Autorski tekstovi

Posljednja Kraljičina vožnja

Svijet ispraća jednu od najdugoviječnijih kraljica. Njezina posljednja vožnja desiće se u autu koje je sama izabrala, i u kojem je na posljednje počivalište otišao i kovčeg njezine majke. U redizajniranoj limuzini, Jaguar XJ.

Autor: Ahmed Burić

U vrijeme pisanja ovog teksta, još traje odavanje počasti najdugovječnijoj vladarici u novijoj historiji. Kraljica Elisabeth je, kako cijeli svijet zna, sklopila oči u Balmoralu, u Škotskoj, dvorcu koji, zvanično, ne pripada Crown Estateu, korporaciji koja nadzire kraljevska imanja u Ujedinjenom kraljevstvu, ali jeste bio omiljena kraljičina ljetna rezidencija. Ne tako staro, kad je kraljevska porodica u pitanju, otkupljeno i dovršeno 1856., imanje izgleda idilično: dom je, između ostalih i jelena, tetrijeba, ponija i čupavih planinskih goveda. Balmoral je sedamdesetak kilometara zapadno od Aberdeena, a za sebe ga sredila Victoria, čukunbaba pokojne kraljice, historijski jedna od najznačajnijih osoba u zadnjih nekoliko stotina godina, čiji se dio sudbine, barem prema dugovječnosti vladanja, ponovio i u slučaju njezine čukununuke. Victoria je na prijestolju provela 63 godine, što je stavlja na 10. mjesto najdugovječnijih vladara u historiji. Elisabeth, sa svojih 70 godine i 214 dana na prijestolju je druga. Prvi je, dakako, francuski Kralj Sunce, Louis XIV, koji je bio kralj 72 godine i 110 dana. Izjavu koja mu se pripisuje ''Država, to sam ja!'', navodno nikada nije rekao, ali jeste dostigao vrhunac državničke pameti: ''Ja ću otići, ali država će uvijek ostati.'' To je bio i Elisabethin kredo, i moguće je da je u toj nadi i otišla s ovoga svijeta: da se Ujedinjeno kraljevstvo neće raspasti i da Škotska, koju je toliko voljela, ipak, na kraju neće proglasiti nezavisnost.

Na klimavim nogama

Da, Britanija nakon Elisabeth, ostaje u jednoj vrsti međuprostora, s puno neodgovorenih pitanja. No, to su veliki državnički poslovi, za koje se u posljednjoj eri pokazuje da i ne treba imati  velik uvid, i pamet da bi se bilo vođa neke velike zemlje. Eru klovnova desničara započeo je Berlusconi u Italiji, a onda su u post-hladnoratovskoj eri kao gljive poslije kiše izniknuli razni likovi, poput Trumpa i Borisa Johnsona. Ništa manje opasni, ali manji po formatu i globalnom utjecaju ukazali su se i na Istoku: pogledajte samo Orbana, Milanovića i Vučića, pa će vam biti jasno na kako klimavim nogama stoji svijet koji se ovih dana oprašta od Elisabeth.

Pažljivo, valjda, godinama kovan plan o njezinom posljednjem ispraćaju, uključuje i transport kovčega kroz historijsko srce Londona, od Westminster Abbeya do Wellington Archa, blizu Buckhingamske palače, uz naoružanu konjičku pratnju sa Charlesom i ostalim članovima kraljevske porodice u koloni.

I? Suprotno većini očekivanja u kojima je kraljica na posljednju vožnju kroz Škotsku ''trebala'' ići nekim autom velikih engleskih proizvođača čiji su modeli, neki od njezinih omiljenih iz kraljevskog auto-parka, Jaguara ili Land Rovera, njezin je kovčeg ipak odvezao – Mercedes. Firma William Purve Funeral Director's service, poput neke superbogate verzije Topalovića iz legendarnih Maratonaca, objavila je da je, iako su njeni automobili poznati po srebrnim tonovima ''njihov E-Class Mercedes, u skladu sa kraljevskim protokolom, umotan u bijelo.“ Njihov web-site je odmah nakon toga oboren, što bi moglo značiti i neku vrstu hakerskog neslaganja s izborom vozila, ali šta je – tu je. ''Posao'' je bio gotov.

