora i zadnja ugaona stijena, tako da je masa praznog vozila iznosila jedva 885 kg.

Od lansiranja dalje bio je dostupan s efikasnim motorima (62 KS i 72 KS - 1360 ccm, 90 KS - 1580 ccm) i iznenadio je svojom dinamičnošću. S modelom BX Citroën je postavio dva cilja: ulazak na tržište vozila visoke srednje klase i preuzimanje vodećeg položaja od modela GSA. Pritom se BX oslanjao na vrlo jake tehničke argumente koji su osiguravali njegovu udobnost, dinamičnost i uštedu u potrošnji, a također i potpuno novu siluetu s revolucionarnim estetskim izgledom. Za grafički prikaz njegove karoserije Citroën obratio se poznatoj italijanskoj karoserijskoj kompaniji Bertone. Njihov dizajner Marcello Gandini (otac modela Miura, Countach i Stratos) predlagao je izvorne linije u obliku srpa koje su u tadašnjem svijetu automobilizma prilično odudarale od ostalih i postale su simbol za BX. Putnički prostor je potpuno iznenadio futurističkom armaturnom pločom koja je nastala po inspiraciji modela CX, jer je uključivala legendarnu opremu poput komandi na svakoj strani jednokrakog volana i brojačem s osvijetljenom pozadinom. Odlučno moderan BX sa brojnim privlačnim adutima uspio je uvjeriti novinare, osvojiti postojeće Citroënove kupce i privući mnoge nove, što je bio pravi prodajni uspjeh.

Njegova proizvodnja odvijala se u tvornicama Rennes La Janais u francuskoj regiji Bretaniji i Vigo u Španiji, gdje su sve do njenog kraja u junu 1994. godine proizveli ukupno 2.337.016 primjeraka. Kao jedan od najprodavanijih modela marke Citroën, BX je nesumnjivo doprinio njenom preporodu u 80-im godinama prošlog stoljeća.

Tokom 12 godina prodaje, BX se u javnosti pokazao u brojnim karoserijskim verzijama. Godine 1985 prodajnu paletu je dopunio elegantni porodični karavan Evasion koji je u odnosu na limuzinu sa petoro vrata bio dugačak čak 17 cm više, a godinu dana prije toga izboru se pridružila izvedba za poslovne korisnike. Izbor vozila BX je 1987. godine doživio veći oblikovni dizajn, dobio je mekanije vanjske linije i potpuno obnovljenu armaturnu ploču. Njegova oprema također nije bila beznačajna: krovni prozor, klima uređaj, digitalna instrument tabla, presvlake od velura, aluminijske felge, digitalni sat, putni računar, pomoću kojih je BX ostao vjeran svom prvobitnom izgledu modernog vozila.

S aspekta mehaničkih dijelova, BX je zadržao svu vrhunsku tehnologiju, jer su njegovi motori razvijali do 160 KS. Bio je opremljen elektronskim ubrizgavanjem s katalizatorom i lambda senzorom, dizelskim motorom, automatskim mjenjačem, stalnim pogonom na sva četiri točka i kočnicama sa ABS sistemom. U ponudi je bila čak i ograničena serija 200 primjeraka ‘’civiln’’ izvedbe BX 4 TC grupe B za takmičenja (2141 cm3, 200 KS, 220 km/h).

Da li ste znali?

U reklamnoj kampanji za lansiranje modela, za koju je bio zadužen Jacques Séguéla, BX je predstavljen kao vozilo koje živi, misli i diše. Bila je to više nego očigledna alegorija na buku i pokrete koje je prouzrokovao hidropneumatski ovjes. Godine 1985. Citroën je postao prvi francuski proizvođač automobila koji je u svoju ponudu uključio dizelsku izvedbu s automatskim mjenjačem. Citroën je ponovo oduševio javnost 1987. godine kada je ponudio prvo francusko vozilo serijske proizvodnje sa 16-ventilskim motorom. U oba slučaja ta čast je pripala modelu BX!

Tehnološki napredni BX predstavljao je prvo vozilo velike serijske proizvodnje, gdje je bio upotrijebljen poklopac motornog prostora od kompozitnog poliesterskog materijala i komprimiranih staklenih vlakana, prtljažna vrata od kompozitnog poliesterskog materijal i ispunjenih staklenih vlakana, zalijepljeno zadnje staklo i farovi s parabolama sa dva odsjaja jedno fokalnih površina.

 

Tagovi
BIHAMK

Povezane novosti

Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211

Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211

U matičnoj tvornici u Mlada Boleslav, Škoda je proizvela pet miliona benzinskih motora Volkswagen Grupe serije EA 211. Škodi je za ovaj jubilej trebalo 12 godina, iako se češki proizvođač može pohvaliti 125-godišnjom proizvodnjom motora.

Možda bi vas zanimalo