Članak top banner 970x90
Bosna i Hercegovina

Kreće izgradnja važnih dionica autocesta na jugu BiH

Dionica dužine 14,2 kilometara koja će spojiti tunel Prenj sa Mostarom i južnim izlazom iz tog grada je vrlo zahtjevna, pa će biti i skupa – koštat će čak 350 miliona eura. Kreću aktivnosti i oko Jadransko-jonske ceste.

Autor: Darko Omeragić

U jednom od prošlih tekstova pisali smo o ključnom objektu na Koridoru 5c. Naravno, riječ je o tunelu Prenj koji će po svemu biti jedan od dužih ne samo u BiH, nego i u cijeloj Evropi. A da bi građevinari koji će nam ga podariti za nekih šest-sedam godina imali lakši posao, Javno preduzeće Autoceste FBiH je raspisalo poseban tender za dionice autoputa koji vode do ovog tunela. Tako je ova južna dionica buduće autoceste razdijeljena na nekoliko dionica koje će se graditi paralelno s tunelom koji je smješten na dionici Ovčari – tunel Prenj – Mostar sjever.

Upravo ovih dana je raspisan tender za izgradnju ove dionice. Tačnije rečeno, raspisan je poziv za pretkvalifikaciju, a rok za predaju ponuda je 13. septembar ove godine. Projekat izgradnje dionice autoceste Mostar sjever – Mostar jug u dužini od 14,2 kilometra je ''težak'' čak 350 miliona eura. Ova cijena je rezultat težine ove relativno kratke dionice autoceste, a dionica je složena  jer se na njoj nalazi pet tunela ukupne dužine oko šest kilometara i deset vijadukta/mostova dužine oko dva kilometra, a dužina otvorene trase je samo šest kilometara. Iako je jasno, da podsjetimo, u ovom projektu nije tunel Prenj koji je sam dug oko 10,5 kilometara.

Biće tunela, ali i mostova

Dionica Mostar sjever – Mostar jug će biti građena sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), komercijalnih banaka, bespovratnih sredstava Evropske unije i vlastitih sredstava FBiH, odnosno JP Autoceste FBiH. Osim tunela i mostova na dionici će se nalaziti i petlja Mostar sjever s bočnim naplatnim mjestom.

Dionica Mostar sjever - Mostar jug
Dionica Mostar sjever - Mostar jug

Početak gradnje ove dionice je u prvoj polovini naredne godine, kada će početi i gradnja tunela Prenj. Dakle, paralelno će se graditi, ali će biti završena znatno prije izgradnje tunela Prenj, u roku od tri godine.

Direktor JP Autoceste FBiH Elmedin Voloder je povodom raspisivanja ovog tendera rekao da je objavom ovog tendera u predviđenom i najavljenom roku potvrđena spremnost da se radi na velikim projektima.

''U protekla četiri mjeseca urađen je značajan posao zahvaljujući saradnji i angažmanu Vlade FBiH, resornog Ministarstva i JP Autoceste FBiH, kao i investitora projekta. Izgradnjom dionice Mostar sjever – Mostar jug ostvarit će se puna funkcionalnost autoceste kroz Hercegovinu, od Mostara sjever pa sve do graničnog prelaza Bijača'', rekao je Voloder.

Ovo su, kako bi se reklo u jednoj davno izlizanoj poštapalici, zaista, ključni objekti na autocesti A1. Njihovim završetkom BiH će konačno biti povezana na sjeveru s koridorom 10, a na jugu s Jadransko-jonskom autocestom, što bi trebalo da donese korist privredi i turizmu u našoj zemlji.

Koridor 5c kroz našu zemlju je dio panevropskog cestovnog koridora od Budimpešte do Ploča. Dakle počinje u Mađarskoj, ide preko Hrvatske i BiH i završava u Hrvatskoj. Hrvatski premijer Andrej Plenković prije nekoliko dana je na otvaranju Pelješkog mosta kojim je Hrvatska povezala svoju teritoriju kazao da se uskoro očekuje završetak hrvatskog dijela autoceste na Koridoru 5c koji ide do sjevera BiH, ali je spomenuo i Jadransko-jonsku autocestu, kao još jedan od bitnijih projekata na kojem treba raditi.

O početku gradnje Jadransko-jonske autoceste koja je zacrtana na mapi evropskih cestovnih i željezničkih koridora zasad imamo malo informacija. Znamo tek da bi trebala prolaziti kroz sedam zemalja (Italija, Slovenija, Hrvatska, BiH, Crna Gora, Albanija i Grčka). Autocesta počinje kod Trsta u Italiji, a krajnja destinacija je grčka luka Igumenica. Ukupna dužina cijele autoceste bi trebala biti 1.110 kilometara, od čega bi kroz BiH trebalo prolaziti 110 kilometara trase. Jadransko-jonska autocesta kroz BiH bi, koliko je poznato, trebalo da počne negdje u blizini Počitelja, gdje bi i bilo čvorište Koridora 5c s Jadransko-jonskom autocestom i da se završi u Aranđelovu kod Trebinja uz samo granicu s Crnom Gorom. No, još nije poznato koja od pet ponuđenih trasa kroz BiH će biti izabrana.

Ponuđeno pet trasa

Još u septembru 2019. godine u organizaciji Ministarstva prometa i komunikacija BiH predstavljeno je pet ponuđenih trasa za Jadransko-jonsku autocestu kroz BiH (Počitelj – Neum – Trebinje – granica s Crnom Gorom). Trasa bi, prema informacija iz državnog Ministarstva prometa i komunikacija išla preko dijelova općina Čapljina, Stolac, Neum, Ravno, Ljubinje, preko Popovog polja do Trebinja, odnosno granice s Crnom Gorom i mjesta Aranđelovo u BiH i Nudo u Crnoj Gori, što bi potaklo privredni i turistički razvoj ovog dijela BiH. BiH je za izradu idejnog rješenja platila 4,2 miliona KM s PDV-om. Iako je do kraja 2020. trebala biti izabrana konačna trasa kroz BiH to, čini se, još nije urađeno jer se čekaju dozvole lokalnih vlasti u istočnom dijelu Hercegovine, kao i odluke entitetskih vlasti.

Zasad je tek poznato da bi dio trase Jadransko-jonske autoceste trebao ići od Stoca do interregionalnog čvora Počitelj u dužini od 23 kilometra za koji je 14. juna izabran projektant koji će za šest miliona KM bez PDV-a izraditi idejni i glavni projekat.

BIHAMK

Povezane novosti

Gradnja tunela Prenj počinje 2023. godine

Gradnja tunela Prenj počinje 2023. godine

Probijanjem tunela Prenj, te izgradnjom autoceste na toj trasi, put između Sarajeva i Mostara će se skratiti za duplo, a sada se od Sarajeva do Mostara magistralnom cestom M-17 vozimo oko dva sata.

Možda bi vas zanimalo