Testovi

Škoda Enyaq: Kad Česi zvuk tišine pretvore u harmoniju na četiri točka

Nakon nekoliko decenija dominacije Fabije i Octavije s benzincima i dizelima, te nove generacije SUV modela, Škoda ulazi na tlo električnih vozila. Enyaq je prva Škoda koju pogoni struja, a prve dojmove iz vožnje sa zvukom tišine donosimo u opširnom testu.

Autor: Admir Muharemović

Dugo smo se opirali i još uvijek se odupiremo prelasku na struju, da čovjeka povremeno hvata i jeza i tjeskoba istovremeno od straha koji u ruhu sa sobom donose baterijska vozila. Ko nam je kriv pa smo se toliko opustili ili bolje rečeno razmazili sa Škodom i legendardnim TDI dizelima, ali i TSI benzincima zadnjih godina, pa nam struja kao novi pogonski energent toliko teško pada. Pitanja je previše, ali točak mobilnosti se i dalje vrti, a u Škodi i dalje ostaje sve kako je bilo i prije, međutim, moramo se privikavati na električna vozila koja će kod nas bar dosta sporije osvajati tržište.

Tehnologija električnih vozila je nekako eksplodirala zadnjih godina kad su i cijene svega oko nas preko noći skočile, pa se prvi šok s cijenom jednog baterijskog vozila treba uzeti s rezervom. Tržište novih automobila je ionako skromno, pa se brojke vrte oko 10.000 vozila godišnje, a minijaturna niša čisto električnih automobila će ostati zanemariva još i u godinama koje dolaze. Uvoznici ipak imaju sluha za nešto što se skraćeno zove EV (electric vehicle), jer u sljedećoj deceniji će automobili sa SUS motorima postati marginalizirani, pa se priprema kupaca mora odvijati postepeno. Škoda je mudro posložila stvari, držeći klasične modele još uvijek u fokusu – što je na malim tržištima poput bosanskohercegovačkog izuzetno važno, ali lagano utiru put i sa ''strujom'' uvodeći svoj prvi električni model.

Električni auto zahtijeva žrtvu

Enyaq kao SUV ili kao kupe-SUV stiže kao jedan od nekoliko vozila VW Grupacije na MEB platformi, namijenski skrojenoj za EV diviziju. S ovom ''Škodom'' kao ni s bilo kojim drugim EV nećete dobiti onaj punopravni automobil za svoj novac, pogotovo što cifra lako skače preko 100.000 KM. Dakle, kada kažemo punopravan, mislimo na navike koje smo usvojili s klasičnim modelima – da u automobil sjednemo u bilo kojem trenutku i da možemo ići praktično bilo gdje, bez puno planiranja i priprema znajući da je jedino ozbiljno ograničenje količina goriva u rezervoaru, koje se na benzinskoj pumpi može riješiti u svega nekoliko minuta.

Takvu slobodu još ne nalazimo kod električnih automobila, iako su električni automobili posljednjih godina daleko odmakli. Autonomija je još uvijek relativno limitirana, mogućnosti i dostupnost punionica također ni blizu idealni, a sama nadopuna električne energije također zahtijeva duže vrijeme od točenja goriva. Električni automobil zahtijeva razumijevanje, ponekad i žrtvu vozača, pa će život s dizelskom Octavijom ili Kodiaqom – ako već Enyaq vidimo kao SUV model – većini kupaca u ovom trenutku jednostavno biti znatno lakši nego s električnim Enyaqom. Za sada je tako sa svim EV.

Jako prostran, udoban i pregledan

U svakom slučaju, Škoda Enyaq iV rođena je prije vremena kada smo mogli birati hoćemo li za 100.000 KM kupiti električni, dizelski ili benzinski SUV. To čak i ako u nekim važnim aspektima električni automobili još uvijek gube u poređenju s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, to ne znači da ih trebamo otpisati. Oni imaju i druge prednosti. Sa 4,65 metara dužine, Enyaq je nešto manji od Kodiaqa ili Octavie Combi, ali nudi mnogo prostora unutra. Električni SUV ovog formata ima koristi od relativno kompaktnog električnog pogonskog sklopa i potencijala MEB platforme s baterijom smještenom u podu. S obzirom da nema klasičnog mjenjača, niti kardanske osovine i srednjeg tunela (za 4x4) posebno je iskorišten uzdužni prostor, zahvaljujući čemu Enyaq pruža kraljevsku rezervu za noge putnika na sjedištu odzada. Možda je prostor za glavu malo lošiji, ali tamo bi se trebali ugodno osjećati putnici do 190 cm visine, jer je Škoda skinula krovnu ploču iza panoramskog krova i oslobodila prostor za glavu onih viših putnika. Još jedna prednost je odličan prtljažnik od 585 litara, a nakon preklapanja naslona zadnje klupe dobivate manji kombi sa 1.711 litara zapremine odličan za selidbu ako vam tako nešto treba. Ispod podnice je kabl za punjenje, a Škoda se pobrinula da svojim Simply Clever rješenjima učini sve praktičnijim, mada bi uvijek htjeli živjeti i voziti u sunčanom vremenu, pa da nam kišobran ostane netaknut u oblozi vrata.

