Članak top banner 970x90
Vijesti

Opel Blitz – Skriveni dragulj iz prošlosti

Neobjavljene fotografije prikazuju kako je Opel sredinom 1930-ih osmislilo vrlo moderno dostavno vozilo koje je bilo spremno za proizvodnju.

Autor: BIHAMK

Senzacionalna otkrića su rijetka, ali ne i nemoguća. Stručnjaci zaposleni u sklopu kolekcije Opel Classic pronašli su osam starih fotografija dostavnog vozila na aukciji. Ovaj pronalazak ubrzo se pretvorio u otkriće. Neobjavljene fotografije prikazuju kako je Opel sredinom 1930-ih osmislilo vrlo moderno dostavno vozilo koje je bilo spremno za proizvodnju, godinama prije nego što se isti koncept proširio širom svijeta i postavio standard za savremeni dizajn, poput modela Opel Vivaro i Movano.

Leif Rohwedder, voditelj kolekcije Opel Classic: „Te fotografije ne postoje u istorijskom arhivu društva Opel. Koliko nam je poznato, nijedna publikacija nikad nije izvještavala o ovom vozilu. Saznanje o ovom jedinstvenom prototipu nestalo je na nekoliko decenija.”

Inovacija: dostavno vozilo Opel s kabinom iznad motora

Fotografije prikazuju inovativni dizajn dostavnog vozila Blitz kompaktne klase koji je naočigled bio u potpunosti razvijen i spreman za vožnju. Naziv projekta ispisan je olovkom na poleđini fotografija: 1.5-23 COE. Brojevi se odnose na zapreminu motora (1488 cc) i približni međuosovinski razmak (2400 mm). „COE” je kratica za „kabinu iznad motora” (eng. „cab over engine” ili „Frontlenker” na njemačkom).

Koncept je bio vrlo napredan za 1930-e. U usporedbi s vozilima uobičajenog dugog poklopca za motor, ovaj dizajn omogućavao je kompaktnije vanjske dimenzije i pritom zadržavao velik teretni prostor. Motor se nalazio ispod sjedišta ili malo ispred njih.

Prije izbijanja Drugog svjetskog rata, takva su vozila postojala samo u SAD-u, Njemačkoj i Francuskoj. Postojala su samo dva njemačka modela vozila COE, oba s početka 1930-ih, koja su imala vrlo jednostavnu kabinu kockastog oblika te bila pokretana dvotaktnim i dvocilindričnim motorima. Nijedan model nije bio vrlo uspješan. U to vrijeme na tržištu su bila popularnija vozila s dugim poklopcem za motor, poput vodećih u klasi Opelovih dostavnih vozila težine 0,3 – 3,0 tone.

Napredan koncept: funkcionalan dizajn, moderan motor, dokazana tehnologija

Dostavno vozilo Blitz imalo je jednostavan i funkcionalan dizajn koji je odgovarao njegovom naprednom konceptu. Međutim, bilo je vrlo lako zaključiti da se radi o Opelovom modelu: crni lukovi točkova odgovarali su tadašnjim kamionima društva Opel, a „umjetnički dekor” opreme bio je karakterističan za sva Opelova putnička vozila 1930-ih. Ukrasni elementi naglašavali su i vodoravne linije te na taj način učinili izgled vozila pristupačnijim, što je bila rijetkost za dostavna vozila u to vrijeme.

Opel, koji je u to vrijeme bio vodeći na tržištu privrednih vozila, upotrijebio je dijelove svojih drugih modela za izrađivanje ovog dostavnog vozila, poput motora zapremine 1,5 litara modela Olympia i osovine legendarnog kamiona Blitz. Struktura karoserije bila je napredna za to doba, jer je osim pregrade, podnožja teretnog prostora i dijela krova i ona bila izrađena od čelika.

Ne znamo mnogo o tehničkim pojedinostima modela Blitz 1.5-23 COE. Brošura na engleskom za model iz 1937. godine naknadno je pronađena u Opelovim arhivama. Prema ovom dokumentu, planiralo se modelu od 1 tone pridružiti i model od 1,5 tone s motorom sa šest cilindara i dvostrukim stražnjim gumama. Slični nacrti iz arhiva prikazuju kamion s platformom i minibus s 15 sjedišta kao verzije modela Blitz 1.5-23 COE.

Predaleko ispred svojeg vremena: dostavno vozilo Blitz ostalo je samo prototip

Dostavno vozilo Blitz nikad nije pušteno u proizvodnju. Razlozi iza te odluke sigurno su povezani s njemačkim pripremama za rat u drugoj polovini 1930-ih. Lagana privredna vozila nisu bila potrebna te bi Opel morao prisilno zaustaviti proizvodnju. Zato je vozilo Blitz 1.5-23 COE ostalo samo prototip.

Opel je nastavio razvijati dostavna vozila od 1950-ih te danas kao rezultat toga postoji trio laganih privrednih vozila – Opel Combo kompaktne klase, najprodavaniji univerzalac Opel Vivaro i nešto veći Opel Movano.

Opel, koji ove godine slavi svoju 160. godišnjicu, i u današnje vrijeme donosi inovacije. Svi modeli iz njegove ponude lakih privrednih vozila imaju baterijsko-električni pogon. S električnim motorima koji proizvode do 100 kW (136 KS) i baterijama kapaciteta do 75 kWh, ovaj njemački proizvođač automobila nudi ponešto za svakoga.

Pored toga, Opel nudi i rješenje za velike kupce koji žele preći velike udaljenosti ili napuniti vozilo za samo par minuta. Električni automobil s pogonom na ćelije goriva Vivaro-e HYDROGEN ima autonomiju do 400 km (WLTP) i treba mu samo tri minute da napuni tank vodikom.

 

 

 

Tagovi
BIHAMK

Povezane novosti

BMW izdaje "rodni list" za svoje klasične modele

BMW izdaje "rodni list" za svoje klasične modele

BMW Classic, odjel za klasične automobile njemačke marke, počet će izdavati nove digitalne dokumente za vlasnike klasičnih modela. Novi dokument sadrži podatke o motoru, šasiji, datumima proizvodnje i isporuke, kao i popis dodatne opreme.

Ford slavi 60 godina kultnog Mustanga

Ford slavi 60 godina kultnog Mustanga

Kultni Mustang nastao je 1964., u godini kada je Cassius Clay postao Muhammad Ali, Martin Luther King dobio Nobelovu nagradu za mir, a Beatlesi izazvali ludnicu kada su prvi put stigli u Ameriku. U svemu tome je rođen model koji je postao prava legenda.

Možda bi vas zanimalo