BIHAMK vijesti

Kako je regulisano korištenje e-romobila u Evropi i regiji, a kako u BiH?

Iako će u naredne četiri godine broj korisnica i korisnika električnih romobila u Evropi dostići broj od 55,5 miliona, uvođenje zakonske regulative u ovoj oblasti znatno kasni, u gotovo svim zemljama

Autor: BIHAMK

Iako će u naredne četiri godine broj korisnica i korisnika električnih romobila u Evropi dostići broj od 55,5 miliona, uvođenje zakonske regulative u ovoj oblasti znatno kasni, u gotovo svim zemljama. Na nivou Evropske Unije, Evropska komisija trenutno razmatra mogućnost izrade smjernica, a u okviru mogućih planova standardizacije, razmatraju se i tehnički standardi za električne romobile. U Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine formirana je radna grupa koja bi trebala razmatrati pitanje regulacije na državnom niovu. U međuvremenu, Izmjenama i dopunama  Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima, Republika Srpska je zakonski regulisala kretanje lakih ličnih električnih vozila na putevima. U regiji, Hrvatska je novim Prijedlogom izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama definisala ovu oblast uvođenjem nove kategroije vozila – "pomoćno pješačko sredstvo" i "osobno prijevozno sredstvo". Njemačka je ovu oblast riješila u maju sveobuhvatnom regulativom koja definiše i tehničke i sigurnosne standarde i za romobile i za vozače, kao i pitanje osiguranja i kazni. U Austriji je samo u 2019. godini evidentirano čak 1,200 povrijeđenih vozača e-romobila. U drugim evropskim zemljama za sada se restrikcije i ograničenja uglavnom uvode na zahtjev lokalnih vlasti u velikim gradovima.

Električni romobili predstavljaju relativno pristupačan vid prijevoza naročito među mlađom populacijom u urbanim sredinama, a posljednjih godina doživljavaju veliku ekspanziju širom Evrope. To potvrđuju i procjene prema kojima će evropsko tržište romobila ove godini dostići vrijednost od čak 650 miliona EUR, dok će broj korisnica i korisnika u naredne četiri godini porasti na broj od 55,5 miliona. 

BOSNA I HERCEGOVINA 

Pomenute trendove prati i Bosna i Hercegovina pa su električni romobili sve češći prizor na ulicama i trotoarima, u gotovo svim većim gradovima. 

Sa većim učešćem u saobraćaju, povećava se i broj nezgoda u kojima učestvuju romobili, tako da je neophodno što prije zakonski urediti ovu oblast.

U Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine formirana je radna grupa koja bi trebala razmatrati pitanje regulacije na državnom nivou, a u međuvremenu, saobraćanje električnih skutera i romobila se parcijalno pokušava regulisati na nižim novima. 

  • Ministarstvo saobraćaja Kantona Sarajevo je zabranilo kretanja bicikala, mopeda i električnih balansirajućih romobila na jedan ili dva točka na površinama koje su predviđena za pješake - što je pozitivan iskorak, ali daleko od zadovoljavajućeg. Također, Izmjenama i dopunama  Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik Republike Srpske“ br. 111/21) Republika Srpska je zakonski regulisala kretanje lakih ličnih električnih vozila na putevima. 

Zakon sada lako lično električno vozilo, kao što je električni romobil, električni skejtbord, haverbord, segvej i slično, definiše kao vozilo na točkovima koje se djelimično ili potpuno koristi kao motorno vozilo za prijevoz jednog lica na javnoj, odnosno privatnoj površini i koje se potpuno ili djelimično napaja iz samostalnog izvora energije sa ili bez sistema samobalansiranja, te ima napon baterije do 100 VDC, odnosno integrisani punjač sa ulazom za baterije do 240 VAC. 

Laka lična električna vozila zakon razvrstava u 4 (četiri) klase, i to: 

Klasa 1 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta; 
Klasa 2 -  vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta; 
Klasa 3 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6 km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta; 
Klasa 4 - vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25 km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta.

