Tender za izgradnju ceste Foča – Šćepan Polje će biti raspisan narednih dana
Poznato je da će gradnja dionice od 12,5 kilometara biti finansirana međunarodnim kreditom. Ova cesta, iako predstavlja međunarodnu vezu, u očajnom je stanju i makadamom se iz BiH ulazi u Crnu Goru.
Godinama najavljivani tender za izgradnju ceste Foča – Šćepan Polje (M-I 111) mogao bi biti raspisan za 15-ak dana, najavili su početkom juna iz Javnog preduzeća Putevi RS na regionalnom skupu o niskogradnji i saobraćaju koji je održan u Beogradu, što znači da bismo ga mogli očekivati možda čak i ove sedmice.
Poznato je da će gradnja dionice od 12,5 kilometara biti finansirana međunarodnim kreditom. Pregovori sa Svjetskom bankom o finansiranju gradnje završeni su u januaru, a oni s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) još traju. Vršilac dužnosti direktor JP Putevi RS Miroslav Janković je rekao da će se procedura ubrzati tako što će biti raspisan tender i izabran izvođač radova.
Osim ova dva kreditora, novac za izgradnju će biti osiguran i od Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD). S tim u vezi je i informacija da je Vijeće ministara BiH nedavno utvrdilo prijedlog Sporazuma između BiH i IBRD-a u vrijednosti od 81,7 miliona eura. Novac će biti potrošen na unapređenje prioritetne mreže magistralnih cesta u RS, a među njima i cestovnog pravca između mjesta Brod na Drini (Foča) i Hum na Šćepan Polju, a u skladu sa standardima klimatske otpornosti. Rok otplate ovog zajma je 32 godine uz grace period od 7 godina.
Makadamom do Crne Gore
"Evropska komisija je kroz IPA program finansirala izradu projektne dokumentacije za modernizaciju ove dionice, uključujući i međudržavni most preko rijeke Tare. U okviru ovog projekta, 2022. godine započeti su radovi na dionici Brod na Drini – Kopilovi, dugoj 5,6 kilometara. Ugovorena vrijednost radova iznosi 12,2 miliona KM, a izvođači su ‘Grupa Fortis’ iz Banjaluke i ‘Prijedorputevi’ iz Prijedora. Rok za završetak radova je 36 mjeseci", pojasnili su nedavno iz JP Putevi RS.
Cesta Foča – Šćepan Polje iako vodi iz BiH prema Crnoj Gori, te mostom preko rijeke Tare povezuje dvije zemlje više liči na makadamski, nego na normalan put. Obnova ove saobraćajnice se radi u fazama i prespora i zato je ključno da se raspiše tender za cijelu dionicu do granice. Vrlo važan faktor je i međudržavni most preko rijeke Tare koji više podsjeća na mostove iz avanturističkih filmova. U augustu prošle godine zaključen je sporazum o zajedničkoj nabavci između institucija BiH i Crne Gore, a prije nekoliko dana iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH su objavili da se uskoro raspisuje tender i za ovaj most:
“Izgradnja mosta će biti po principu ‘projektuj i izgradi’ uz korištenje dosadašnje dokumentacije. Upravu za promet Crne Gore smo pozvali da se izjasni oko korekcije nivelete saobraćajnice na mostu s crnogorske strane, te preduslova za izvođača na teritoriji Crne Gore u vezi posjedovanja licenci”, saopćili su.
Neispunjena obećanja
Prije nego li ugledamo građevinske mašine na dionici Foča – Šćepan Polje i mosta preko rijeke Tare malo ćemo zastati i prisjetiti se da su radovi na ovim projektima trebali početi još prošle godine. Isto tako treba reći da je projekat zamišljen prije 42 godine. Pa čak ni konkretne najave koje su 2023. godine dali resorni ministri iz BiH i Crne Gore da će gradnja početi 2024. godine nisu s riječi prešle u djelo. Projekat za magistralni put Foča – Šćepan Polje u vrijednosti od 79 miliona eura završen je davne 2017. godine, dvije godine nakon što su tri mlade djevojke – Marijanu Medojević i Aminu Abdić iz Podgorice i Draganu Cerovinu s Pala poginule u teškoj saobraćajnoj nesreći Centrotransovog autobusa, a 13 osoba je povrijeđeno upravo na ovom makadamskom putu. Autobus u kojem su se oni nalazili vozio je na relaciji Pale – Herceg Novi, a uslijed loših uslova na cesti survao se u provaliju. Šokirana javnost tada je tražila da se krene u hitnu rekonstrukciju ove ceste. No, osim predstavljanja projekta od tada do danas se nije mnogo odmaklo. Tek je rečeno da će prvih 5,5 kilometara i osam kilometara potpornih zidova. Iz godine u godinu smo slušali obećanja, a je li konačno došlo vrijeme za djela vidjet ćemo u narednih nekoliko mjeseci.
Povezane novosti

2024. počinje gradnja mosta preko Tare na putu Foča – Šćepan Polje
''Ovo je za nas vrlo važan projekat čijom će se realizacijom riješiti višedecenijski problem neuslovnog postojećeg mosta koji povezuje dvije države i koji je dio međunarodne prometnice Podgorica – Sarajevo'', rekao je crnogorski ministar Filip Radulović.