Vozili smo: Toyta bZ4X – Pionir budućih generacija električara
Nakon što su apsolvirali hibridnu tehnologiju, te ozbiljno shvatili hidrogen kao novi alternativni energent, Toyota sve više ulazi na polje električnih automobila. Prvi takav projekat je SUV neobičnog oblika, razvijen uz pomoć sestrinske kompanije Subaru.
Toyota je s hibridima dostigla vrhunac te tehnologije, te se lagano okreće drugim alternativama klasičnim gorivima. Trend elektrifikacije pritišće sve proizvođače da se pozabave razvojem čisto električnih automobila, koji su još uvijek nekakav eksperiment i koji tek u budućnosti trebaju pokazati sav raskoš i upotrebljivost. I Toyota je prihvatila taj trend i na tržište izbacila prvi model, razvijen sa sestrinskim Subaruom. To je ovaj SUV model neobičnog imena bZ4X (bZ – beyond Zero, 4 – veličina Rava4, X – kompaktni crossover/SUV).
Neobični izgled u skladu sa elektrifikacijom
Toyotina najava da neće više praviti dosadna auta, s ovim modelom baš dolazi do izražaja. Iako Toyota bZ4X nije apriori lijep automobil, šarma, ali i avangarde mu svakako ne nedostaje. Neobični električar sa svojom dužinom od 4,69 metara je čak osam centimetara duži od Toyote RAV4 i time fino i ugodno nagrađuje putnike u kabini, gdje ima mjesta za pet odraslih putnika i još uvijek racionalan kapacitet prtljažnika od 452 litara u kojem ćete češće posegnuti za kablom za punjenje baterije nego za prtljagom ili paketom obavezne opreme. Unutra je zaista puno prostora zahvaljujući drugim zahtjevima za instalaciju pogona bez emisija. Naročito uzdužno, gdje postoji vidljiv višak prostora. Putnici pozadi stoga imaju prostora za kraljevski prostor ispred koljena.
Kada otvorite vozačeva vrata neobični dizajn kola upravljača sugeriše da ovdje neće voziti na benzin, niti na bilo koji fosilni energent. Kružni oblik mjenjača takođe potvrđuje da ovo nije klasična Toyota. Prvi izlet na novi teren morao je proći sa drugačijim rješenjima i jednako kao što je vanjski dizajn drugačiji, takav dojam ostavlja i enterijer.
Borba za punjač
Pošto je ovdje riječ o čisto električnom modelu, najviše vremena smo proveli u upoznavanju pogona i baterije, te korisničkog iskustva u posjeti malobrojnim punionicama. S obzirom da smo auto vozili za vrijeme novogodišnjih praznika, problematika oko punionica je došla još više do izražaja, budući da smo se morali ''gurati'' sa Teslama s norveškim, Mercedesima i Hyundaijima s njemačkim, Volkswagenima sa austrijskim tablicama i s kim sve ne iz dijaspore. Punjača je jednostavno nedovoljno, pogotovo na autocesti, a broj punionica snage 11 kWh je najčešće zastupljen u trenutnoj mreži, što znači da Toyotinog električara treba često satima puniti ako je baterija ispod 50 posto.
Ako gledamo kapacitet ''upotrebljivog'' dijela baterije, 64 kWh nije impresivna brojka. Toyota kaže da će to biti dovoljno za 500 kilometra i taj podatak je ono što svakog potencijalnog kupca najviše zanima. Međutim, to je tek najava onoga što Toyota najavljuje u svijetu ''strujnih'' automobila, a to je tehnologija baterija sa čvrstim elektrolitom, s kojima će budući baterijski primjerci navodno moći preći 1.000 km, pa čak i više od toga.
Iako Toyota obećava autonomiju od 500 km, nismo se u hladnijim zimskim danima uspjeli primaći toj brojci. Ovaj model ima toplotnu pumpu kao važnu tehničku inovaciju koja pomaže sačuvati kapacitet baterije, ali nismo uspjeli uvidjeti njen potencijal kao ni prednost, jer za ovu seriju se sprema unaprijeđenje softvera sa poboljšanjima na ovom tehničkom dodatku kako bi auto zimi bio upotrebljiviji. Tako će update, koji će uskoro biti spreman za instalaciju, omogućiti da vrijeme punjenja u hladnim vremenskim uslovima na brzom punjenju istosmjernom strujom bude efikasniji. I ne samo to. Poboljšanja su napravljena u termalnom sistemu baterije, uključujući dodavanje izmjenjivača toplote voda-voda i ventila za podešavanje grijanja kako bi se povećala temperatura baterije, što omogućuje bržu istosmjernu struju punjenje na niskim temperaturama, navode u Toyoti.