Nezavisno od klase kojoj pripadaju laka lična električna vozila obavezno moraju biti opremljena sa: 

  • Ograničivačem brzine kojim se obezbjeđuje da se ne prelazi maksimalna konstruktivna brzina, s tim da vozila klase 2 i klase 4 obavezno imaju i ograničenje brzine na 25 km/h, a ukoliko se kreću površinama namijenjenim za kretanje pješaka, imaju ograničenje brzine na 6 km/h; 
  • Prednjim i zadnjim katadiopterom, s tim da su vozila klase 2 i klase 4 obavezno opremljena prednjim i zadnjim svjetlom za osvjetljavanje puta, i Uređajem za davanje zvučnih signala.

Svako lice koje koristi lako lično električno vozilo obavezno je da posjeduje identifikacionu potvrdu i naljepnicu za lako lično električno vozilo s kojim se kreće. 

Identifikaciona potvrda predstavlja dokument kojim se potvrđuju tehničke karakteristike lakog ličnog električnog vozila i istu izdaju stanice tehničkog pregleda vozila, dok se identifikaciona naljepnica postavlja na lako lično električno vozilo zbog prepoznavanja. Troškovi pribavljanja istih zakonom su određeni u iznosu od 20,00 KM i iste troškove snosi tražilac identifikacione kartice i naljepnice. 

Pored obaveze posjedovanja identifikacione potvrde i naljepnice za lako lično električno vozilo s kojim se kreće, lice koje koristi lako lično vozilo klase 2 i klase 4 mora da ispunjava i sljedeće uslove: 

  • Da ima više od 14 godina;
  • Da posjeduje potvrdu o poznavanju propisa o bezbjednosti saobraćaja na putevima, koju izdaje Zavod u skladu sa propisima koji uređuju oblast bezbjednosti saobraćaja ili vozačku dozvolu kojom se dokazuje pravo upravljanja vozilom bilo koje kategorije; 
  • Da za vrijeme vožnje nosi zakopčanu zaštitnu kacigu. 

Lakim ličnim električnim vozilima nije dozvoljeno prevoženje drugih lica. 

Prilikom korištenja lakog ličnog električnog vozila klase 1 i klase 3, lice koje koristi lako lično električno vozilo dužno je da isto koristi u skladu sa propisima iz oblasti bezbjednosti saobraćaja kojima je uređeno kretanje pješaka, dok su lica koja koriste lako lično električno vozilo klase 2 i klase 4 dužna da isto koriste u skladu sa propisima iz oblasti bezbjednosti saobraćaja kojima je uređen saobraćaj bicikala. 

Lakim ličnim električnim vozilima u smislu Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima Republike Srpske ne smatraju se

- vozila koja se smatraju igračkama; 
- vozila bez sistema samobalansiranja sa sjedištem; 
- vozila namijenjena takmičenju; 
- bicikli potpomognuti električnim pogonom; 
- vozila namijenjena za upotrebu lica koja su pod medicinskom njegom; 
- električna vozila sa maksimalnom brzinom preko 25 km/h; 
- vozila sa nominalnim naponom većim od 100 VDC ili 240 VAC.

STANJE U REGIJI

Prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj koje je predložilo Ministarstvo unutarnjih poslova je u pripremi već godinu dana, ali još uvijek nije stupio na snagu (očekuje da će to biti uskoro). Prijedlogom je, između ostalog, propisano i na koji se način u saobraćaju moraju ponašati vozači električnih romobila. 

Izmjenama Zakona tako su definirane nove kategorije vozila – "pomoćno pješačko sredstvo" i "osobno prijevozno sredstvo".  

U "pomoćna pješačka sredstva" spadaju romobili bez motornog ili električnog pogona, koturaljke, role i sl., a u "osobna prijevozna sredstva" spadaju vozila koja nisu razvrstana ni u jednu kategoriju vozila – monocikli s motornim ili električnim pogonom, segveji, haverbordi, romobili s motornim ili električnim pogonom i slično. 

