Članak top banner 970x90
Savjeti

Kako sigurno voziti po kiši?

Kiša kao atmosferska pojava čest je pratilac vožnje, koja kao posljedicu ima smanjenje vidljivosti i pogoršavanje uslova sigurne vožnje.

Autor: BIHAMK

Kiša donosi niz opasnosti i često je uzrok saobraćajnih nezgoda zbog smanjenog prijanjanja, vidljivosti, mogućnosti trenutnog otkazivanja kočnica, dinamičkih udara, nastajanja vodenog klina i prekrivenih znakova na cesti.

Tokom vožnje po mokrim cestama, opasne situacije se dešavaju iznenada, bez mnogo vremena za razmišljanje i donošenje odluka. Istraživanje koje je obuhvatilo 12.000 saobraćajnih nezgoda, pokazalo je da više od 37% vozača koji su sudjelovali u saobraćanoj nezgodi, nije imalo vremena da poduzme neku akciju kako bi spriječili ili izbjegli nezgodu. Mokra cesta je uzrok više od 1,2 miliona saobraćajnih nezgoda svake godine u svijetu.

Kada kiša pada, na cesti se stvara sloj vode i gume slabije prijanjaju uz cestu (trenje između gume i površine ceste je manje) što smanjuje upravljačke i kočione sposobnosti vozila. Veličina trenja između guma i ceste zavisi o dubini profila guma, brzini kretanja i vrsti ceste.

Tokom vožnje po kiši, treba usmjeriti pogled dalje ispred vozila jer postoji mogućnost nalijetanja na udarne rupe napunjene vodom ili na vodu na cesti pri čemu može doći do vodenog udara. U takvoj situaciji treba povećati prisebnost i bez oklijevanja, povećanom brzinom, pokušati izići iz vode jer može doći do zalijevanja ili oštećenja motora. Pri mimoilaženju s drugim vozilom dolazi do iznenadnog zalijevanja vjetrobranskog stakla, čime se smanjuje vidljivost, a u toj situaciji vozač može izgubiti prisebnost i kontrolu nad vozilom. Pobrinite se da brisači rade efikasno i bez problema.

Za vrijeme vožnje po kiši ne dozvolite da se vodena para kondenzuje u unutrašnjosti vozila. U takvim uslovima treba koristiti ventilaciju i grijanje. Kombinacijom ovih uređaja najbolje će se odstraniti suvišna vodena para.

Vodeni klin (aquaplaning)

Kod obilnih i dugotrajnih kiša, na cestama se često zadržava voda. Pri vožnji u tim uvjetima pod točkom se stvara sloj vode, odnosno „vodeni klin“. Kada je sloj vode dublji, ili kada se po cesti pokrivenim vodom vozi velikom brzinom, guma se počinje penjati na sloj vode, „vodeni klin“ je izdiže, što uslovljava odvajanje gume od ceste. Gubi se dodir sa cestom i tada točak “skija” po vodi. Gume tada nisu više sposobne prenijeti na cestu vučnu silu, silu kočenja i bočne sile. Pri brzoj vožnji gube se primarne sposobnosti gume da koči ili vodi vozilo u željenom pravcu. U slučaju kočenja, prednji točkovi blokiraju i kližu te vozilo gubi upravljivost, odnosno u takvim uslovima se vozilom ne može upravljati.

Nastalo stanje naziva se „aquaplaning“, što u slobodnom prevodu znači skijanje na vodi. Kod tog stanja upravljanje i kočenje nije moguće. U tom slučaju vrijedi pravilo: upravljač držati pravo i oduzeti gas. Ako puhne vjetar, nema pomoći. Možda nikada nećemo biti svjesni greške.

Kako prepoznati opasnost i kako se ponašati u takvim uslovima?

Prvi znak opasnosti je obilna kiša i voda na cesti. Velika količina vode na cesti prepoznaje se po sljedećem: trag točkova vozila ispred odmah prekrije voda, točkovi vozila ispred istiskuju mnogo vode, kolotrazi su napunjeni vodom, lokve vode su na cesti. U tim uslovima gubi se osjećaj stabilnosti, tj. vozilo lagano klizi i bočno se zanosi, volan se prelako okreće i pojačan je zvuk motora. U takvim uslovima potrebno je odmah smanjiti brzinu vožnje, pritisnuti papučicu kvačila, čvrsto držati volan u pravilnom položaju, izbjegavati naglo okretanje volana i popuštati papučicu gasa da točkovi ponovno dobiju dodir sa cestom. Dakle, da bi rizik od akvaplaninga i od neprijatnih iskustava koje on sa sobom nosi sveli na minimum, morate stalno voditi računa o mjerama predostrožnosti.

BIHAMK

Povezane novosti

Zimska oprema od 1. aprila/travnja više nije obavezna

Zimska oprema od 1. aprila/travnja više nije obavezna

Podsjećamo vozače da od 1. aprila/travnja 2024. godine nije obavezno posjedovanje zimske opreme na motornim vozilima u Bosni i Hercegovini, a u skladu sa Pravilnikom o saobraćaju u zimskim uslovima (Službeni glasnik BiH, broj 83/20).

Zašto nam se magle stakla automobila i kako to spriječiti?

Zašto nam se magle stakla automobila i kako to spriječiti?

Zamagljeno vjetrobransko staklo smanjuje vidljivost tokom vožnje, a samim tim i našu sigurnost u saobraćaju. Sa ovim problemom se suočavamo i ljeti i zimi, a posebno kada su padavine. Međutim, postoje neke metode koje umanjuju i sprječavaju ovaj problem.

Možda bi vas zanimalo