Pogon kao s vjetrom u leđa
Saradnja Toyote sa Subaruom pomogla je oko optimizacije pogona na sve točkove. Iako u ponudi postoji model sa zadnjim pogonom, njega bi svakom kupcu u BiH preporučili da zaobiđe, jer ovom i svakom drugom ''glomaznijem'' električnom autu je nasušno potreban pogon na sve točkove. Jednostavno su električni automobili još uvijek preteški, a elektromotori dosta eksplozivniji od SUS motora, i svaka kap kiše ili pahulja snijega, pogotovo na usponu će vas podsjetiti da je bolje imati pogon na sve točkove. Uglavnom, bZ4X sa dva elektromotora, na prednjoj i zadnjoj osovini, djeluje uglađenije i sposobnije na mokroj podlozi od nekih konkurenata, a pogon je uz pomoć običnog pritiska na taster moguće prilagoditi podlozi sa snijegom ili kakvoj kaljuži. Naravno, pogon na sve točkove ne dozvoljava ''eco'' funkciju, pa u toj situaciji treba biti oprezniji sa potrošnjom struje koja je izraženija. Maksimalna brzina je ograničena na 160 km/h, a ubrzanje do 100 km/h traje svega 7,7 sekundi.
Cijena u drugom planu
Na tržište električnih automobila Toyota stiže među zadnjim proizvođačima, te su ovaj put promašili ponijeti naziv pionira kao recimo s hibridima. Ali, razvoj hibrida u zadnjih 25 godina im je pomogao u ovoj evoluciji i u Toyoti tek očekuju da otključaju potencijal. Ambiciozno najavljujući novu generaciju baterija, Toyoti treba vjerovati, jer Japanci se neće zadovoljiti trenutnim stanjem, koje je više nego u parametrima prosječnosti.
Model kakav je bZ4X samo je početni korak i tipični EV pionir od kojeg ne treba očekivati čuda. Njegova cijena u rasponu od 110.000 do 138.370 KM je usklađena sa konkurencijom i tržišnim kretanjima. Onog dana kada Toyota lansira električni model koji će s jednim punjenjem moći preći bar 800 km, znat ćemo koliko je bZ4X napravio kvalitetne pionirske temelje takvoj tehnologiji.
Toyota bZ4X Executive AWD
D-Š-V: 4,69 x 1,86 x 1,65 m
Međuosovinski razmak: 2,85 m
Prtljažnik: 452 lit.
Motor: Električni x 2
El. motor naprijed – 80 kW/109 KS
El. motor nazad – 80 kW/109 KS
Ukupna sistemska snaga kW/KS: 160/218
Obrtni moment: 2 x 168,5 Nm
Pogon: Na sve točkove
Mjenjač: Automatski
Ubrzanje: 6,9 s
Max brzina: 160 km/h
Potrošnja (prosjek): 15,95 – 17,95 kWh
Kapacitet baterije (bruto) – 71,4 kWh
Autonomija (WLTP) – 460 km
Vrijeme punjenja na brzoj DC punionici (150 kW) – 30 min/80%
Vrijeme punjenja na AC punionici (22 kW) – 6,5h/100%
Masa: 2.005 kg
Dimenzije točkova: 235/60 R18
Garancija: 10 godina/185.000 km
Cijena osnovnog modela (Elegant FWD) – 110.000 KM*
Cijena test modela bez dodatne opreme: 124.760 KM*
*Bez subvencije
Povezane novosti
Škoda Kodiaq: Druga generacija, veći zahtjevi i još veći izazovi
Moćni Kodiaq u drugom izdanju već nekoliko mjeseci je prisutan na tržištu. Pred njega su kao lidera D-SUV segmenta, ali i kao lidera unutar Škodine SUV niše postavljeni veći zahtjevi i veći izazovi. Čini se da ima sve adute da spremno odgovori na to.
Renault Clio LPG je novi-stari hit, lako prelazi više od 1.000 kilometara
Zamislite da u vremenu elektrifikacije Renault u jednom gradskom modelu bezrezervno nudi sve što se može ponuditi od pogonskih agregata i na sve to još dodaje ekonomičnu dvogorivnu opciju s kojom bez muke prelazite 1.000 km za 100 KM.
Škoda Scala: Pogođen minimalistički redizajn uz dobre stare vrijednosti
Škodin kompakt je treći najprodavaniji model češke marke na bh. tržištu ove godine. Nakon osvježenog dizajna, blage evolucije benzinskih motora i praktičnijeg korištenja unutrašnjih kontrola uvjereni smo da će tako ostati i u budućnosti.