Pojednostavljen za korištenje

Automobili na MEB platformi ne trebaju ključ za upotrebu. Ulazak u vozilo i samo pomicanje u D položaj mini palice, i već ste na cesti. Zujite, a tišina vas okružuje. Prepoznatljivi dizajn volana sa fizičkim tasterima i mala instrument ploča otkrivaju da je okruženje dijelom ipak drugačije od ostataka Škode palete. Pokazivača količine goriva nema, ali ima procenata i vrlo zanimljivo – ikona koja simbolizuje benzinsku pumpu je i dalje prisutna, samo s malim kablom kao podsjetnik da ste u EV. Mali problem dok se ne naviknete može biti nedostatak položaja P na mjenjaču, pa vas u startu hvata panika kako stati u koloni, na nizbrdici i sl. Dovoljno je jače stisnuti nožnu kočnicu i Enyaq se zakuje za podlogu. Kad nastavljate vožnju samo stisnete pedalu gasa.
Eyaq je već dvije godine na cesti, a kreiran je iz vremena kada su u Škodi ekperimentisali sa sekundarnim komandama smještenim unutar centralnog ekrana multimedije. Postalo je čini se i Česima neprirodno tipkati i klizati po ekranu kako bi uštimali klimu, ''muziku'' ili isključili start-stop, pa su već to ispravili u novom Kodiaqu. Time smo sve rekli.    

Električni automobili su jako teški. Enyaq u ovom izdanju sa 4x4 pogonom, odnosno sa dva elektromotora vaga preko dvije tone. S jedne strane, zakovan je za cestu, a s druge kad je vlažno treba biti posebno oprezan, jer može lako otklizati u stranu kad se najmanje nadate. Stručnjaci se zbog ovog fenomena s masom već traže objašnjenje kako pojačati garaže s etažama ili metalne bankine uz magistralne puteve, jer klasični auti vagaju prosječno oko 1.400 kg, a električni su tipični teškaši idu preko 2.000 kg.    

Dvije baterije, četiri motora i startna cijena od 89.147 KM*

Enyaq stiže s dvije baterije i četiri elektromotora. Ulazni model ima bateriju kapaciteta od 58 kW, a ''jača'' verzija ipak zahvalniju jedinicu od 77 kW. Motori se mogu birati od ulaznog sa 180 do top-gun izvedbe sa 299 KS. Verzije sa 180 i 204 KS isključivo pogone zadnje točkove, dok verzije sa 265 i 299 KS, uz pomoć dva elektromotora zadržavaju ekskluzivnost za 4x4 izvedbe, koje više pristaju za brdovite zemlje. Verzija sa 265 KS i dva elektromotora koju smo vozili nudi dobar paket. Baterija od 77 kW može se na brzom punjaču od 150 kW napuniti za pola sata pod uslovom da isti ne dijelite s drugim automobilom, a puna baterija može poslužiti bar za 400 km dometa. Najmanju potrošnju koju smo zabilježili krećući se magistralom pri brzinama do 80 km/h bila je 8,6 kWh. Na autoputu pri 120 km/h Enyaq troši ispod 19 kWh struje. U gradu se, u zavisnosti od gužve, potrošnja kreće od 16 do 40 kWh. Sve u svemu, nije ovo TDI koji će hiljadarku skinuti kao od šale i to ponajviše brine kupce, a baš i ne košta 50.000 KM kao Octavia. No, budući da je koncepcijski bliži Kodiaqu cjenovna razlika između njega i Enyaqa mnogo je manja.

Unatoč ovim objektivnim nedostacima koje dijeli s ostalim električnim automobilima, Enyaq ostavlja dojam jako zanimljivog automobila ako ga posmatramo sa stajališta kupca za kojeg takav automobil ima smisla. Pri tome mislimo na kupca koji ga ima gdje puniti i da ga uglavnom koristi za kraća putovanja, a neophodan mu je veći i prostraniji auto. Sve to pod uslovima da cijena od preko 100.000 KM, bez obzira na 10.000 KM državne subvencije, ne predstavlja prepreku.

Škoda Enyaq iV 80 4x4

D-Š-V: 4,65 x 1,80 x 1,62 m

Međuosovinski razmak: 2,77 m

Prtljažnik: 585 lit

Motor: Električni x 2

El. motor naprijed – 109 KS (150 Nm)

El. motor nazad – 204 KS (310 Nm)

Ukupna sistemska snaga kW/KS: 195/265

Ukupni sistemski obrtni moment: 425 Nm

Pogon: 4x4

Mjenjač: Automatski

Ubrzanje: 7,0 s

Max brzina: 160 km/h

Potrošnja (prosjek): 16,9-18,4 kWh

Masa: 2.054 kg

Dimenzije točkova naprijed: 235/50 R20

Dimenzije točkova nazad: 255/45 R20

Garancija: 5g/150.000 km

Cijena osnovnog modela (Enyaq 58 kWh): 89.147 KM*

Cijena test modela bez dodatne opreme: 103.307 KM*
*Bez subvencije

 

BIHAMK

Povezane novosti

Peugeot 3008: Nema zime, hibrid je novi dizel!

Peugeot 3008: Nema zime, hibrid je novi dizel!

Već godinama Peugeot 3008 je jedan od omiljenih SUV modela u BiH. Novajlija ostaje bez ključnog elementa popularnosti, a riječ je naravno o dizel motoru, koji je prvi eliminisan zbog strogih euro standarda. No, Peugeotov hibrid je novi dizel!

Možda bi vas zanimalo