Kada izmjene stupe na snagu, vozači "osobnih prijevoznih sredstava" bit će dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Električni romobili koji voze brže od 24 km/h moraju biti homologirani i registrirani.  

Svi vozači „osobnih prijevoznih sredstava“ će imati obavezu nošenja zaštitne kacige (ranije se ta obaveza odnosila samo na vozače mlađe od 16 godina). Kazna za nenošenje kacige prilikom vožnje bit će 300 kuna (oko 40 EUR). 

Pitanje  „mikromobilnosti“, još uvijek nije zakonski riješeno ni u Republici Srbiji, kao ni u drugim zemljama regiona. 

ZAKONSKA REGULATIVA U EVROPI 

Na nivou Evropske Unije (EU), Evropska komisija trenutno razmatra mogućnost izrade smjernica, a u okviru mogućih planova standardizacije razmatraju se i tehnički standardi. 

U međuvremenu, države članice, ali i veliki gradovi, sami donose vlastitu regulativu i uvode određene restrikcije. 

NJEMAČKA je u maju ove godine zakonski regulisala tehničke i sigurnosne standarde koji se zahtjevaju od e-romobila, ali i vozača. Kada je riječ o tehničkim standradima oni podrazumijevaju sljedeće: 

- E-romobil ima šipku za upravljanje i držanje; 
- Najviše 70 centimetara širine, 1,40 metara visine i 2,00 metra dužine; 
- Maksimalna dopuštena težina: 55 kg (bez vozača); 
- Najveća dopuštena brzina minimalno 6, a najveća 20 km/h; 
- Ograničenje snage na 500 vata (1400 vata za vozila koja se sama balansiraju poput segveja); 
- Usklađenost s minimalnim zahtjevima "dinamike vožnje"; 
- Električna vozila moraju biti prikladna za saobraćaj, imati kočioni sistem, mogućnost upravljanja i imati sistem osvjetljenja. 

      Osiguranje 

      Uz tehničke uvjete, kupci ili najmodavci moraju sklopiti osiguranje za električne romobile. Osiguravajuća društva ovu uslugu već nude za 29 EUR godišnje, ali ne postoji fiksna tablica osiguranja. Umjesto toga, izdaje se naljepnica osiguranja koju treba pričvrstiti na stražnji dio vozila. 

      Novčane kazne 

      Električni romobil smije se voziti samo biciklističkim stazama ili stazama. Svako ko vozi električni romobil bez vozačke dozvole, plaća kaznu od 70 EUR. 

      Vožnja bez naljepnice osiguranja iznosi 40 EUR. Među ostalim propisima, nedovoljna rasvjeta kažnjava se sa 20 EUR.  

      U AUSTRIJI je e-romobilima dopuštena maksimalna izlazna snaga od 600 W i projektirana brzina od najviše 25 km/h. Od sredine 2019. godine vozači e-romobila moraju slijediti ista pravila kao i biciklisti. E-romobil je potrebno voziti na biciklističkim stazama ako su dostupne ili na cesti. Zabranjena je vožnja po trotoaru, osim ako nije drugačije naznačeno. Vozači e-romobila moraju imati razinu alohola u krvi ispod 0,8 g/l, a oni do 12 godina nositi kacigu, te su dužni signalizirati skretanje znakom rukom. Zabranjena je vožnja u paru. Zakon zahtijeva "učinkovit uređaj za kočenje", kao i svjetla sprijeda, straga i sa strane. 

      Od 2015. godine, u Austriji je došlo do značajnog povećanja broja sudara e-romobila. Prema KFV-ovoj bazi podataka o povredama, oko 1200 vozača e-romobila povrijeđeno je i hospitalizirano samo u 2019. godini.  

      U HOLANDIJI, e-romobili koji se kreću maksimalnom brzinom od 25 km/h mogu se voziti biciklističkim stazama i namjenskim biciklističkim stazama, sa izuzetkom Amsterdama i Utrechta. U oba grada romobili se moraju voziti ulicom. 

