Javno preduzeće Autoceste FBiH i turski građevinski gigant Cengiz prije nekoliko dana su u Mostaru potpisali do sada najveći pojedinačni ugovor za izgradnju autoceste na Koridoru 5c. Riječ je o dionici Medakovo – Ozimice koja se nalazi na sjeveru naše zemlje. Dionica nije duga, proteže se na svega 21,3 kilometra, ali je zato iznimno skupa, čak 361,7 miliona eura i to bez PDV-a. Upravo zbog njene skupoće svojevremeno su Autoceste FBiH htjeli da je daju pod koncesiju. Tačnije, bila je ideja da se dionica Medakovo – Ozimice – Poprikuša da pod koncesiju. Međutim, ideja koja je nastala 2014. godine i na koju je potrošeno mnogo vremena je proglašena neizvodljivom.
S obzirom na to da je ideja o davanju dionice pod koncesiju propala, Autoceste FBiH su morale promijeniti model njenog ugovaranja i taj proces koji je trajao je devet konačno je prije nekoliko dana finiširan potpisivanjem ugovora s turskom građevinskom kompanijom koja se do sada već iskazala gradeći neke od dionica autoceste na Koridoru 5c. Promjena modela ugovaranja je dovela do potpisivanja najvećeg investicijskog ugovora u BiH u posljednje tri decenije. Ovaj ugovor se u odnosu na sve do sada potpisane razlikuje u tome što su ranije dodijeljivani ugovori za dionice duge od dva do deset kilometara, dakle, relativno kratke dionice.
Rok: 30 mjeseci
Na dionici Medakovo – Ozimice će biti izgrađena otvorena trasa autoceste, petlja dva dvostrana odmorišta, osam mostova i vijadukti, dva nadvožnjaka, 15 podvožnjaka i jedan tunel dužine 2.200 metara. Zajedno s dionicom Putnikovo brdo – Medakovo čija gradnja je počela u novembru prošle godine činit će jednu funkcionalnu saobraćajnu cjelinu. Gradnja ove dionice će biti finansirana kreditom Evropske investicijske banke (EIB) i bespovratnim sredstvima Evropske unije (u okviru Agende za povezivanje preko investicijskog okvira za Zapadni Balkan – WBIF), a izvođači radova su dobili rok od 30 mjeseci za završetak posla, odnosno dvije i po godine.
Direktor JP Autoceste FBiH Elmedin Voloder je najavio da bi sjeverni dio autoceste na koridoru trebao biti završen vrlo brzo – do kraja 2025. godine. A na sjevernom dijelu autoceste je, uz dioniu Medakovo – Ozimice ostalo da se izgradi i dionica Ozimice – Poprikuše u dužini od 12,9 kilometara. Voloder je poslije potpisivanja ugovora s turskom kompanijom najavio buduće projekte.
''Pripremili smo realizaciju radova na dionicama autoceste na Koridoru 5c za novih 85 kilometara i investicijama od oko četiri milijarde KM. Već imamo potpisana dva ugovora u vrijednosti većoj od milijardu KM, a do kraja trećeg kvartala ove godine pripremit će potpisivanje i ostalih ugovora'', rekao je Voloder.
Predstavnik turske kompanije Aziz Cengiz je rekao da je najnoviji ugovor zapravo samo potvrda dobre saradnje koju su vlasti FBiH imale s tom turskom kompanijom koja je do sada, prema njegovim riječima, uspješno i u roku završavale sve projekte na autocesti kroz BiH.
Novi investicioni ciklus
U Bosni i Hercegovini je trenutno aktivno sedam velikih gradilišta autoceste u dužini od oko 40 kilometara i čija je vrijednost 1,2 milijarde KM. Za novi investicijski ciklus je osigurano još 3,4 milijarde KM i u ovoj godini se otvara šest novih gradilišta za još 75 kilometara autoceste. I dok su sasvim realne prognoze da se cijela autocesta od Sarajeva do Doboja završi do kraja 2025. godine mašine bruje i na jugu BiH. Najdinamičnije je na poddionici Počitelj – Zvirovići, dugoj 11,07 kilometara, i koja je podijeljena na dva LOT-a i to LOT1 (petlja Počitelj – početak mosta Počitelj i kraj mosta Počitelj – petlja Zvirovići u vrijednosti od 56,5 miliona eura bez PDV-a. LOT 2 je sam most Počitelj u dužini od 945 metara s maksimalnom visinom od 100 metara i čija gradnja košta 28,1 milion eura bez PDV-a. Izgradnja ove dionice zajedno s mostom dodijeljena je kompanijama iz Kine i Azerbejdžana, a radovi su počeli krajem 2019. godine. LOT 1 ove dionice je trebao biti završen za 24 mjeseca, a LOT 2, odnosno most za 30 mjeseci. Međutim, rokovi za izgradnju su iz raznih okolnosti probijani nekoliko puta tako još nema naznaka kada bi radovi na ovoj dionici i mostu koji će spojiti dvije obale rijeke Neretve konačno biti završeni.
Povezane novosti
Počinje gradnja kompletnog sjevernog dijela Koridora 5c
Za dionicu Ponirak – Vraca osigurano dodatno zaduženje od 7,5 miliona eura, a za južnu trasu Ivan – Ovčari cijeli kredit od 162 miliona eura. Istovremeno je potpisan i ugovor za gradnju dionice Putnikovo Brdo – Medakovo u centralnom dijelu BiH.