Članak top banner 970x90
Autorski tekstovi

Gradnja tunela Prenj počinje 2023. godine

Probijanjem tunela Prenj, te izgradnjom autoceste na toj trasi, put između Sarajeva i Mostara će se skratiti za duplo, a sada se od Sarajeva do Mostara magistralnom cestom M-17 vozimo oko dva sata.

Autor: Darko Omeragić

Tokom višegodišnje gradnje autoceste na Koridoru 5c, bh. građevinari su se suočavali s brojnim izazovima koje su uspijevali savladati, ali jedan će sasvim sigurno, kada se završi, ući u anale. Riječ je od 10,5 kilometara dugom tunelu Prenj (sa svim pristupima oko 12 kilometara) za koji su prije nekoliko dana iz Javnog preduzeća Autoceste FBiH raspisali pretkvalifikacioni tender.

Taj tunel svojim dimenzijama već ostavlja bez daha. Bilo je na autocesti brojnih objekata koji su svojim gabaratima bili vrijedni pažnje i divljenja, poput kolosalnog mosta Počitelj, ili vijadukta Babina rijeka, koji je visinom od 120 metara najviši vijadukt u Bosni i Hercegovini. Ili, recimo, tunela 1. mart koji nakon izgradnje 2014. godine bio (i dalje je) najduži tunel na Koridoru 5c, pa i tunela Ivan čija je gradnja u toku, ali tunel Prenj je, bez premca, nešto što će ući u historiju zbog mnogo čega. Prije svega, treba reći da će tunel Prenj nakon izgradnje biti deveti tunel u Evropi po dužini. Taj podatak dovoljno govori o kakvom je projektu riječ.

Probijanjem tunela Prenj, put između Sarajeva i Mostara će se skratiti za duplo, a sada se od Sarajeva do Mostara magistralnom cestom M-17 vozimo oko dva sata. Drugim riječima, razdaljina između Sarajeva i Mostara neće biti 113, nego 82 kilometra. Dakle, tunel Prenj će udaljenost između dva grada smanjiti za 31 kilometar. Tunel Prenj će biti dio dionice autoceste na Koridoru 5c Ovčari – tunel Prenj – Mostar sjever.

Rok – 70 mjeseci

Njegova izgradnja bi trebala početi sredinom naredne godine, a cijeli posao bi trebao biti završen za 70 mjeseci, odnosno za pet godina i 10 mjeseci, što je negdje pred kraj 2028. godine, ako ne bude nekih nepredviđenih događaja kakvi su mogući i na manjim objektima, a kamoli na jednom ovakvom. Ipak, treba se uzdati u znanje i marljivost vrijednih građevinaca kojima će biti dodijeljen ovaj posao. Nema sumnje da će biti posla za hiljade radnika i brojne inžinjere, te najmoderniju građevinsku tehniku jer se ovakvi objekti mogu graditi samo uz pomoć najmodernije tehnologije.

Dionica autoceste od Ovčara do petlje Mostar jug je podijeljena na poddionice Ovčari – ulaz u tunel Prenj, tunel Prenj, tunel Prenj – Mostar sjever, te Mostar sjever – Mostar jug. Na ovim poddionicama će biti izgrađeno 10 mostova, 12 tunela i dvije petlje. Desna tunelska cijev tunela Prenj će biti duga tačno 10.165 metara, dok je lijeva kraća pet metara. Još u novembru prošle godine počela je realizacija programa hidrogeoloških istraživanja i probno IG kartiranje i dodatni istražni radovi kako bi se utvrdilo s kakvim materijalima će građevinci imati posla. Uz ovo, obavljeni su i neki drugi drugi važni pretposlovi poput dobijanja vodne saglasnosti, studije utjecaja na okoliš, prošle su javne rasprave, ishodovane okolišne dozvole...

Na dionici autoceste Mostar sjever – Mostar jug u dužini od 15,4 kilometara se nalazi još nekoliko, u poređenju s tunelom Prenj, sitnih objekata, poput bočnog naplatnog mjesta, šest tunela ukupne dužine oko devet kilometara, šest relativno kratkih vijadukta/mostova dužine oko dva kilometra.

Generacijski projekat

Govoreći o tunelu Prenj direktor Javnog preduzeća Autoceste FBiH, Elmedin Voloder, rekao je da je ovo generacijski projekat koji svojom dužinom i kompleksnošću nadmašuje sve do sada izgrađene objekte u regionu, pa i šire:

''Realizacijom ovog projekta Bosna i Hercegovina će imati veliku korist u privrednom i ekonomskom smislu. Uz početak radova koji očekujemo u prvoj polovini naredne godine mogu reći da ćemo vrlo brzo raspisati tender za dionicu Mostar sjever – Mostar jug u dužini od 17 kilometara, što će značiti da smo pokrenuli posao na najznačajnijim i najvećim dionicama autoceste na Koridoru 5c'', kazao je Voloder.

Rok za predaju ponuda za pretkvalifikaciju je 5. septembar ove godine. Gradnju tunela Prenj će finansirati međunarodne finansijske institucije, a biće tu i nekih bespovratnih sredstava Evropske unije i ponešto novca iz vlastitih izvora JP Autoceste FBiH. Gradnju tunela će sa 110 miliona eura finansirati Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), a Evropska investicijska banka sa 150 miliona eura. Ukupna procijenjena vrijednost tunela Prenj je oko 400 miliona eura.

A kada govorimo o ovoj cijeni sjetimo se odmah i tunela Hranjen čija je gradnja naglo poskupjela kada su mašine uveliko bušile planinu. Da se ovakvi stresovi ne bi dešavali i na tunelu Prenj, kaže Voloder, urađeno je niz priprema koje uključuju sveobuhvatne geološko-geotehničke i geofizičke podloge.

Završetak izgradnje tunela Prenj će se vjerovatno poklopiti sa završetkom gradnje svih dionica autoceste na Koridoru 5c tako će taj dan ući u historiju bh. građevinarstva kao jedan od najvažnijih otkako se na ovim prostorima gradi.

BIHAMK

Povezane novosti

Slatka so

Slatka so

Sada se definitivno može tvrditi da će kopanje soli u tuzlanskom bazenu i u narednih 25 godina, a ukoliko Grad dozvoli nova istraživanja, odnosno bušenja tla, to se može produžiti do kraja ovog i početka sljedećeg stoljeća.

Voz u šećeru

Voz u šećeru

Iskakanje voza iz šina i prevrtanje pet vagona šećera po pruzi u blizini Mostara, ozbiljna je opomena za Željeznice FBiH, kao i nadležna tijela. Novca prvo treba biti za sigurnost, a valjda će se naći nešto i za prosuti šećer.

Možda bi vas zanimalo