      Romobili sa maksimalnom brzinom od 45 km/h moraju se voziti ulicom, a ne duž biciklističkih staza ili namjenskih biciklističkih staza. 

      Romobili nisu dopušteni na autocestama  ili brzim cestama, s obzirom da su minimalne brzine na istim 60 km/h, odnosno 50 km/h. 

      Kacige trenutno NISU potrebne za vožnju romobila maksimalnom brzinom od 25 km/h, sa izuzetkom Amsterdama i Utrechta gdje su kacige obavezne (s obzirom da se ta vozila moraju kretati ulicama, a ne biciklističkim stazama). Počevši od 1. januara 2023., SVI vozači romobila u cijeloj Holandiji morat će nositi kacige. Kazna za nenošenje je oko 100 EUR. Vlasti u RIMU također kreću u regulisanje upotrebe e- romobila, uključujući ograničavanje njihove upotrebe na odrasle osobe koje moraju imati službenu ličnu kartu i ograničavanje brzine kojom mogu ići. 

      Slična ograničenja uvode se i u drugim evropskim prijestolnicama.  

      PARIZ je prošle godine uveo nova pravila za iznajmljivanje e-romobila, nakon smrti pješaka kojeg je udario romobil. Novi propisi ograničavaju brzinu za iznajmljivanje e-romobila na 10 km/h u nekim područjima glavnog grada Francuske.  

      Zanimljivost predstavlja da se romobili koje vode najveće kompanije za iznajmljivanje Dott, Tier i Lime, satelitski prate u stvarnom vremenu prema geografskoj lokaciji, te automatski usporavaju na pola svoje normalne maksimalne brzine nakon što uđu na određena područja. Operateri također poduzimaju korake za rješavanje problema s lažnim parkiranjem, zahtijevajući od korisnika da snime sliku kojom dokazuju da su ostavili romobil na adekvatnom mjestu. Vlasti u nekoliko evropskih zemalja također su se okrenule zabrani iznajmljivanja e-romobila u određeno doba dana kako bi pokušale spriječiti nesreće. 

      PREDNJAČE SKANDINAVSKE ZEMLJE

      U julu prošle godine OSLO zabranio je noćno iznajmljivanje e-romobila zbog broja ozljeda. Vlasti u finskom HELSINKIJU prošlog septembra također su zabranile iznajmljivanje e-romobila nakon ponoći vikendom i smanjile ograničenje brzine, nakon niza nesreća. Od novembra prošle godine u STOCKHOLMU je zakonski prepolovljen broj dopuštenih e-romobila za iznajmljivanje, a broj licenciranih kompanija  za iznajmljivanje romobila je smanjen sa osam na tri. Nekoliko zemalja uvelo je obavezne kacige za vozače, uključujući DANSKU i ŠPANIJU koja pritom uvodi i minimalne tehničke standarde za e-romobile. U NORVEŠKOJ su kacige obavezne za vozače do 15. godine, a od 15. juna 2022. godine na snagu su stupila još strožija pravila za vožnju električnim romobilom. Opća granica alkohola u krvi od 0,02 posto sada vrijedi i za vožnju pod utjecajem malih električnih vozila. Dobna granica za vožnju električnim romobilom je 12 godina, a mala električna vozila reklasificirana su iz "bicikla" u "motorna vozila". Pored toga, mala električna vozila bit će pokrivena Norveškim zakonom o automobilskoj odgovornosti i moraju posjedovati osiguranje od odgovornosti. Ova će se promjena primjenjivati ​​od 1. septembra 2022. za iznajmljena vozila (e-romobile) i od 1. januara 2023. za vozila u privatnom vlasništvu.

      VELIKA BRITANIJA i IRSKA, planiraju uvesti zakonske regulative u ovoj oblasti tokom 2023. godine.

      BIHAMK

      Povezane novosti

      Možda bi vas zanimalo