Autorski tekstovi

Crtanje mreže evropskih koridora u Bosni i Hercegovini

Podršku Evropske unije imamo, samo je potrebno što prije pripremiti projekte i aplicirati za sredstva kako bismo prije formalnog ulaska u EU već bili dio velike političke i ekonomske zajednice.

Autor: Darko Omeragić

Završetak autoceste na Koridoru 5c i aktivnije ulaganje u izgradnju željezničkih pravaca, te povezivanje naše zemlje sa ostatkom Evrope je ono što građani očekuju od evropskih integracija i što smo im dužni isporučiti.

Ovo je krajem maja rekao državni ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto nakon sastanka s evropskim komesarom za proširenje Oliverom Varhelyijem u Bruxellesu. Ovaj stav se fino uklapa u istup predsjednice Evropske komisije Ursule von der Leyen koja je, nekoliko dana kasnije na Forum GLOBSEC 2023 u Bratislavi na kojem se govorilo o Ukrajini i zemljama Zapadnog Balkana, kazala da je Evropska unija spremna finansijski podržati Zapadni Balkan i ubrzati njegov pristup Evropskoj uniji. Von der Leyen je predstavila novu inicijativu, odnosno novi plan ''rasta'' Zapadnog Balkana koji se temelji na četiri stuba: približavanje Zapadnog Balkana jedinstvenom tržištu EU, produbljivanje regionalne ekonomske integracije, ubrzavanje temeljne reforme i povećavanje pretpristupnih sredstava.

Jedinstveni ekonomski prostor?

Svi koji makar površno prate politiku, a naročito onu politiku koja se odnosi na položaj zemalja Zapadnog Balkana i njihov put ka EU vide da bez novca Evropske unije u tim zemljama ne može biti ozbiljnijeg govora. Autocesta na Koridoru 5c kroz BiH se gradi sporo, ali sigurno, a bez novca evropskih finansijskih institucija ne bismo je izgradili nikad. Ova autocesta je zapravo samo krak jednog od evropskih cestovnih i željezničkih koridora i za nju su osigurana ogromna sredstva EU koja BiH dobija i polako i u skladu sa svojim finansijskim mogućnostima i vraća, a dosta toga su i bespovratna sredstva. To je zapravo priča o kojoj je govorila Von der Leyen, pa ponovio Forto, a koju su godinama unazad naglašavali i njihovi prethodnici koji su zagovarali proširenje EU na Zapadni Balkan. BiH i druge zemlje Zapadnog Balkana jednog dana će sigurno postati dio EU. Neki prije neko kasnije. I sve te zemlje će manje-više proći sličan put usklađivanja. A BiH i druge zemlje neće ući tek tako u EU. No, kada jednog dana svi uđu u EU i postanu dio jedinstvenog političkog i ekonomskog prostora, da bi sve funkcionisalo kako treba biće potrebna i moderna saobraćajna infrastruktura kojom će biti povezani svi krajevi BiH i zemlje Zapadnog Balkana s Evropskom unijom. Dakle, paralelno s ispunjavanjem političkih uslova biće ispunjeni i oni drugi uslovi koji će ekonomiju EU držati i dalje jakom.

U tom svjetlu treba gledati i dva sastanka ministra Forte s njegovim kolegom iz Srbije Goranom Vesićem, ministrom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije. Njih dvojica su se prvo sastali krajem marta u Beogradu, pa sredinom juna u Sarajevu. Zaključak njihovih sastanaka i razgovora je – regionalno povezivanje i prometna infrastruktura – siguran put ka EU. Zaključili su da treba pojačati željezničke i cestovne veze između dvije zemlje, odnosno ubrzati projekat autoceste Sarajevo – Beograd, usvojiti olakšice za profesionalne vozače.

Goran Vesić i Edin Forto

Tokom razgovora ministar Forto je spomenuo Prometnu zajednicu, projekat EU u kojoj BiH ravnopravno učestvuje, te ideju da BiH s Vladom Srbije zajedno aplicira za najmanje dva projekta – željeznička pruga Banja Luka – Doboj – Tuzla – Zvornik i dalje ka Srbiji i rekonstrukciju mostova između dvije zemlje. Na tom (drugom) sastanku dogovorena je i konferencija koja će se 5. jula ove godine održati u Brčkom, a na kojoj će se govoriti o cesti Orašje – Tuzla – Brčko, Luci Brčko i željezničkim koridorima koji će pratiti ovu cestu. Ministar Vesić tokom prvog sastanka kazao da Srbija gradi tri bitne saobraćajnice prema BiH Sremska Rača – Kuzmin koja je i dio buduće autoceste Sarajevo – Beograd, brzu cestu Ruma –Šabac – Loznica koja ima odvojak prema Badovincima i cesta Požega – Kotroman koja omogućava vezu prema Višegradu. Istovremeno su planirana i četiri granična prelaza. A ono što je bitno je da će BiH i Srbija po novac za ove projekte zajedno ići prema EU.

Podrška iz Češke

Po sličnom principu u BiH će, osim autoceste na koridoru 5c, graditi i neki drugi međunarodni cestovni pravci. Jedan od njih je brza cesta Bihać-Sarajevo-Podgorica. Ministar Forto je krajem maja u Bruxellesu gdje je razgovarao sa vršiteljicom dužnosti direktorice Direktorata za mobilnost i transport Majom Bakran Marcich, zamjenicom direktora Direktorata za komunikacijske mreže, sadržaje i tehnologije Renatom Nikolay i direktorom Direktorata za susjedsku politiku i proširenje Gert-Janom Koopmanom zatražio da se ova brza cesta uvrsti u mrežu evropskih koridora što bi omogućilo njeno lakše finansiranje i osiguralo bespovratna sredstva. Podrška ovoj ideji ministru Forti je stigla samo nekoliko dana poslije tokom njegove posjete Pragu gdje se susreo s češkim ministrom prometa Martinom Kupkom i direktorom Željeznica Češke Michaelom Krapincem, kao i direktorom praškog aerodroma Jirijem Posom.

Martin Kupka i Edin Forto

Nakon sastanka je rečeno da je ministar Kupka podržao ideju da se evropska mreža koridora (TEN-T mreža) proširi dodatni koridorom koji bi uvezao Zagreb, Bihać, Sarajevo, Podgoricu i Tiranu, ali i omogućilo lakše finansiranje i pomoć iz EU fondova. Na ovom sastanku je najavljeno moguće otvaranje direktne aviolinije između Sarajeva i Praga za šta postoji interes obje zemlje.

Pred bh. političarima, a pogotovo onim koji su u izvršnoj vlasti je puno posla. Podršku Evropske unije imamo, samo je potrebno što prije pripremiti projekte i aplicirati za sredstva kako bismo prije formalnog ulaska u EU već bili dio velike političke i ekonomske zajednice.

BIHAMK

Povezane novosti

Banka na točkovima

Banka na točkovima

Komercijalno investiciona banka donijela je olakšanje Bosanskom Petrovcu otvaranjem poslovnice, dok mobilne ekspoziture ostaju neiskorištena prilika za druge bh. opštine bez bankarskih usluga.

Možda bi vas zanimalo