E, sad, takav detalj ostavlja prostor za razne špekulacije, tim više što je Victorijina majka iz njemačke kraljevske porodice Sax Coburg and Gotha, čime je ona nosila titulu posljednje kraljice Hannovera. Nedavno preminuli Elisabethin muž Philippe porijeklom je, većinom, Nijemac koji je svoje prezime ''von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg'', zamijenio jednostavnim Mountbatten.  No, on je za sebe tražio englesko vozilo. Rekao je: ''Mene ubacite u tubu na zadnje sjedištu Land Rovera, i odvezite me u Windsor.'' I želja mu je ispunjena.

 

Princeza Automehaničarka

Sama kraljica nije imala vozačku dozvolu, jer ne postoji britanski zakonski okvir kojim bi se to moglo regulisati ali je bila ozbiljna vozačica i zaljubljenica u automobile. Ta ljubav je počela još u njenoj 19. godini kad se dobrovoljno, kao princeza, prijavila u pomoćnu teritorijalnu odbranu za vrijeme Drugog svjetskog rata, gdje se obučila za mehaniku, vožnju i čitanje mapa. Iz Imperial War Museuma je objavljeno da ta ljubav nikad nije prošla: i u svojim devedesetim kraljica je znala voziti i popraviti neke od starih mašina iz njezinog vakta, uključujući i teške kamione. Ona je i prvi ženski član kraljevske porodice koja je obavila punu vojnu službu u oružanim snagama. I to tako da je po danu bivala u vojnom servisu, a uvečer se vraćala kući, u dvorac Windsor. Britanska štampa tada ju je prozvala ''Princeza Automehaničar(ka)''.

Nikada sasvim odustavši od vožnje kraljicu se često moglo vidjeti za volanom, najčešće kako vozi prijatelje i familiju tih desetak kilometara od Windsora do Royal Ascota, na godišnje konjske trke. Tako je bilo i prošle godine kad je vozila Jaguara X-Type. Također, na imanjima, pogotovo u Škotskoj, često bi sjedala za Land i Range Rover, gdje bi natrpala i pse, korgije i labradore. 

I, na kraju, njezina posljednja vožnja desiće se u autu koje je sama izabrala, i u kojem je na posljednje počivalište otišao i kovčeg njezine majke. U redizajniranoj limuzini, Jaguar XJ. Ta pogrebna kola imaju široke prozore sa strane i pozadi, prozirni stakleni krov i tri svjetla reflektora iznutra duž jedne ivice krova, koja osvjetljavaju podignuti kovčeg. Auto je u Royal Claretu, boji koja se koristi za službena kraljevska i državna vozila koja koriste članovi kraljevske porodice na službenim dužnostima.

Sama Elisabeth je rekla da će se tako ljudi koji budu u povorci do Windsora moći zadnji put oprostiti od kraljice.

Čijim se odlaskom gubi i jedna od konstanti svijeta kakvog smo poznavali.

Jedinog kojeg imamo. Ma kakav on danas bio.

BIHAMK

Povezane novosti

Vraćam se majci u Bosnu

Vraćam se majci u Bosnu

Moguće posljedice novog vala stečaja u Evropi mogu biti prekidi narudžbi iz BiH, povratak bauštelaca u domovinu i smanjen priliv deviznih doznaka što ih naši ljudi tamo zaposleni šalju rodbini.

Rast i propast

Rast i propast

Šta je važnije – ekonomski rast ili zaštita okoliša, pitanje je kojim su se bavili mnogi stručnjaci, a naš saradnik donosi priču o regionalnom pogledu na njega, kao i šta mi u BiH (ne) radimo...

Možda bi vas zanimalo