Autorski tekstovi

Yugo 45: Balada za Davora Sučića

Kad se pojavio Jugo, to je bilo vrijeme trajnih kongresa, predratne psihoze i kao da je najavio postmodernu – mogućnost da se svaka stvar proglasi legitimnom, pa i to da se posljednji izdisaj jedne industrije proglasi američkim autom budućnosti.

Autor: Ahmed Burić

E, da, pjesma Davora Sučića Sule, vjerovatno je postavila Yugu 45 u trajno sjećanje, i da je kakve pravde, tvornica Crvena zastava bi platila tantijeme legendarnom pjesniku i gitaristi s Koševa da lagodno i ugodno živi sve do duboke starosti. Ko zna, da rat nije počeo i da nije uspio američki san o prodaji Yuga preko okeana, možda bi bilo tako, ali da rata nije bilo, ne bi bilo ni pjesme i zaraznog refrena – bilo je to dobro vrijeme/ sve na kredit/ sve za raju jarane/ u auto naspi čorbe/ pa u Trst po farmerke.

Apokalipsa sada

Zaista, sada izgleda da se prvi simptomi apokalipse vide po tome šta se misli da će vrijeme koje prethodi katastrofi vječno trajati. U vrijeme masovne ekspanzije Yuga održavale su se maratonske sjednice na kojima je trebalo objasniti zašto sve ide u tri majčine, ali, niko ko je to trebao objasniti nije do kraja shvatao zašto se sve to skupa dešava. Možda samo Slovenci, koji su jednom samo skupili svoje papire i otišli, nikada se više ne vrativši. Sve poslije toga nije bila Jugoslavija, iako se to ime provlačilo još desetak godina. Tu negdje bi, možda, mogla stati i priča o postmoderni: mogućnost proglašavanja svake stvari legitimnom možda je i donijelo neke dobre stvari, ali negativne posljedice toga su više nego očigledne.

Živimo u svijetu u kojem se smije baš sve – ako ste dovoljno hrabri – a to, obično, ohrabruje one lošije da sprovedu svoje ideje. Dobri su uvijek oprezni.

Elem, Zastava je počela proizvoditi novi auto, YUGO 45, koji je podsjećao na Fiat 127, ali je bio nešto drugačiji. Modeli su imali 903, 1.100 i 1.300 ''kubika'', a tipovi 1100cc i 1300cc su išli u Sjedinjene Države. U međuvremenu, sva imena modela (Mediteran, 101 itd) su promijenjena u Yugo, i to je trebalo značiti renesansu. Yugo 45 je dobio ime Yugo Koral, a Zastava GTL je preimenovana u Yugo Skala. Nekako uporedo sa dolaskom Slobodana Miloševića na vlast, 1988. pojavio se novi model nazvan Florida, a dizajnirao ga je Giorgetto Giugiaro, ekskluzivni FIAT-ov dizajner, pa je malo ličio i na Fiat Tipo. Iako prvenstveno namijenjen proboju na američko tržište, Florida se najuspješnije prodavala u zemljama Istočne Evrope. Tako je to bilo u tadašnjem svijetu: u zemljama istočnog bloka Jugoslavija je bila doživljavana kao mjesto ispunjenja, uvjetno rečeno, američkog sna. Socijalizam s kabrioletom.

Kakva plata – takva vrata!

Proglašen najjeftinijom kupovinom godine u SAD-u, jer se mogao kupiti za nevjerovatnih 3.990 dolara, što je odmah rezultiralo činjenicom da su se automobili kupovali srednjoškolcima kao usputni poklon za maturu. No, stvari su ubrzo krenule nizbrdo kada je prvi voz sa natovarenim Yugama odmah vraćen iz Amerike, jer nije zadovoljavao standarde. Naravno, nemojte sumnjati da je voz iz Kragujevca ispraćen sa svim počastima, okićen cvijećem, ''zakićen'' muzikom (najvjerovatnije trubačima), i poslan da pokaže Amerikancima kako se auto pravi. Puna katastrofa i fijasko su se dogodili kad su automobili pregledani i kad se shvatilo da nisu dovršeni. Bilo je, kažu, i slučajeva da se prozori nisu mogli otvarati, a kad je tapacirung s vrata maknut, osvanjivao je napis – ''kakva plata, takva vrata!'' Testovi su bili loši, osiguravajući zavodi su se ismijavali sa Yugom, ali prodaja je nekako išla. U 1988. prodato je 1.500 automobila, čak pet puta manje nego što je naručeno, ali je 1989. godine firma otišla u bankrot.

Yugo GV kabriolet s direktnim ubrizgavanjem predstavljen je 1990., a njegova cijena bila je dvostruko veća od onog s krovom. Pojačan nekim sitnicama, većim sjedištem i dodacima, ipak nije uspio spasiti obraz, prodaja u Americi je pala na minimum, a na kraju devedesetih NATO je još i bombardovao Zastavu. Priča o Yugo – Americi je dakle, konačno, pokopana iako su iz Kragujevca kasnije stizale i najave o eventualnom obnavljanju proizvodnje.

No, to već nije priča o našem Yugu. Ona završava u pjesmi kojoj možete naći hiljade mana, ali nisu li dobre stvari one s hiljadu mana, a one koje ne valjaju su sa samo jednom? I zato svaki put kad krenu stihovi – kažu da su čuda svijeta piramide afričke/ kažu da su čuda svijeta velike rijeke Indije/ al' nijedno čudo nije bilo ravno onome/ kad je stari uparkiro u bašču Yugu 45... – znamo da je to naša priča o legendarnom ex-yu autu

BIHAMK

Povezane novosti

Vraćam se majci u Bosnu

Vraćam se majci u Bosnu

Moguće posljedice novog vala stečaja u Evropi mogu biti prekidi narudžbi iz BiH, povratak bauštelaca u domovinu i smanjen priliv deviznih doznaka što ih naši ljudi tamo zaposleni šalju rodbini.

Rast i propast

Rast i propast

Šta je važnije – ekonomski rast ili zaštita okoliša, pitanje je kojim su se bavili mnogi stručnjaci, a naš saradnik donosi priču o regionalnom pogledu na njega, kao i šta mi u BiH (ne) radimo...

Možda bi vas zanimalo