Vijesti

Cijene i marže: Vraćaju li se ''normalni'' automobili?

Ponašanje automobilskih kompanija zadnjih godina pokazalo je da tržište ne može kontrolisati diler. S visokim maržama nadoknađuje se manjak prodatih automobila, ali sad se većina pita šta može nadoknaditi manjak kupaca.

Autor: BIHAMK

Dugo su se proizvođači služili istim trikom kako bi poskupili automobile. Cijene novih automobila posljednjih su godina enormno porasle, a najveći problem za krajnjeg kupca što ista ''roba'' košta drastično više nego prije 12-18 mjeseci. Razloga za to je nekoliko. U vrijeme kada je bilo nemoguće proizvesti dovoljno automobila i kada su ljudi bili spremni platiti gotovo sve, proizvođači su iskoristili priliku i u nedostatku količina jednostavno pribjegli pumpanju cijena, odnosno podizanju marže. Da stvar bude zanimljivija, modeli sa osnovnim paketima opreme i slabijim motorima, koji imaju najmanje marže i koje proizvođači uglavnom izbjegavaju proizvoditi, kolokvijalno rečeno – dobili su padobran. Trgovci su jednostavno takve modele odbacivali iz ponude i u prvi plan gurali opremljene i skuplje modele na kojima se može više zaraditi.

Sekundarni, ali također značajan efekat za proizvođače, smanjile su se razlike u cijenama klasičnih i električnih modela. To se nije desilo tako što su pojeftinili električne, već što su drastično podigli cijene benzincima i dizelima kako bi ih približili baterijskim rivalima. Čak i u slučaju bh. tržišta danas je jako teško dobiti novi automobil ispod 30.000 KM, iako je prije dvije godine u ovoj kategoriji postojala više nego pristojna ponuda.

Vjerovatno ne moramo objašnjavati zašto je važno za proizvođače da prodaju električne automobile, ali trgovci su s njima preko noći na račun ''državnih'' para dobili ekstra profit. Koliko god se pretpostavljalo da će zbog veće ekspanzije elektromobilnosti električari pojeftiniti, to se u praksi pokazalo suprotno. Kako je u međuvremenu došlo je do drastičnog rasta cijena plemenitih metala, a kako je bez njih nemoguće proizvesti baterije i ostale komponente jednog EV-a, a one ponajviše doprinose cijeni automobila, u samo nekoliko mjeseci dogodile su se zaista nevjerovatne promjene, odnosno skokovi. Na primjer, Tesla Model 3 još je prošlog proljeća koštao 39.990 eura, ali trenutno morate pripremiti najmanje 49.990 eura. Čak se ovih dana sve više polemiše o spuštanju cijena i vraćanja na ''fabričke'' postavke američkog proizvođača.

Sličan skok dogodio se i kod Audija Q4 e-tron koji se sada može kupiti za oko 60.000 eura. Međutim, iza ovog pomaka ne stoje samo skuplji plemeniti metali, već i gore opisani trik sa bildanjem marže. Konkretno u slučaju Audija, na određenim tržištima, proizvođač iz Ingolstadta ovom je modelu izbacio osnovnu razinu opreme. U čemu je trik? Njemačka od ove godine smanjuje subvencije. Umjesto 6.000 eura, državni doprinos bit će "samo" 4.500 eura, a automobili o kojima je riječ također moraju biti unutar gornje granice cijena. Evidentno je kako godine budu prolazile subvencije će postajati manje. Ove godine još uvijek se može skuplje prodati auto za "tuđe novce", pa zašto bi dileri pokušavali bilo šta drugo, osim iskoristiti priliku za ekstra zaradom?

Ali sve je to bilo moguće samo u vrijeme kada je potražnja bila veća od ponude i kada su automobilske kompanije mogle stvarno razmišljati o tome šta će prodavati. No, interes za novim automobilima opada i više nije moguće kontrolisati tržište iz pozicije prodavača. U želji da poguraju prodaju, automobilske kuće počinju se vraćati ponudi osnovnih razina opreme. U slučaju Škode, na razvijenim tržištima osnovi model se nikada nije dobro prodavao, ali je bio dostupan na manjim gdje je bitna cijena. I zato sad češki proizvođač nakon nekog vremena na zapadnoevropskim tržištima opet omogućava narudžbu Kamiqa i Scale s osnovnom razinom opreme Active. Na bh. tržištu, takvih problema nismo imali, jer je uvoznik uvijek imao u ponudi i Active paket opreme. Istina, na određenim tržištima, Active je značio model bez klime i multimedije. Današnji automobili, bez obzira na razmaženost tržišta, bez klime ne mogu, ali bez multimedije nekako moraju. Takođe, auti sa skromnijim paketima opreme prije će naći put do kupca, jer prvo su dostupniji s manjim rokom čekanja, drugo, povoljniji su. U vremenu inflacije i ludovanja cijena, bome itekako cijena postaje bitna.

Bez obzira na izvještaje u kojima se lažno pumpa prodaja u Evropi, ako gledamo šumu, a ne drveće, ovo su sve loše vijesti za proizvođače automobila. S jedne strane, imamo evidentan dokaz da je interes za novim automobilima značajno oslabio. S druge strane, ne vidimo nikakve skromnosti u slučaju marži. I treće, poništava se prijašnja relativna prednost električnih modela, jer oni nemaju prostor za redukcijom cijena sve dok ima subvencija, ali se zato opet otvara prostor za modele sa klasičnim motorima.

Efekat ignorisanja kupca na tržištu najčešće završi kao hodočašće u pakao. Ovo je samo još jedno upozorenje automobilskim kompanijama da je tako i da će uvijek biti. Sad je samo pitanje, jesu li se u međuvremenu opametili i koliko će dugo biti skloni istoj poslovnoj politici nakon ovih evidentnih tržišnih signala. Još jedna bitna stvar guši Evropljane i njihovo licemjerstvo. To su kineski automobili koji trenutno po povoljnijim cijenama i do 40% nude jednako dobar četverotočkaš. Ako Evropljane i mimoiđu tržišni signali od strane nezadovoljnih kupaca, kineski automobili sigurno neće.  

BIHAMK

Povezane novosti

Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211

Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211

U matičnoj tvornici u Mlada Boleslav, Škoda je proizvela pet miliona benzinskih motora Volkswagen Grupe serije EA 211. Škodi je za ovaj jubilej trebalo 12 godina, iako se češki proizvođač može pohvaliti 125-godišnjom proizvodnjom motora.

Možda bi vas zanimalo