Savjeti

Šta je aquaplaning i kako ga izbjeći

Šta znači aquaplaning, kako utiče na vaš automobil i šta učiniti ako vam se dogodi?

Autor: BIHAMK

U vrijeme obilnih padavina i kada od meteoroloških službi stižu upozorenja građanima o mogućim posljedicama takvih vremenskih uslova, iz BIHAMK-a donosimo savjete šta uraditi ukoliko dođe do aquaplaninga (vodenog klina) i kako se to uopće može spriječiti.

Šta je aquaplaning?

Aquaplaning nastaje kada se sloj vode formira između površine guma automobila i površine puta, prekidajući kontakt između vaših guma i puta. Kada automobil krene u aquaplaning, gume gube kontakt sa cestom i automobil prestaje da reaguje na kontrolne komande kao što su kočenje, upravljanje i ubrzanje.

Žlijebovi na automobilskim gumama su dizajnirani da odvode vodu koja se nalazi na putu. Ako je količina vode na putu veća od zapremine gazećeg sloja na vašim gumama, postojat će višak vode koji se ne može raspršiti i automobil može krenuti u aquaplaning.

Ako to nije dovoljno, višak vode se nakuplja na prednjoj strani gume i dostiže kritičnu tačku. U ovom trenutku, pritisak vode na gumu će podići gumu prema gore, tako da više nije u kontaktu sa cestom.

Aquaplaning uglavnom utiče na prednje točkove jer se zadnji obično vuku po suhim tragovima koje ostavljaju prednje gume. Budući da su kočnice automobila nagnute prema naprijed, većina sposobnosti kočenja će također biti izgubljena. Pogon će biti uklonjen ako ste u automobilu s prednjim pogonom. Ako su sva četiri točka odvojena od asfalta tokom akvaplaninga, bit ćete nekoliko trenutaka van kontrole nad vozilom. 

Šta učiniti ako dođe do aquaplaninga?

Za one koji ranije nisu iskusili aquaplaning vrlo brzo će shvatiti šta se događa, ali znakovi upozorenja su skokovi broja okretaja motora (zbog smanjenog otpora potrebnog da se točkovi rotiraju) i upravljanje koje postaje mnogo lakše (opet, zbog smanjene sile potrebne za okretanje točkova).

Kao i u mnogim situacijama, najgora stvar koju možete učiniti je panika. Stiskanje kočnica i okretanje volana imat će mali učinak i mogli bi vas dovesti u daleko goru nevolju ako vaš automobil iznenada ponovo uspostavi kontakt s cestom.

Ono što biste trebali učiniti je sljedeće: Ako koristite tempomat, isključite ga pomoću prekidača, korištenje kočnica u ovom trenutku može poremetiti ravnotežu automobila i dovesti vas u okretanje. Kako su vaše kočnice, upravljanje i ubrzanje trenutno suvišni, jedina razumna stvar koju možete učiniti je jednostavno pustiti automobil da prirodno uspori. Kako brzina pada lagano pokušajte s upravljanjem i ako se čini da grize, pređite na kočnicu. Postepeno ćete moći da povratite kontrolu nad svojim automobilom, prije nego što se zaustavite.

Šta možete učiniti da se to ne dogodi?

Postoji nekoliko zlatnih pravila koja treba uzeti u obzir kada pokušavate smanjiti šanse za aquaplaning. Prvo, budite svjesni uslova. Ako okolo ima stajaće vode ili počne jaka kiša, smanjite brzinu i vodite računa da izbjegnete dijelove puta koji izgledaju kao da su poplavljeni. Usporavanje u mokrim uslovima daje vašim gumama više šanse za rad, smanjuje nakupljanje viška vode i povećava dostupnost prianjanja. Nakon toga, potrebno je uzeti u obzir stanje vaših guma. Pretjerano istrošene ili oštećene gume su manje efikasne u raspršivanju vode sa puta, uz sve veći pad performansi pneumatika kako se približava minimalnoj zakonskoj granici. Osiguranje da ima dovoljno gazećeg sloja i da su vaše gume napumpane na odgovarajući pritisak uvelike doprinosi poboljšanju vaše sigurnosti. Iako je minimalni zakonski zahtjev 1,6 mm, vodeći stručnjaci za sigurnost preporučuju minimalno 2,5 mm za zimsku vožnju.

Ako možete, vrijedi koristiti i tragove koje je ostavio automobil ispred vas, ali uvijek morate održavati sigurnu udaljenost. Po vlažnom vremenu, zaustavni put se dramatično povećava.

BIHAMK

Povezane novosti

Možda bi vas zanimalo